اما سال‌جاری ثابت شد عواملی که سبب رشد نرخ تورم شده‌اند، پایدارتر از حدی هستند که بانک‌مرکزی تصور می‌کرد و شاهد رشد نرخ تورم آمریکا به بالاترین میزان در چهار دهه اخیر هستیم. به این ترتیب مدتی است که بانک‌مرکزی آمریکا و برخی بانک‌های مرکزی دیگر بر مهار تورم تمرکز کرده و مشغول کاستن از سیاست‌های حمایتی خود هستند. بانک‌مرکزی آمریکا در نشست ماه قبل خود، نرخ‌های بهره را بالا برد و پیش‌بینی کرد که در هر ۶نشست آتی خود در سال‌جاری این اقدام را انجام خواهد داد.

اقتصاددان‌ها معتقدند که بانک‌مرکزی از تورم عقب مانده و این یعنی حالا این نهاد باید برای مهار تورم اقدامات بسیار فراگیر و سریعی انجام دهد. درباره افق نرخ تورم در آمریکا دیدگاه‌های مختلفی مطرح است؛ اما بانک‌مرکزی درباره بالا‌رفتن و بالا باقی ماندن نرخ تورم بسیار نگران است و تلاش می‌کند از انتظارات تورمی بکاهد.

سرمایه‌گذاران در بازارهای مختلف، درباره ریسک‌هایی که می‌تواند اقتصاد آمریکا و جهان را به رکود بکشاند، نگران هستند. درک این ریسک‌ها و توجه به آنها برای تصمیم‌گیری درست، لازم است. در مطالب حاضر به پنج ریسک اصلی که اقتصاد جهان را تهدید می‌کنند، دیدگاه‌ها درباره احتمال بروز رکود در اقتصاد آمریکا، تاثیر جنگ اوکراین بر اقتصاد جهان و سیاست‌های پولی بانک‌مرکزی آمریکا اشاره شده است.