مواضع دو نامزد در سه حوزه

نخستین موضوع، اقتصاد است. لو پن، جبهه ملی پیشین را متحول کرده، یعنی حزب پدرش را که طرفدار دولت کوچک و سیاست‌‌‌های بازار آزاد بود، به حزبی تبدیل کرده است که از سیاست‌‌‌های حمایت‌گرایانه و هزینه بالا برای دولت حمایت می‌کند. او قصد دارد، از تولیدات داخلی حمایت کند و حداقل سن بازنشستگی را برای کسانی که قبل از ۲۰سالگی وارد بازار کار می‌‌‌شوند، به ۶۰سال کاهش دهد. همچنین مالیات بر درآمد برای کسانی که زیر ۳۰سال سن دارند، لغو می‌شود و مالیات ارزش‌افزوده برای انرژی از ۲۰‌درصد کنونی به ۵/  ۵‌درصد کاهش خواهد یافت. لو پن همچنین اعلام کرده است که طی پنج‌سال، با صرف ۲/  ۲میلیارد دلار، حقوق کارکنان بیمارستان‌‌‌ها را بالا می‌‌‌برد و ۱۰‌هزار نفر را برای تقویت بخش درمان استخدام خواهد کرد. حقوق معلمان نیز طی پنج‌سال، ۱۵‌درصد بالا خواهد رفت. یکی از تحلیلگران می‌گوید، سیاست‌های اقتصادی حزب لو پن طی بیش از چند دهه اخیر دارای ویژگی‌‌‌های چپ است.

در مقابل، مکران قصد دارد اصلاحات فراگیری در حوزه عرضه اجرا کند و زمینه را برای توسعه آموزش نیروی کار فراهم آورد. این سیاست، شبیه سیاستی است که در ایالات‌متحده و بریتانیا اجرا می‌شود. نکته مهم این است که در حال حاضر، بیمه بیکاری به نیروی کار که شغل خود را از دست داده است، تا دو سال و به میزان دوسوم حقوق پرداخت می‌شود. مکرون قصد دارد، میزان پرداخت و طول دوره پرداخت را به شرایط اقتصادی وابسته کند. در واقع، اگر مکرون در انتخابات پیروز شود، سیاست‌هایی که طی پنج‌سال گذشته دولت او اجرا کرده است، با کمی اصلاحات ادامه پیدا خواهد کرد.

دومین موضوع، اروپاست. لو پن قبلا به دنبال زمینه‌سازی برای خارج‌کردن فرانسه از اتحادیه اروپا بود؛ اما حالا چنین ایده‌‌‌ای در ذهن ندارد. البته او قصد دارد که از میزان پرداخت به اتحادیه اروپا بکاهد؛ اجرای چنین برنامه‌ای سبب می‌شود که فرانسه رودرروی کمیسیون اروپا و دیگر اعضای اتحادیه اروپا قرار گیرد. او معتقد است که قوانین فرانسه باید نسبت به قوانین اتحادیه اروپا برتری و اولویت داشته باشد؛ در حالی که چنین دیدگاهی در اتحادیه اروپا پذیرفته‌شده نیست. او گفته است که در نهایت مایل است، اتحادیه اروپا را به «اروپای کشورها» تبدیل کند؛ البته توضیحی در این زمینه و درباره ویژگی‌های «اروپای کشورها» نداده است. لو پن همچنین قصد دارد که با تقویت گمرک فرانسه، نظارت بیشتری بر کالاهای وارداتی به این کشور، از جمله از اتحادیه اروپا اعمال شود. او مبارزه با فعالیت‌های غیرقانونی را دلیل این برنامه اعلام کرده است؛ اما تحلیلگران معتقدند که اجرای چنین برنامه‌ای بازار واحد اروپایی را تضعیف خواهد کرد.

در مقابل، مکرون که به‌شدت طرفدار هویت واحد اروپایی است، در صورت پیروزی در انتخابات، ایده خودمختاری یا «استقلال استراتژیک» اروپا را در حوزه‌های دفاعی، فناوری، کشاورزی و انرژی دنبال خواهد کرد و از وابستگی اروپا به دیگر بازارها خواهد کاست. او طی پنج‌سال اخیر تلاش کرده است تا اتحادیه اروپا را به سمت حمایت‌گرایی بیشتر سوق دهد. در این مسیر، فرانسه با انعقاد قراردادهای تجارت آزاد با دیگر بلوک‌های اقتصادی مخالفت کرده و بر نظارت بر رویه‌های تصاحب شرکت‌های مهم و استراتژیک اروپایی از سوی شرکت‌های خارجی افزوده است. مکرون همچنین خواستار اعمال مقررات بیشتر برای کنترل و نظارت بر عملکرد شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکاست. او گفته است که قصد دارد «متاورس اروپایی» را ایجاد کند تا رقیبی برای فیس‌بوک باشد.

سومین موضوع، ائتلاف غربی است. لو پن مایل است که فرانسه را از فرماندهی یکپارچه نظامی ناتو خارج کند و این اقدام برای ساختار امنیتی غرب در دوران پس از جنگ سرد، یک چالش به وجود خواهد آورد. مخالفان لو پن، او را به بیش از حد نزدیک بودن به روسیه متهم می‌کنند. حزب او سال ۲۰۱۴ از یک بانک روسیه وام دریافت کرد و خود لو پن قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۷ فرانسه به روسیه سفر کرد و در کاخ کرملین، با ولادیمیر پوتین دیدار کرد. او حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده؛ اما گفته است که پس از این جنگ، روسیه می‌تواند بار دیگر یک کشور دوست باشد.  در مصاحبه با خبرگزاری رویترز،  وقتی از لوپن سوال شد که آیا پیامی برای هم‌پیمان‌های فرانسه، یعنی بریتانیا و آمریکا دارد، گفت: «به آنها می‌‌‌گویم که به پیش‌داوری‌های غلط درباره من پایان دهید.»

در مقابل، مکرون معتقد است که حمله روسیه به اوکراین، سبب تقویت ائتلاف دو سوی اقیانوس اطلس شده است. البته او به دنبال کاهش وابستگی اروپا به نیروی نظامی آمریکا برای مسائل امنیتی است. مکرون، اتحادیه اروپا را بر مسائلی نظیر افزایش قدرت و نفوذ چین در آسیا متمرکز کرده است؛ اما با انعقاد پیمان بین فرانسه و استرالیا، عملا با کانبرا، لندن و واشنگتن رو در رو قرار گرفت. مشخص نیست که موضع مکرون درباره همکاری با ائتلاف امنیتی آمریکا،انگلستان و استرالیا در برابر چین چیست. این پرسش مطرح است که آیا او تلاش خواهد کرد، اتحادیه اروپا را به اتخاذ موضعی مستقل در قبال چین متقاعد کند یا خیر. با توجه به تحولات هفته‌‌‌های اخیر، یعنی حمله روسیه به اوکراین و شدت پیدا کردن تنش‌‌‌ها بین روسیه و غرب، موضع‌گیری فرانسه درباره مسائل جدید اهمیت زیادی دارد؛ زیرا فرانسه یکی از اقتصادهای بزرگ اتحادیه اروپاست و نقش سیاسی این کشور مهم است. تا ۱۰روز دیگر، یعنی پس از دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، اگر لو پن پیروز شود، شاهد تغییرات بزرگ در سیاست‌‌‌های فرانسه خواهیم بود و این تغییرات برای هم‌پیمان‌های فرانسه دردسر به وجود خواهد آورد.