انتخاب صندوق با دید بلندمدت

نکته حائز‌اهمیت، عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در یک‌سال گذشته است؛ با توجه به شرایط تورمی که از یک‌سال گذشته در کشور وجود داشته، طبیعتا بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در ابزار مالی است که بتواند دارایی‌های سرمایه‌گذاران را در مقابل تورم پوشش دهد، پس صندوق‌های با درآمد ثابت در این شرایط اقتصادی و پیش‌بینی که از روند آتی آن می‌رود گزینه مناسبی نیست؛ چون پوشش تورمی مناسبی نیست. سرمایه‌گذاران باید ابزار مناسب‌تری انتخاب کنند؛ مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی یا سرمایه‌گذاری طلا، تا بتوانند به واسطه سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی که در مقابل نوسانات نرخ تورم و دلار؛ به نحوی نگه می‌‌دارند که از طریق حفظ دارایی سرمایه هم حفظ شود. نکته‌ای که دارای اهمیت است، اینکه ما در انتخاب یک صندوق مناسب سرمایه در سهام باید به چه فاکتورهایی توجه کنیم، طبیعتا نرخ بازدهی در دوره‌های مختلف زمانی باید مورد بررسی قرار بگیرند و با توجه به‌عملکردی که در یک سال‌اخیر داشتند، می‌توانند نرخ سود پایدار و مطمئن بیش از سود سپرده‌ها با درآمد ثابت کسب کنند، درباره اینکه صندوق‌های ETF و مبتنی و صدور ابطال باید به چند نکته دقت کرد، در این نوع صندوق‌ها مبنای دارایی ورود و خروج است، دارایی که ثبت می‌شود و خیال سرمایه‌گذاران راحت است که به قیمت روز در حال معامله است؛ البته در زمان ریزش و رکود بازار این امکان وجود دارد که مبالغ حاصل از سرمایه سهامداران را به‌موقع پرداخت کند و این تنها مزیت منفی است که شامل این نوع صندوق‌ها می‌شود.

در صندوق‌هایی که در بازار خرید و فروش می‌شوند به واسطه شرایط معاملات بازار یک اطمینان خاطر حداقلی وجود دارد که نقد شوندگی صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاران اطمینان بخش است، اما ملاحظه‌ای که سرمایه‌‌گذاران هنگام خرید باید به آن توجه کنند، این است که خرید واحد‌های صندوق‌های مبتنی بر ETF مبتنی بر عرضه و تقاضایی است که بر اساس ارزش آنها انجام می‌شود. در زمانی که بازار دچار رونق بود شاهد آن بودیم که بسیاری از صندوق‌ها بالاتر از ارزش ذاتی خود مورد معامله قرارگرفتند، اما در حال‌حاضر بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری پایین‌تر از ارزششان مورد معامله قرار می‌گیرند؛ به همین علت سهامداران هنگام خرید باید به این موضوع توجه کنند. موضوعی که در انتخاب صندوق ETF سهامی وجود دارد این است که به‌‌واسطه بازارگردانی که وجود دارد حداقل میزان و نقش بازارگردان در سفارش‌گذاری را مورد ملاحظه قرار دهند و مطمئن شوند که بازارگردان روی سهم فعال است و تضمین وجود داشته باشد که بازارگردان در زمان رکود هم مانند سابق از سهم حمایت کند تا بازدهی مناسبی در این دوران حاصل شود.

سرمایه‌گذاران می‌توانند صندوق طلا را به‌عنوان یک ابزار در جهت پوشش دارایی‌های خود در مقابل نوسانات نرخ دلار و تورم استفاده کنند، در این صندوق‌ها به واسطه عمده دارایی که وجود دارد بازدهی صندوق تقریبا شبیه بازدهی سکه طلا است و این اطمینان‌خاطر وجود دارد که بخشی از دارایی‌هایشان را از طریق واحدهای طلا بازدهی معادل بازدهی دلاری کسب کنند. با توجه به اینکه قیمت اونس یک روند ثابت و حداقل در بازارهای جهانی دارد، می‌توانند اطمینان خاطری از بابت پوشش ریسک داشته باشند. تفاوتی که دارد این است که سرمایه‌گذار رأسا اقدام به خرید گواهی سکه طلا می‌کند. هم‌اکنون هر گواهی سکه طلا حدودا ۱۵ میلیون‌تومان است اما با پرداخت مبلغ زیر یک میلیون‌تومان هم می‌توانید واحدهای صندوق طلا را خریداری کنید. صندوق‌های جدیدی به‌نام صندوق‌های سهامی اهرمی نیز به بازار سرمایه اضافه شده که این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهد که به‌صورت غیر مستقیم اقدام به اخذ اعتبار کنند.

شاید سرمایه‌گذار حقیقی با حجم معاملاتی که دارد نتواند رأسا اقدام به اخذ اعتبار از کارگزاری کند یا تخصص این موضوع نداشته باشد، بنابراین صندوق‌های اهرمی این شرایط را برای سهامداران ایجاد کردند اما ریسک بسیار زیادی با بازدهی مناسب دارد و در نهایت با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تورم پیش‌رو انتظارات تورمی که داریم، سرمایه‌گذاری‌ها با نرخ سود ثابت گزینه مناسبی نیست و شاید در کوتاه‌مدت و تجهیز منابع قابل استفاده باشد، اما در بلندمدت اصلا توصیه نمی‌شود و بهتر است در صندوق‌های سهامی و طلا اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.