مجموعه‌ای از عوامل سبب رشد قیمت‌ها شده است؛ اما به نظر می‌رسد، شرایط در حال تغییر است. مهم‌ترین پرسش مصرف‌کنندگان این است که افق بازار مسکن به چه شکل خواهد بود. پاسخ این سوال برای تمامی فعالان اقتصاد مهم است؛ زیرا بخش مسکن اهمیت زیادی دارد و هرگونه تحول در آن، بر کل اقتصاد تاثیر می‌گذارد.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد، این است که بانک‌های مرکزی محدود کردن سیاست‌های حمایتی دوسال اخیر را آغاز کرده‌اند؛ زیرا نرخ‌های تورم به بالاترین میزان در چند دهه اخیر رسیده است و افزایش نرخ‌های بهره بر بازار مسکن فشار وارد خواهد کرد. بانک‌مرکزی آمریکا مدتی است در حال بالا بردن نرخ‌های بهره است و این اقدام را تا پایان سال انجام خواهد داد.

دیگر بانک‌های مرکزی نیز در همین مسیر حرکت خواهند کرد.رشد قیمت مسکن صرفا حاصل سیاست‌های حمایتی بانک‌های مرکزی نبوده؛ در نتیجه، کاهش سیاست‌های حمایتی لزوما به افت قیمت مسکن منجر نمی‌شود. مجموعه‌ای از عوامل در رونق شدید بازار موثر بوده‌اند و برخی از آن عوامل، همچنان از رشد قیمت‌ها حمایت می‌کنند. در مطالب حاضر، به علل رشد قیمت مسکن در اقتصادهای بزرگ، دیدگاه تحلیلگران درباره افق این بازار، آمارهای مربوط به رشد قیمت‌ها و... اشاره شده است.