ناکامی نوسان‌گیران در دو جبهه

این عبور مانند پنالتی در نظر گرفته شده بود که در صورت به هدف نشستن آن، قیمت دچار نوسان می‌شود. با این حال، تصور نوسان‌گیران محقق نشد و با عبور دلار از نقطه ۳ هزار و ۹۲۰ تومان دامنه نوسانات تغییر خاصی نکرد؛ در واقع دلار بالای ۳ هزار و ۹۲۰ تومان، دامنه نوسان متمایزی با زیر این سطح نداشت. روز دوشنبه، با وجود محدوده‌شکنی دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز نتوانست خود را نزدیک مرز یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان نگه دارد و با افت به سوی ابتدای کانال یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان حرکت کرد. این دومین ناکامی نوسان‌گیران در روز سوم هفته، پس از ناکامی در افزایش دامنه نوسانات ارزی بود.

سکه تمام بهار آزادی که روز پنج‌شنبه با ۲ هزار تومان افزایش به بهای یک میلیون و ۲۴۷ هزار تومان رسیده بود، روز شنبه با قیمت یک میلیون و ۲۴۱ هزار تومان به کار خود پایان داد؛ قیمتی که ۶ هزار تومان پایین‌تر از روز انتهایی هفته گذشته بود. به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که در افت سکه اثرگذار بود، کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی تا ساعت ۳ بعدازظهر به میانه محدوده هزار و ۲۷۰ دلار بود. نوسان‌گیران انتظار داشتند، با افت بهای اونس، سکه‌بازان از کانال قیمت دلار سعی کنند بهای فلز گرانبهای داخلی را حفظ کنند. حادثه‌ای که رخ نداد. به این ترتیب، سکه در اولین روز کاری بازار، پس از دو افزایش متوالی کاهش قیمت را تجربه کرد. در این شرایط، روند آینده سکه پیش از هر عاملی به نوسانات آینده اونس بستگی خواهد داشت.

 

دلایل نوسان محدود دلار

روز دوشنبه در شرایطی قیمت دلار نوسان چندانی را تجربه نکرد که پیش از آن برخی از نوسان‌گیران باور داشتند با عبور این ارز از محدوده ۳ هزار و ۹۲۰ تومان، دامنه تغییرات قیمت بالا خواهد رفت. به گفته فعالان، وجود حجم ارز نسبتا کافی در بازار، مهم‌ترین عاملی بود که منجر به محدود ماندن دامنه نوسان شد. میان فعالان دو تلقی درباره منشا ارز موجود در بازار وجود داشت. اولین نگاه معامله‌گران ارزی به سوی بانک مرکزی بود. به گفته فعالان، بیشتر معامله‌گران معتقد بودند که میزان عرضه ارز از سوی بازارساز در روز دوشنبه مناسب بوده است. با این حال سناریوی دیگری نیز در مورد عرضه ارز وجود داشت و آن این بود که از درون بازار فروش دلار صورت گرفته است.

 

 جهت قیمت وابسته به عرضه

هر کدام از این سناریوهای بالا درست باشند، می‌توانند جهت قیمت را به گونه متفاوتی تحت‌تاثیر قرار دهند. اگر منشا عرضه ارز بیشتر بازیگران بازارساز بوده باشد، از نظر فعالان به‌صورت موقت توانایی پایین نگه داشتن دامنه تغییرات را خواهد داشت. به گفته یکی از بازیگران حاضر در بازار، مشخص است که سیاست‌گذار از لحاظ کلان تمایلی ندارد که تمام منابع ارزی خود را برای ثابت نگه داشتن قیمت دلار هزینه کند. در واقع از نظر برخی بازیگران، بازارساز زمانی از عرضه گسترده به اقتضائات کلان اقتصادی دست خواهد کشید و پس از آن قیمت افزایشی خواهد شد. با این حال، تا زمانی که میزان عرضه بالا باشد، نوسان‌گیران نیز در خریدهای روزانه ارزی احتیاط خواهند کرد.

در این میان گروهی از بازیگران ارزی باور داشتند در‌صورتی‌که منشا عرضه ارز از سوی خود بازار باشد، احتمال تغییرات محدود قیمت در روزهای هفته جاری بیشتر خواهد بود. در واقع زمانی که معامله‌گران بازار اقدام به عرضه ارز می‌کنند، به معنای آن است که انتظار ندارند، قیمت در روزهای آینده پرش خاصی داشته باشد. به گفته یکی از حاضران در بازار ممکن است، تعدادی از معامله‌گران پس از ورود دلار به محدوده ۳ هزار و ۹۲۰ تومان، تصمیم گرفته باشند که ارز خود را به فروش برسانند. در اصطلاح بازیگران بازار ممکن است که بخشی از معامله‌گران «سیو سود» کرده باشند. این اصطلاح به معنای آن است که بخشی از معامله‌گران در نقطه‌ای تصمیم می‌گیرند که سود خود را ذخیره کنند. در واقع اگر معامله‌گری در نقطه ۳ هزار و ۹۱۷ تومان اقدام به خرید کند و ساعاتی بعد قیمت به ۳ هزار و ۹۲۰ برسد، وی می‌تواند با فروش ارز سود ۳ تومانی خود را ذخیره کند. به گفته شماری از بازیگران ارزی، بخشی از معامله‌گران ممکن است در روز ابتدایی هفته پس از ورود دلار به محدوده ۳ هزار و ۹۲۰ تومان تصور کرده باشند که قیمت توان رشد بیشتر را در کوتاه‌مدت نداشته باشد، پس ترجیح دادند با فروش ارز خود اقدام به ذخیره کردن سودشان کنند.

 

 شروع افزایشی دلار

در اولین روز کاری بازار، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت ۳ هزار و ۹۲۳ تومان آغاز کرد که افزایشی ۶ تومانی نسبت به بهای بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. در حالی که عده‌ای انتظار داشتند، روند افزایشی ابتدای روز ادامه پیدا کند، قیمت در نهایت از سقف ابتدای روز پایین آمد. بهایی که تا ساعت ۳ بعدازظهر برای دلار ثبت شد، ۳ هزار و ۹۲۰ تومان بود که ۳ تومان کمتر از قیمت ابتدای روز و ۳ تومان بیشتر از قیمت روز پنج‌شنبه بود. افزایش روز ابتدایی هفته، پنجمین رشد متوالی این ارز محسوب می‌شد. روند افزایشی دلار از دوشنبه پیشین کلید خورده بود. در آن مقطع زمانی، قیمت دلار از محدوده ۳هزار و ۸۹۰ تومان بالا آمد و به بهای ۳هزار و ۹۰۰ تومان رسید. روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، دو افزایش ۸ تومانی، ارزش شاخص ارزی را تا بهای ۳ هزار و ۹۱۶ تومان بالا آورد. پس از این دو روز افزایشی، فضای بازار ارز آرام‌تر شد و در آخرین روز هفته، قیمت با رشد جزئی یک تومانی به بهای ۳ هزار و ۹۱۷ تومان رسید.

 

 فشار اونس طلا

در اولین روز کاری بازار در هفته جدید، سکه تمام بهار آزادی عمدتا تحت‌تاثیر فشار بهای اونس قرار داشت. طلای جهانی که هفته گذشته تا قیمت هزار و ۲۷۹ دلار پایین رفته بود، روز دوشنبه به سوی ابتدای محدوده هزار و ۲۷۰ دلار حرکت کرد؛ وضعیتی که تا حدود ساعت ۳ بعدازظهر حکمفرما بود.نزول اونس در همان ساعات ابتدایی روز موجب شد که سکه با قیمت پایین‌تری نسبت به انتهای هفته قبل معاملات خود را آغاز کند. روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و ۲۴۳ هزار تومان آغاز کرد که کاهشی ۴ هزار تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده پنج‌شنبه داشت. در ادامه روز، در مقطعی کوتاه قیمت تا نقطه یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان بالا آمد؛ ولی در نهایت با نزول بیشتر روی بهای یک میلیون و ۲۴۱ هزار تومان به کار خود پایان داد. این قیمت که ۶ هزار تومان کمتر از آخرین روز هفته گذشته بود، موجب قطع روند افزایشی پس از دو روز کاری متوالی شد.

افت بهای سکه در روز دوشنبه در شرایطی صورت گرفت که عده‌ای از بازیگران بازار انتظار داشتند سکه‌بازان از کانال قیمت دلار سعی کنند قیمت فلز گرانبهای داخلی را نگه دارند. با این حال، در سومین روز هفته چنین اتفاقی در بازار نیفتاد و دلار نتوانست ضربه‌گیر اثر افت اونس شود. در این میان، عده‌ای از معامله‌گران همچنان در انتظار افت بیشتر سکه هستند. آنها معتقدند که این فلز گرانبها حدود ۵۰ هزار تومان بالاتر از ارزش ذاتی به فروش می‌رسد.

بانک و بیمه