گزارش‌ها نشان می‌دهد که در چند روز اخیر سپرده‌گذاران تعاونی اعتبار افضل‌توس در مقابل برخی از شعب بانک آینده تجمع کرده‌اند. این تجمعات به‌منظور درخواست از بانک آینده برای تسریع در تعیین‌تکلیف تعاونی افضل‌توس که ساماندهی آن به بانک آینده واگذار شده است، برگزار شد. بانک آینده در این پروسه، مدیریت دارایی و بدهی این تعاونی را طبق مصوبه شورای پول و اعتبار بر عهده گرفته و در حال تعیین‌تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی افضل‌توس است.باید توجه داشت که بانک آینده و مشتریان این بانک هیچ ارتباطی با تعاونی افضل‌توس نداشته و تنها مدیریت این تعاونی به بانک آینده واگذار شده تا از منابع و دارایی‌های افضل‌توس وجه سپرده‌گذاران افضل‌توس پرداخت شود.بانک مرکزی براساس برنامه ساماندهی تعاونی‌های اعتباری فاقد مجوز، سه تعاونی اعتباری را به دو بانک تجارت، آینده و موسسه اعتباری ملل واگذار کرده است.

هر یک از این بانک‌ها و موسسات باید اقدام به حسابرسی، تسویه دارایی و بدهی تعاونی‌های مذکور کرده و سپس با تایید بانک مرکزی و مراجع ذی‌صلاح اقدام به پرداخت سپرده‌ها کنند.در این بین بانک آینده نیز در اولین مرحله اقدام به اعلام جدول زمان‌بندی برای پرداخت مبالغ تا سه میلیون تومان کرده است. طبق آخرین آمار تا ۲۵ مهرماه سال‌جاری ۸۵ درصد سپرده‌گذاران و ۸۸ درصد سپرده‌های تعاونی اعتبار افضل‌توس تعیین‌تکلیف خواهد شد. براساس این آمار بیش از ۳۶۵ هزار سپرده‌گذار در افضل‌توس حساب دارند که ۳۱۲ هزار نفر تا ۲۵ مهرماه تعیین‌تکلیف خواهند شد.باید توجه داشت که بانک آینده توانسته در مدت زمان کمی اقدام به حسابرسی و تعیین‌تکلیف وجه عمده سپرده‌گذاران این تعاونی کند. در مقایسه با رفتار سایر بانک‌ها برای تسویه تعاونی‌های اعتباری منحل‌شده، این عملکرد بسیار قابل‌قبولی است.اما نکته‌ای که بسیاری از سپرده‌گذاران تعاونی‌های اعتباری از آن غافل هستند، این است که اتمام شناسایی دارایی، بدهی و تعیین‌تکلیف منابع و نیروی انسانی این تعاونی‌ها در مدت زمان چند ماه تقریبا غیر‌ممکن است.همچنین بانکی که متولی یک تعاونی اعتبار می‌شود؛ نمی‌تواند از منابع و دارایی خود که به‌نوعی امانت نزد آن است، اقدام به پرداخت وجه سپرده‌گذاران تعاونی‌های اعتبار کند.مطابق قوانین یک بانک سپرده‌های به امانت گذاشته را نمی‌تواند به سپرده‌گذاران یک تعاونی دیگر منتقل کند.

بانک‌ها و موسساتی که متولی ساماندهی تعاونی‌ها شده‌اند، خصوصی و دارای صاحب سهام عمده و خرد هستند؛ بنابراین در نهایت باید هیات‌مدیره پاسخگوی مشتریان باشد.یکی از نکاتی که در روزهای اخیر مشاهده می‌شود تجمع تعدادی از سپرده‌گذاران افضل‌توس در مقابل برخی شعب بانک آینده است. این تجمعات نه‌تنها سودی برای سپرده‌گذاران افضل‌توس ندارد، بلکه سرعت ساماندهی این تعاونی را کندتر خواهد کرد زیرا مسوولان بانک آینده باید هم به مشتریان خود خدمات ارائه دهند و هم این تجمعات را مدیریت کنند.بانک آینده جزو بانک‌های خصوصی است که توانسته مجوز افزایش سرمایه را از بانک مرکزی اخذ کند و جزو معدود بانک‌هایی بوده که موفق به برگزاری مجمع عمومی در سال‌جاری شده است. (موضوعی که بسیاری از بانک‌های بزرگ کشور هنوز نتوانسته‌اند آن را اجرایی کنند.) لازم به ذکر است که بانک مرکزی در یک اطلاعیه با تقدیر و تشکر از بانک آینده و موسسه ملل تاکید کرد که سپرده‌های خرد در دو تعاونی منحله افضل توس و وحدت در شرایط کنونی از محل منابع بانک‌ها تامین می‌شود.