تحلیلگران انتظار دارند مجموعه عوامل موثر بر شاخص دلار، پشتیبان این ارز برای صعود بیشتر باشند. موج جدید پس از تخمین گروه CME مبنی‌بر احتمال ۲/ ۸۹ درصدی افزایش نرخ بهره سوم در سال ۲۰۱۷، آغاز شد و در ادامه با سخنرانی «باز»ها به نفع انقباض و سکوت «کبوتر‌»ها، تشدید شد. فلز زرد نیز با سیگنال‌های تقویت دلار در انتظار هفته‌ای سخت خواهد بود.

  طلا زیر پتک دلار

اونس طلا چهارمین هفته کاهشی خود را ثبت کرد. فلز زرد برای اولین بار در سال جاری میلادی چهار هفته افت متوالی را گذراند تا نگاه‌ها بیش از پیش به سوی بحران طلا جلب شود. هفته پیش‌رو طبق گزارش‌ها و گمانه‌زنی‌های تحلیلگران، خبرگزاری‌ها و منابع آگاه قرار است هفته زیان‌باری برای این فلز گرانبها باشد.کارشناسان علت تضعیف طلا را بیشتر به روند رشد شاخص دلار مربوط می‌دانند. افزایش احتمال بالا رفتن نرخ بهره در پایان سال ۲۰۱۷ میلادی، پتک محکمی بر سر اونس طلا کوبیده است. اظهارنظر‌های اخیر اعضای کمیته بازار باز آمریکا نیز از تقویت دلار حکایت دارد که به فشار بر روی طلا خواهد افزود.

ریچارد بیکر، کارشناس خبرگزاری «اورکا»، افول طلا و اوج دلار را در آخرین گزارش خود تشریح کرده است. او معتقد است کاهش ۳۳ هزار شغل در بخش غیرکشاورزی می‌توانست طلا را تقویت کند اما به سه دلیل موفق به توقف تضعیف دلار نشد. اولین دلیل، رکورد‌شکنی نرخ بیکاری در ماه سپتامبر بود که اخبار مربوط به کاهش اشتغال در بخش غیرکشاورزی را به کل خنثی کرد. دومین دلیل متوجه افزایش ۵/ ۰ درصدی درآمد ساعتی نسبت به ماه آگوست، رشد ۹/ ۲ این نرخ نسبت به زمان مشابه در سال گذشته و همچنین افزایش نرخ مشارکت بود. سومین دلیلی که بیکر عنوان کرد انقباض بازار کار بود. این انقباض متعاقبا با افزایش نرخ بهره در پایان سال جاری میلادی همراه خواهد بود که منجر به بالا رفتن ارزش دلار و سقوط هرچه بیشتر فلز گرانبها خواهد شد. با پایان یافتن هفته ضعیف طلا حتی کارشناسان وال‌استریت نیز پشت طلا را خالی کردند و هفته نزولی برای طلا پیش‌بینی کردند. البته طلا نیز در برخی مواقع رفتار غیرقابل پیش‌بینی از خود بروز داده است که با توجه به احتمال بالا رفتن تنش‌های ژئوپلیتیک، وقوع روند معکوس برای آن را امکان‌پذیر نگه می‌دارد.

  پشت طلا خالی‌تر از قبل

کیتکو در نظرسنجی هفتگی خود به نظرخواهی از دو گروه عمده می‌پردازد. گروه اول تحلیلگران خبره وال‌استریت و گروه دوم خرده‌فروشان فعال مین‌استریت هستند. نتیجه برآیند این دو نظرسنجی، روند کاهشی طلا را در کل پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد. کارشناسان وال‌استریت پس از پیش‌بینی افزایشی در ۱۲ هفته متوالی بالاخره رای به تضعیف فلز زرد در هفته آتی دادند. پانزده تحلیلگر در نظرسنجی هفتگی وال‌استریت کیتکو شرکت کرده‌اند که ۱۰ نفر از آنها به روند کاهشی طلا در هفته آتی معتقد بودند. چهار نفر از این کارشناسان روند صعودی و تنها یک نفر ثابت ماندن شرایط را برای فلز گرانبها در نظر گرفتند.معامله‌گرانی که در نظرسنجی مین‌استریت شرکت کردند ۲۷۵۶ نفر بودند که در مجموع ۴۴ درصد از آنها یعنی ۱۲۰۴ نفر رای به افزایشی بودن روند بازار اونس طلا دادند. در مقابل ۱۰۱۹ نفر از خرده‌فروشان که ۳۷درصد از جامعه آماری را تشکیل می‌دادند، موضع کاهشی داشتند و ۵۵۳ معامله‌گر دیگر معادل ۱۹ درصد از کل شرکت‌کنندگان روند ثابت فلز زرد را برای هفته آینده در نظر گرفته‌اند. تحلیلگران وال‌استریت از مجموع ۳۸ پیش‌بینی که در سال جاری میلادی (به‌جز نظرسنجی اخیر) ثبت کرده‌اند در ۲۳ مورد موفق عمل کرده‌اند. معامله‌گران مین‌استریت نیز از مجموع ۳۷ پیش‌بینی سال اخیر در ۲۳ مورد پیش‌بینی صحیحی ارائه داده‌اند. معامله‌گران مین‌استریت با ۶۲ درصد پیش‌بینی درست از تحلیلگران وال‌استریت که در ۶۱ درصد تخمین‌هایشان موفق بوده‌اند پیشی گرفتند.

  تداوم سکانداری «باز»ها

گروه بورس کالای شیکاگو (CME) در آخرین تخمین خود از احتمال ۲/ ۸۹ درصدی افزایش نرخ بهره در ماه پایانی سال ۲۰۱۷ خبر داده است. ابزار «دیده‌بان فدرال رزرو» که ازسوی این گروه پشتیبانی می‌شود. صندوق‌های پولی آتی فدرال رزرو، نرخ موثر صندوق‌های آتی فدرال رزرو و گزارش‌های روزانه شعبه فدرال نیویورک از مولفه‌های اصلی این ابزار برای تخمین نرخ آتی بهره هستند. سخنرانی‌های اعضای اصلی و روسای شعبه‌های ایالتی فدرال رزرو نیز نشان‌دهنده سیاست کمیته بازار باز برای افزایش نرخ بهره هستند. افزایش سیطره «باز»ها بر فدرال رزرو همچنان در حال بروز است. اریک‌روزنگرن رئیس شعبه بوستون فدرال رزرو در سخنرانی روز شنبه خود عنوان کرده که افزایش نرخ بهره در وضعیت انقباضی بازار کار تنها راه‌حل توسعه آتی خواهد بود. «باز» بوستون در حمایت از سخنرانی‌های هفته گذشته هم‌جناحانش از اعمال محدودیت بر اختیار‌های فدرال رزرو به عنوان عاملی یاد کرد که روند کند توسعه اقتصادی را متوقف می‌کند و سرعت رشد را با ریسک کمتر بالا خواهد برد. «باز»‌ها برخلاف «کبوتر»‌ها معتقدند، محدودیت فدرال رزرو در خصوص اعمال قوانین، منجر می‌شود شرایط بازار کم‌نوسان شود و بهبود اقتصادی در چنین محیطی با سهولت بیشتری رخ می‌دهد. تورم کنونی از تورم هدف کمتر است و همین موضوع «کبوتر»ها را به صبوری در زمینه اعمال سیاست انقباضی متمایل کرده است، اما «باز»ها در جهت مخالفی پرواز می‌کنند و همچنان کنترل تورم را ارجح می‌دانند.

  پوند در باتلاق هفتگی

با پایان هفته اول اکتبر، شاخص پوند استرلینگ بیشترین رشد منفی هفتگی خود را در دوازده ماه اخیر به ثبت رساند. این شاخص در روز اول اکتبر در ۲۰/ ۷۸ باز شده بود؛ اما تا پایان هفته به ۶۰/ ۷۶ رسید که رشد منفی ۱۷/ ۲ درصدی را تجربه کرد. این نرخ هفتگی از اکتبر سال قبل بی‌سابقه بوده است. روز دوشنبه هفته گذشته، شاخص مدیران خرید انگلستان در بخش کارخانه‌ای منتشر شد که به‌رغم پیش‌بینی ۳/ ۵۶ واحدی، ۹/ ۵۵واحد گزارش شد.گزارش روز سه‌شنبه شاخص مدیران‌خرید بخش ساخت‌و‌ساز نیز برخلاف پیش‌بینی‌ها که ۱/ ۵۱ واحد را محتمل می‌دانستند، ۱/ ۴۸ثبت شد. این دو گزارش زمینه‌ساز سقوط پوند شدند. شاخص مدیران‌خرید معیار مناسبی برای پیش‌بینی رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی است. عقب ماندن اعداد این شاخص از مقدار پیش‌بینی شده دلیلی بر ضعف توسعه تلقی می‌شود و بالطبع باعث کاهش ارزش ارز این کشور خواهد شد..

بانک و بیمه

بانک و بیمه