در این نشست، مدیران روابط عمومی ‌شرکت‌های بیمه آسیا، البرز، دانا، پارسیان، ملت، دی، معلم، رازی، نوین، سامان، سرمد، ایران و ایران معین، اتکایی ایرانیان و اتکایی امین، زندگی خاورمیانه، حکمت صبا، پاسارگاد و آرمان حضور داشتند. این مراسم به میزبانی زندی مدیر روابط عمومی‌ بیمه مرکزی ایران برگزار شد.در ابتدای مراسم شیرازی رئیس هیات‌مدیره انجمن خبرنگاران بیمه، هدف از برگزاری این هم‌اندیشی را بررسی چالش‌های صنعت بیمه در حوزه رسانه عنوان کرد و خواستار تغییر عملکردها با توجه به تحولات عرصه رسانه به‌ویژه در فضاهای مجازی شد.

ایمان ایزدی مقدم، دبیر انجمن نیز گزارشی از عملکرد دو ساله انجمن خبرنگاران بیمه در دوره دبیری او ارائه کرد. میرزایی مدیر روابط عمومی ‌بیمه دانا و عضو هیات‌مدیره انجمن نیز گزارشی از میزان استفاده کاربران در سراسر دنیا از نت و فضاهای مجازی برای پیگیری اخبار ارائه کرد. حسین زندی مدیر روابط عمومی ‌بیمه مرکزی خواستار همکاری و هماهنگی مدیران روابط‌عمومی ‌و خبرنگاران حوزه شد تا برخی از چالش‌های صنعت بیمه در حوزه اطلاع‌رسانی درست و جامع اخبار رفع شود.دکتر کامبیز پیکارجو، مدرس دانشگاه و کارشناس صنعت بیمه از میهمانان ویژه این مراسم بود. او درخصوص نقش جدید خبرنگاران با توجه به رشد انتقال اخبار در فضاهای مجازی صحبت کرد.در این مراسم رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران، توسعه پایدار اقتصاد کشور را در گرو نقش‌آفرینی هرچه بیشتر رسانه‌ها دانست و گفت: ورود رسانه‌ها به مقوله مهم مدیریت ریسک یک ضرورت است.دکتر عبدالناصر همتی افزود: پایین بودن سطح اعتماد اجتماعی یکی از موانع توسعه کشور است که رسانه‌ها می‌توانند با اطلاع‌رسانی صحیح و حرفه‌ای اعتماد را به جامعه برگردانند و سرمایه اجتماعی را تقویت کنند.

او از نقش پررنگ رسانه‌ها در توسعه صنعت بیمه تقدیر کرد و گفت: با همکاری خوب رسانه‌های فعال در حوزه بیمه، صنعت بیمه در ۶ ماهه اول سال در تولید حق بیمه رشد خوبی داشته که رشد ۲۰ درصدی بیمه‌های آتش‌سوزی، ۲۳ درصدی بیمه بدنه اتومبیل و رشد ۳۵ درصدی بیمه‌های عمر از نمونه‌های عینی آن است.سخنران دیگر مراسم علی رضا ابراهیم‌پور مدیرعامل بیمه ملت بود. ابراهیم‌پور با اشاره به ضرورت همراهی رسانه و صنعت بیمه با هدف توسعه فرهنگ بیمه در کشور گفت: بیمه باید به‌عنوان یک ضرورت اجتماعی از سوی رسانه‌ها مطرح شود.او با بیان اینکه همراهی و هماهنگی میان رسانه‌ها و صنعت بیمه منجر به توسعه فرهنگ بیمه می‌شود، افزود: دنیا از عصر صنعتی وارد دوران انقلاب ارتباطات و اطلاعات شده و قطعا این وضعیت، تغییراتی را با خود به همراه دارد.

وی ادامه داد: در عصر جدید، قدرت و سرمایه اصلی در داشتن اطلاعات بوده و بر این اساس است که آینده‌پژوهی در رسانه انجام می‌گیرد تا مشخص شود که رسانه در سال‌های آینده به‌دنبال چیست.مدیرعامل بیمه ملت با اشاره به پیشرفت فضای مجازی در حوزه رسانه و ظهور شبکه‌های اجتماعی تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی قدرت بی‌نهایتی دارند و باید بپذیریم رسانه به‌عنوان قدرت در جامعه مطرح است و با سرعت و گستردگی بسیار زیادی در حال رشد است.دکتر ابراهیم‌پور ضعف فرهنگ بیمه را از جمله مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: نگاه سنتی به بیمه به‌صورت یک کالای تجملی باید تغییر کند و بیمه به‌عنوان ضرورت زندگی اجتماعی از سوی رسانه‌ها مطرح شود.

هادی اویار حسین، مدیرعامل بیمه پارسیان سخنران دیگر هم‌اندیشی بیمه و رسانه خواستار توجه بیشتر اصحاب رسانه به توسعه فرهنگ بیمه از طریق رده‌بندی سنین مخاطبان شد.اویار حسین با بیان اینکه اطلاعات بسیاری از دانشجویان حتی از مزایای بیمه اندک است، گفت: ای کاش رسانه‌ها مخاطبان خود را دسته‌بندی کنند و جایی در این رده‌بندی برای کودکان در نظر گرفته شود تا آنها از سنین پایین با مقوله بیمه آشنا شوند.دکتر یونس مظلومی، ‌مدیرعامل بیمه تعاون نیز از مخاطبان خواست به اخباری که از منابع رسمی ‌و مطلع منعکس می‌شود، توجه کنند.مظلومی ‌با بیان اینکه رسانه‌ها باید به مطالب کلیدی توجه کنند نه به مسائل حاشیه‌ای، افزود: اینکه یک مدیر به سفر خارج ازکشور رفته مهم است یا اینکه دریک جلسه بین‌المللی در مورد توانایی‌های ایران سخنرانی کرده است؟او ادامه داد: در سفر اخیر خود که در جمع تجار اروپایی درخصوص توانمندی‌های صنعت بیمه ایران صحبت کرده، بخشی از این گفته‌ها پیام رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران بود که شخصا از مظلومی ‌خواسته بود در سمینار عنوان شود.

همچنین حسن‌زاده، مدیرعامل بیمه زندگی خاورمیانه در این جلسه گفت: باید در مورد فرهنگ رسانه‌ای و نظارت-رسانه‌ای بحث کنیم. طبیعتا رسانه‌ها به‌عنوان ابزار نظارتی افکار عمومی‌ حضور دارند که باید روی این موضوع فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و مدیران صنعت و روابط‌عمومی ‌شرکت‌ها با این فرهنگ آشنا شوند.حسن‌زاده افزود: شاید موضوع در ابتدا بدیهی به‌نظر برسد که این نظارت مفیدی است، اما آیا اثر این نظارت در کشورما مثبت است یا منفی؟

وی ادامه داد: اگر گروهی تشکیل شوند و این سوال را مطرح و بررسی کنند که این نظارت در جامعه اثر مثبت می‌گذارد یا خیر، به‌نظر من به روند فرهنگ‌سازی در این صنعت کمک بسیاری خواهد کرد. سیدمجید بختیاری، مدیرعامل بیمه دی نیز دراین مراسم گفت: در بخش ارائه اطلاعات به موقع و جامع دربسیاری از موارد صنعت بیمه از رسانه‌ها و خبرنگاران این حوزه عقب است و دیده شده که قبل از شرکت‌ها بسیاری از مقررات و دستورالعمل‌های این صنعت ازسوی خبرنگاران این حوزه رصد و بررسی می‌شود که جای تقدیر دارد.او نقش رسانه را در پیشبرد اهداف صنعت بیمه پررنگ دانست و گفت: گاهی اختلاف نظر هم بین بیمه‌گران و خبرنگاران پیش می‌آید که دلیل اصلی آن پیگیری اخبار و ویژگی عرصه رسانه است، اما درنهایت اطلاع‌رسانی و تفسیر اخبار این صنعت تاثیر بسزایی بر روند تصمیم‌گیری‌ها می‌گذارد. دکتر علی جباری مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی نیز نقش رسانه را در تصمیم‌گیری درست مردم پررنگ دانست و گفت: صندوق تامین خسارت‌های بدنی قبل از اجرای طرح‌های خود مطالب را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد و این اطلاع‌رسانی درست موجب شده صندوق در اجرای وظایف خود با توفیقات روبه‌رو شود.او از اجرای سومین مرحله بخشودگی جرایم نداشتن بیمه شخص ثالث موتورسواران خبر داد و گفت: در دو مرحله قبلی همکاری رسانه‌ها موجب شد تعداد خریداران بیمه شخص ثالث موتورسوار از کمتر از ۳۰۰ هزار نفر به بیش از یک میلیون موتورسوار افزایش یابد.

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه بازار بیمه معلم گفت: امسال یکی از استراتژی‌های بیمه معلم ارائه طرح‌های جدید بیمه‌ای است. کاوه قاضی افزود: برای انجام این مهم خود را به جای مشتری و نیازهایش می‌گذاریم و سپس طرح‌های بیمه‌ای جدید را روانه بازار می‌کنیم. وی با بیان اینکه در دوره‌های زمانی مختلف طرح‌های بیمه‌ای برای اقشار جامعه و مخاطبان خاص طراحی می‌کنیم، توضیح داد: براساس طرح‌های جدید تلاش داریم با توجه به رسالتی که بیمه معلم بر عهده دارد خدمات خوب و قابل‌قبولی را به جامعه فرهنگیان و دانش‌آموزان، والدین دانش‌آموزان و خانواده فرهنگیان ارائه کنیم و اتفاقات خوبی در پیش داشته باشیم.کاوه قاضی قائم‌مقام مدیرعامل بیمه معلم نیز دراین نشست گفت: همه ما باید بر توسعه فرهنگ بیمه متمرکز شویم و با ارائه طرح‌ها و راهکارهای نوین اطلاعات مردم از مزایای خدمات بیمه را ارتقا دهیم.او با بیان اینکه رسانه‌های تخصصی بیمه برای این صنعت تلاش بسیاری کرده‌اند، ادامه داد: اما دنیای بیمه‌گری و اخبار آن درکشور کوچک شده است و جا دارد صنعت بیمه در رسانه‌های عمومی ‌نیز فعال باشد تا دیگران هم با توانمندی‌های صنعت بیمه کشور آشنا شوند.

همچنین مینا صدیق‌نوحی، قائم‌مقام مدیرعامل بیمه آرمان نیز دراین نشست از خبرنگاران خواست در طرح و بررسی مطالب بیمه‌ای به نکات مثبت آن بیش از نکات منفی توجه کنند. صدیق نوحی افزود: درست است که ذکر موارد منفی نیز موجب تفکر مدیران می‌شود و راهکارهایی برای رفع آن اندیشیده می‌شود، اما ذکر نکات مثبت نیز موجب ایجاد انگیزه در کارشناسان می‌شود و درنهایت مردم با خدماتی که صنعت بیمه برای رفاه حال آنان ارائه کرده است آشنا می‌شوند که تاثیر این نیز بیش از موارد دیگر است.ناصر لقایی، مدیر روابط عمومی ‌شرکت بیمه اتکایی ایرانیان نیز دراین نشست خواستار برگزاری دوره‌های آموزشی برای دو گروه روابط عمومی ‌و خبرنگاران شد.لقایی گفت: چه اشکالی دارد اطلاعات روابط عمومی‌ها از همکاری با رسانه‌ها به روز شود و اطلاعات خبرنگاران نیز از حوزه‌های فنی و اجرایی شرکت‌های بیمه درست و به روز باشد؟او خواستار برگزاری چنین نشست‌هایی به‌صورت فصلی شد تا درنهایت مردم از خدمات بیمه‌ای به درستی بهره‌مند شوند.در این نشست خبرنگاران «دنیای‌اقتصاد»، پایگاه خبری نقدینه، ریسک نیوز، خرد و کلان، ایران و جهان، خبرگزاری نسیم و روزنامه تفاهم نیز خواسته‌های رسانه‌ها را از مدیران صنعت بیمه مطرح کردند.در این درددل‌ها، خبرنگاران بر همکاری بیشتر مدیران در ارائه داده‌ها و اطلاعات درست و به موقع و افزایش آستانه تحمل مدیران از انتقادات رسانه‌ای تاکید کردند.