به گزارش «ایسنا» علی ربیعی در مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای که در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: کار بزرگی که اکنون باید آغاز کنیم توجه به گفتمان مهارت است و هرچه این گفتمان را پیش ببریم در تحقق بسیاری از اهداف تاثیرگذار خواهد بود. وی ادامه داد: مباحثی همچون ابرچالش بیکاری، لشکر بیکاران و گفتمان اشتغال را ما به راه انداختیم و معتقدم که امروز باید گفتمان مهارت و گفتمان فقر را هم ایجاد کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر لزوم برنامه‌سازی در حوزه مهارت، ادامه داد: متاسفانه فقدان مهارت در کشور دیده نمی‌شود و این جمعیت با این مهارت کشور را به توسعه نمی‌رساند. امروز چالش بزرگ ایران وجود افراد بی‌مهارت و کم مهارت است و این مهارت از مهارت‌های زندگی، برقراری ارتباط با یکدیگر تا رانندگی و رعایت اخلاق و حقوق فردی را شامل می‌شود. ربیعی با بیان اینکه ساختن کارخانه‌ها در کشور مهارت می‌خواهد، افزود: تا زمانی که مدیران ماهر نداشته باشیم و نیروهای کار از مهارت لازم برای کاهش قیمت تمام شده برخوردار نباشند، ساختن کارخانه کمکی به توسعه کشور نمی‌کند. وزیر کار در عین حال بر لزوم تحقق نماد نوآوری، بهره‌وری و تغییر در کشور تاکید کرد و گفت: باید از سازمان فنی و حرفه‌ای نگاه نوآورانه همراه با بهره‌وری و رشد و تغییر بیرون بیاید و آینده بازار کار ایران و کار در آینده ایران ترسیم شود. ربیعی در بخش دیگری از اظهارات خود، بحران جامعه امروز ایران را شکاف مهارتی دانست و تاکید کرد: باید در جهت‌گیری‌های خود به سمت فقرزدایی برویم؛ چرا که فقر مهارتی و آدم‌های فقیر دو چالش اقتصاد ایران هستند و راه برون‌رفت از فقر و غلبه بر آن، تربیت افراد ماهر است. او گفت: امروز وقتی در یک خانه وسیله‌ای مثل کولر خراب می‌شود چند نفر برای تعمیر آن مراجعه می‌کنند؛ اما درست نمی‌شود و این نشان می‌دهد که آدم‌ها از مهارت بی‌بهره‌اند و با چنین رویکردی نمی‌توان به رشد و توسعه دست پیدا کرد.

ربیعی با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دانشگاه نیست و اجازه تبدیل آن به دانشگاه یا شبه دانشگاه شدن را نمی‌دهیم، گفت: اعتقاد من این است که باید نرم‌افزارهایی تولید کنیم که به توسعه کارگاه‌های مهارتی منجر شود و اگر کتابی منتشر می‌کنیم این کتاب در راستای مهارت‌افزایی تولید شود. امروز نزدیک به ۳۰ میلیون نفر هستند که یا سواد ندارند یا دوران دبیرستان را تمام نکرده‌اند و سازمان فنی و حرفه‌ای مسوول ماهر کردن این افراد است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: رویکرد کارگاه محوری در سازمان فنی و حرفه‌ای باید گسترش یابد و کارگاه‌های نخبگی در داخل سازمان فنی و حرفه‌ای ایجاد شود. به گفته وی، ورود سازمان فنی وحرفه‌ای به زندان‌ها، پادگان‌ها و مدارس برای عرضه آموزش‌های مهارتی رویکرد درستی  است که نباید متوقف شود و در کنار آن، ناظران و راهبران بخش خصوصی نیز باید به بدنه سازمان فنی و حرفه‌ای اضافه و از پتانسیل آنها استفاده شود.