احتیاط در روز بانکی هفته!

بازار‌های جهانی، صبح سه‌شنبه در انتظار نشست سردمداران سیاست پولی دنیا، رفتار کاملا محتاطانه‌ای از خود به نمایش گذاشتند. نشست بانکی که به میزبانی بانک مرکزی اروپا در شهر فرانکفورت آلمان، برگزار شد، با سخنرانی چهار سکاندار بزرگ‌ترین بانک‌های مرکزی دنیا ادامه یافت. سخنرانی چهار راس مربع بانکی جهان، جنت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا، مارک‌کارنی، رئیس بانک انگلستان، هیروهیکو کورودا، رئیس بانک ژاپن و ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا، سه‌شنبه را به روز بانکی هفته تبدیل کرد. بازار‌ها در این روز نگاه خود را به سیگنال‌های احتمالی هریک از این فرماندهان پولی دوخته بودند و جرات کافی برای روند‌سازی بروز ندادند. در پروسه پیشواز احتیاطی بازار‌ها، اونس طلا پس از ساعت‌ها نوسان حول قیمت ۱۲۷۵ دلاری، اندکی افت کرد. قیمت هر اونس فلز زرد، تا ساعت ۷ بعد از ظهر به ۱۲۷۸ دلار رسید. دلار نیز مانند طلا، صبح خود را با دامنه کوتاه نوسانات دنبال می‌کرد و ردی از حمایت در بازار آن پیدا نبود. شاخص دلار با نزدیک شدن زمان نشست بانکی، آغاز به افت کرد و از ۴۵/ ۹۴ واحد بازشده به عدد ۰۵/ ۹۴ در ساعت ۵ بعد از ظهر سقوط کرد. عقب‌نشینی دلار در ساعات ابتدایی بعد از ظهر با فشار یورو جدی‌تر شد، چراکه شاخص‌های اروپایی یکی پس از دیگری به سود ارز اتحادیه اروپا منتشر شدند. در ابتدا نرخ سالانه تورم انگلستان، ارزش پوند را پایین کشید و در ادامه افزایش تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه سوم آلمان، یورو را به تک‌سوار بازار ارز مبدل کرد.

  پوند باز هم ریخت!

نرخ تورم در انگلستان به سیبل انتقادات و پاشنه آشیل اقتصاد این کشور تبدیل شده است. تیر انتقاد‌ها از یکسو به سبقت تورم از نرخ هدف ۲ درصدی وارد می‌شوند و از طرف دیگر پایین آمدن نرخ تورم نیز سیگنال مناسبی برای پوند استرلینگ و رشد اقتصادی این کشور مخابره نمی‌کند. تزلزل اقدامات «برگزیت»ی دولت حاکم، استعفا و فساد سران دولتی و اعتراض‌های درون‌حزبی به «ترزا می» همگی اتحاد ضد‌پوندی را ایجاد کرده‌‌اند. پوند انگلستان تا ساعت ۵ عصر دیروز ضعیف‌ترین کارنمود را در میان ارز‌های رایج دنیا از خود به نمایش گذاشت. نرخ تورم سالانه در ماه نوامبر، ۱/ ۳ درصد پیش‌بینی شده بود، اما در نهایت در نرخ ۳ درصدی ثبت شد. هفته گذشته بانک انگلستان نرخ بهره بین بانکی این کشور را پس از یک دهه، یک‌چهارم درصد افزایش داد تا نرخ تورم را کنترل کند. این اقدام بانکی در شرایط معمول باید منجر به تقویت ارز کشور شود، اما در انگلستان پوند پس از این تصمیم تاریخی، تضعیف شد. روز گذشته نیز زمانی که نرخ تورم از نرخ پیش‌بینی‌شده پایین‌تر ثبت شد یعنی در راستای اهداف بانکی پیش رفت، بازار ارز، پوند را تحت فشار بیشتری قرار داد. این تضعیف‌های نامعمول جهت پیکان اتهام را به سمت سیاست‌مداران بریتانیا ‌چرخاند. البته افزایش اعتبار و قدرت یورو نیز یکی از عواملی بود که پوند را به ضعیف‌ترین ارز روز سه‌شنبه تبدیل کرد.

  یکه‌تازی یورو در بازار‌ ارز

یورو روز سه‌شنبه به تک‌سوار بازار جهانی ارز مبدل شد. گزارش‌های مربوط به اقتصاد آلمان به عنوان بزرگ‌ترین حامی ارز اروپایی، تاثیر زیادی بر ارزش یورو می‌گذارند. نرخ تولید ناخالص داخلی آلمان در سه‌ماهه سوم سال‌جاری میلادی ۶دهم درصد پیش‌بینی شده بود، اما در نرخ ۸دهم درصدی گزارش شد. شاخص ZEW که اعتماد و تمایلات مثبت اقتصادی آلمان را ابراز می‌کند نیز ۸دهم واحد رشد کرد و در عدد ۸/ ۸۸ واحدی ثبت شد.