شکاف میان جمهوری‌خواهان و مقابله تمام‌عیار دموکرات‌ها برای جلوگیری از به اجرا درآمدن طرح کاهش مالیات‌ها، نگرانی سرمایه‌گذاران را در پی داشت. با اینکه جمهوری‌خواهان این طرح را یک نمونه شاخص و تاریخ‌ساز خطاب می‌کنند و این پیروزی را بزرگ‌ترین موفقیت ترامپ می‌دانند، اما بازار‌ها نظر خود را به گونه دیگری ابراز کردند. ‌شاخص دلار پنج‌شنبه را با اندکی رشد پشت‌سر گذاشت، اما با آغاز صبح جمعه، روند کاهشی خود را از سر گرفت. بی‌اعتمادی نسبت به آتیه آمریکا با طرح مالیاتی ترامپ، پیش از تصویب پنج‌شنبه، متهم ردیف اول پرونده کاهش یک درصدی دلار در ماه نوامبر بود. تصویب لایحه مالیاتی ترامپ روی کاغذ باید شاخص دلار را به کانال افزایشی وارد می‌کرد، اما شاخص دلار روز جمعه را نیز کاهشی ادامه داد، تا وعده بلندپروازانه ترامپ بیش از پیش با پرسش «گل یا پوچ» مواجه شود.

  اصلاح طرح اصلاح مالیاتی ترامپ!

سال گذشته ترامپ وعده بزرگی به مردم آمریکا داد، کاهش مالیات‌ها تا ۱۵ درصد، بزرگ‌‌ترین برنامه اقتصادی دونالد ترامپ بود. ماه سپتامبر، این طرح برای ارائه به مجلس نمایندگان آمریکا آماده و معرفی شد. طرح کاهش مالیاتی که از ابتدا مخالفان سرسختی از جناح دموکرات‌ها داشت، پس از معرفی، هیجان موقتی در بازار‌ها به‌پا کرد. با گذشت زمان هیجان موقتی رنگ باخت و تفکر عقلایی جایگزین آن شد. پرسش از پشتوانه و آینده طرح تبدیل به پرسشی فراگیر شد. علامت سوالی که مخالفان بر اذهان عمومی حک کرده بودند، ازسوی جمهوری‌خواهان پاسخ مناسبی دریافت نکرد تا بی‌اعتمادی به طرح ترامپ، جدیت بیشتری به خود بگیرد. مخالفان، احتمال کسری بودجه، افزایش بدهی‌های آمریکا و افزایش اختلاف طبقاتی را نشانه گرفتند و موافقان، رشد اقتصادی و پوشش منافذ مالیاتی را به سپر دفاعی خود تبدیل کردند. جدال مالیاتی میان دو جناح سیاسی اصلی آمریکا، در ادامه به جبهه درونی جمهوری‌خواهان نیز رخنه کرد تا ترامپ بیش از پیش تحت‌فشار قرار گیرد. افزایش فشارها و بالا رفتن احتمال رد لایحه در مجلس نمایندگان و سنا، باعث تجدید نظر جمهوری‌خواهان در برخی از جزئیات طرح اولیه شد.

وعده مردود: طرح اولیه، هفت خوشه موجود مالیاتی در سیستم اقتصادی آمریکا را به سه خوشه اصلی کاهش می‌دهد. این سه خوشه شامل جمعیت پر‌درآمد، قشر متوسط و طبقه کم‌درآمد بود. کاهش بیشترین میزان مالیات در آمریکا از ۶/ ۳۹ درصد به ۳۵ درصد، به یکی از جنجالی‌ترین بخش‌های برنامه اصلاح مالیاتی تبدیل شده بود. پس از کاهش سقف مالیات قشر پردرآمد، نوبت به تعیین نرخ مالیات برای خوشه‌های جدید رسید. نرخ مالیات برای سه خوشه جدید به ترتیب ۳۵، ۲۵ و ۱۲ درصد مشخص شد.پس از تجدیدنظر: پانزده روز پیش، نسخه اصلاح شده طرح مالیاتی پرده‌برداری شد. در این نسخه، خبری از کاهش مالیات قشر پردرآمد به ۳۵ درصد و تبدیل خوشه‌های سابق به سه خوشه مالیاتی نبود. مالیات قشر پردرآمد در نرخ ۶/ ۳۹ درصدی باقی ماند و خوشه چهارمی به خوشه‌های سه‌گانه طرح ابتدایی افزود. این امر ترس ترامپی‌ها از تصویب نشدن این طرح در مجلس نمایندگان و سنا را نشان داد. در عین حال لابی‌های درون‌حزبی و میان‌حزبی نیز در تجدیدنظر‌ها نقش اساسی ایفا کردند.

  بازگشت بیت‌کوین

 قیمت بیت‌کوین روز جمعه رکورد‌شکنی کرد. ارز رمزنهاد روز جمعه از مرز ۸ هزار دلاری عبور کرد تا پای خود را به هزاره نهم قیمتی باز کند. صعود ناگهانی قیمت پول دیجیتالی باعث شد تا قیمت بیت‌کوین‌های در چرخه از ۹۲ میلیارد دلار به ۱۳۳ میلیارد دلار برسد. در مجموع تا کنون حدود ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار بیت‌کوین در چرخه هستند. پس از افت‌های متوالی در روز‌های دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه، تصویب طرح ترامپ، دلار را با رشد ۱/ ۰ درصدی در روز پنج‌شنبه مواجه کرد. شاخص دلار صبح دیروز در عدد ۸۷/ ۹۳ واحدی باز شده بود؛ اما با کمرنگ شدن پیروزی ظاهری ترامپ، تا ساعت ۵ عصر به ۶۹/ ۹۳ واحد کاهش یافت.