تکذیب تغییر رئیس کل بانک مرکزی

وی ادامه داد: امروز در شرایطی هستیم که در امر اصلاح سیستم بانکی و مقابله با بی‌انضباطی‌هایی که در سال‌های گذشته ایجاد شده، نیاز به بانک مرکزی توانا و مورد حمایت همه نهادها داریم و با تصمیماتی که در شورای‌عالی امنیت ملی و سران سه قوه گرفته شد، کمیته منتخب نمایندگان سران سه قوه به مساله موسسات اعتباری غیرمجاز رسیدگی کرده و اقدام شده و امروز باید از تصمیماتی که گرفته شده و بانک مرکزی که مسوول اجرای آن است، حمایت کنند. معاون رئیس‌جمهوری درباره ورود دولت به حساب‌های اشخاص خاطرنشان کرد: نباید به این شایعات توجه کرد و آقای نوبخت درباره اقداماتی که در بحث یارانه‌ها صورت خواهد گرفت، توضیح خواهند داد.

واعظی ابقای سیف را تایید کرد

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: دولت در زمینه بودجه تابع نظر اکثریت مردم است و اگر مردم در رابطه با بودجه حرفی دارند، در اتاق شیشه‌ای بگویند.

به گزارش خبرآنلاین، سید‌محمود واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت در رابطه با آلودگی هوا و اختصاص بخشی از افزایش بهای حامل‌های انرژی به گسترش حمل‌و‌نقل عمومی گفت: امروز در دولت یکی از موضوعاتی که خیلی وقت ما را گرفت بحث آلودگی هوا بود. رئیس‌جمهوری تکالیفی برای محیط‌زیست مشخص کرد که شورا را زود‌تر تشکیل دهند و تصمیمی بگیرند و گفتند تصمیماتی را که شما بگیرید من پشتیبانی می‌کنم که حتما اجرا شود. واعظی در ادامه افزود: رئیس‌جمهوری دستور دادند که همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط تلاش و همکاری کنند که آلودگی هوا کاهش پیدا کند. موضوعات دیگری مطرح است که وقتی دولت درآمد دارد باید به حمل‌و‌نقل عمومی بیشتر بپردازیم که این هم بحث شد و با اصل این ایده مخالفتی نیست.

وی درخصوص لایحه بودجه سال آینده گفت: در لایحه بودجه که به مجلس ارسال شد در رابطه با اشتغال جوانان تاکید بسیاری وجود دارد. چون این مساله جزو قول‌های انتخاباتی رئیس‌جمهوری است. به هر حال رئیس‌جمهوری گفتند دولت تابع نظر اکثریت مردم است و اگر مردم در رابطه با بودجه حرفی دارند، در اتاق شیشه‌ای بگویند. واعظی افزود: رئیس‌جمهوری به رئیس سازمان برنامه و بودجه گفتند که به نظرات مردم عنایت کنند؛ بر این اساس قرار بر این است، با همفکری مجلس در این خصوص گام بر می‌داریم. وی درخصوص قیمت ارز خاطرنشان کرد: درحال حاضر اتفاقاتی افتاده که قیمت ارز بالا رفته است و در نتیجه آقای سیف تحت فشار قرار گرفتند که این فشار هم از طرف جامعه و هم از طرف بخش‌های مختلف است. وی در ادامه افزود: تعدیل قیمت ارز نیازمند این است که دستگاه‌های مختلف و مردم با بانک مرکزی همکاری کنند. اینکه یکباره خبری که پایه و اساسی ندارد مطرح شود، خوب نیست و این در حالی است که ما می‌گوییم این خبر درست نیست. آقای سیف به کار خود ادامه می‌دهند و هیچ تصمیمی در ریاست‌جمهوری و نه در جای دیگر برای تغییر ایشان وجود ندارد.

واعظی در سخنان خود ضمن اشاره به طرح سلامت گفت: ما در بودجه سال آینده بخش قابل‌توجهی را برای طرح تحول سلامت در نظر گرفته‌ایم و همزمان رئیس‌جمهوری دستورالعملی به هاشمی وزیر بهداشت ابلاغ کردند که کمی صرفه‌جویی کنید به‌نوعی که به مردم نیازمند آسیب وارد نشود. از وقتی مشمولان طرح بیمه سلامت بیشتر شدند و پرداخت‌ها پایین آمد به‌نوعی آن پیش‌بینی روز اول با آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد قابل مقایسه نیست. یکباره مراجعات به پزشک و آزمایشگاه‌ها بالا رفت و باید ساماندهی شود.

واعظی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده و اتخاذ استراتژی‌هایی درباره منطقه خاورمیانه و برجام از سوی او گفت: از نظر من در استراتژی‌هایی که دو روز قبل ترامپ اعلام کرد هیچ مطلب جدیدی وجود ندارد. دنیا نیز هیچ عکس‌العملی نسبت به این اظهارات از خود نشان نداد. به‌طور طبیعی قطعا در صورتی که در اظهارات اخیر ترامپ و بیانات استراتژی‌های او موضوع جدیدی وجود داشت، منطقه خاورمیانه که بحران‌های بین‌المللی زیادی در آن وجود دارد نسبت به آن از خود عکس‌العملی نشان می‌داد و تحلیل‌هایی در این مورد مطرح می‌شد اما مشاهده کردیم که هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در رابطه با برجام افزود: شرایط برجام در آمریکا به دو ماه قبل بازگشته است، دو ماه پیش ترامپ طرح بررسی پایبندی ایران به برجام را به کنگره ارجاع کرد و تبلیغات بسیاری در این زمینه انجام داد. متاسفانه در داخل ایران نیز برخی افراد و رسانه‌ها نیز خیلی دل‌خوش کرده بودند و در این زمینه آنها نیز تبلیغاتی را انجام دادند؛ اما چند روز پیش دو ماه مهلت کنگره تمام شد و هیچ اتفاقی نیز نیفتاد و امروز شرایط به دو ماه قبل بازگشته است. این به آن معنا است که رئیس‌جمهوری آمریکا و هر رئیس‌جمهور دیگری می‌تواند از تصمیمات قبلی خود عقب‌نشینی کند. برجام قطعا می‌ماند، امروز شرایط به‌گونه‌ای شده که برجام باعث ایجاد وحدتی میان امضاکنندگان آن و حتی کسانی که از امضاکنندگان برجام نیستند، ایجاد شده است. برجام چارچوبی میان ایران، اتحادیه اروپا و کشورهای بزرگی که در سازمان ملل حق وتو دارند، است و این انتخاب رئیس‌جمهوری آمریکا است که آیا می‌خواهد در عرصه بین‌المللی به امضاها و تعهداتی که می‌دهد وفادار بماند یا اینکه می‌خواهد آمریکا را کشوری متزلزل نشان دهد. زمانی که دنیا مشاهده می‌کند یک رئیس‌جمهور امروز قراردادی را امضا می‌کند و رئیس‌جمهور دیگر آن را لغو می‌کند موجب بی‌اعتنایی نسبت به آمریکا می‌شود. ایران در حال حاضر در حال همکاری با دنیا، کشورهای اروپایی و کشورهای منطقه است و فکر می‌کنم این مسیر ادامه خواهد یافت.