گزارش جدید بانک‌مرکزی در هفته نخست دی‌ماه سال‌جاری نشان می‌دهد در میان ۱۱ گروه غذایی «لبنیات»، «تخم‌مرغ»، «برنج»، «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «گوشت مرغ»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن نباتی» متوسط قیمت چهار گروه غذایی افزایش، چهار گروه غذایی کاهش و سه گروه غذایی نیز بدون تغییر باقی مانده است. براساس این گزارش، متوسط قیمت لبنیات، تخم‌مرغ، برنج و گوشت قرمز با افزایش مواجه بوده است که در این میان تورم دو گروه لبنیات و تخم‌مرغ بالای یک درصد بوده است.

براساس گزارش بانک‌مرکزی، متوسط قیمت گروه لبنیات در هفته منتهی به هشتم دی‌ماه سال‌جاری با افزایش ۴/ ۳ درصدی مواجه بوده است. در این گروه ماست غیرپاستوریزه و ماست پاستوریزه به ترتیب تورم ۷/ ۱ درصد و ۱/ ۶ درصد را داشته‌اند. علاوه براین، پنیر پاستوریزه نیز با تورم هفتگی ۷/ ۶ درصد مواجه بوده است. سایر اقلام این گروه تغییر قیمت محسوسی نداشته‌اند. بدین ترتیب قیمت هر کیلو ماست غیرپاستوریزه به ۳۴۵۰ تومان و هر کیلو ماست پاستوریزه به قیمت متوسط ۳۷۰۰ تومان رسیده است. همچنین هر بسته ۴۵۰ گرمی پنیر پاستوریزه به قیمت متوسط ۵۵۰۰ تومان در شهر تهران عرضه شده است.

دلیل افزایش قیمت لبنیات را افزایش قیمت شیر خام و علوفه دام عنوان کرده‌اند. البته د رمورد بالا رفتن قیمت شیرخام افزایش تقاضا برای شیر و بالا رفتن میزان مصرف مردم نیز به‌عنوان سایر دلایل بیان شده است. در هفته‌های گذشته هوای تهران به شدت آلوده بوده و پزشکان بر مصرف شیر در این روزها به‌دلیل جلوگیری از جذب سرب و دیگر آلاینده‌ها در بدن تاکید کرده‌اند.

گزارش بانک‌مرکزی در هفته منتهی به هشتم دی‌ماه نشان می‌دهد که هر شانه تخم‌مرغ با وزن حدود دو کیلوگرم به قیمت متوسط ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش رسیده که به این ترتیب تورم هفتگی ۴/ ۱۴ درصدی داشته است. این کالای  پرمصرف بیشترین افزایش قیمت هفتگی را در میان گروه‌های خوراکی به خود اختصاص داده است.  بر اساس گزارش‌ها مدتی است که قیمت تخم‌مرغ به‌دلیل شیوع آنفلوآنزای مرغی و امحای مرغ‌های تخم‌گذار با افزایش مواجه بوده که با افزایش واردات این محصول پرطرفدار به‌نظر می‌رسد قیمت آن نیز در گزارش‌های آتی بانک‌مرکزی با کاهش مواجه شود.

در میان چهار گروه مواد خوراکی که تورم مثبت داشته‌اند، دو گروه برنج و گوشت قرمز تورم به ترتیب ۱/ ۰ درصد و ۲/ ۰ درصد را ثبت کرده‌اند. براساس این گزارش در گروه برنج، هر کیلو برنج وارداتی غیرتایلندی با رشد قیمتی ۵/ ۱ درصدی به قیمت ۵۸۸۰تومان رسید. اما از سوی دیگر، هر کیلو برنج داخله درجه یک تورم هفتگی منفی ۱/ ۰ درصد و برنج داخله درجه دو بدون تغییر قیمت بوده است. به این ترتیب هر کیلو برنج داخله درجه یک به قیمت متوسط ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان و هر کیلو برنج داخله درجه دو به قیمت متوسط ۹ هزار و ۶۰۰ تومان گزارش شده است.

گروه گوشت قرمز نیز تورم هفتگی ۲/ ۰ درصد را کسب کرده است. این گروه شامل اقلام گوشت گوسفند با استخوان و گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان است که گوشت با استخوان در هفته مذکور با تورم ۳/ ۰ درصدی مواجه بوده اما گوشت گاو و گوساله بدون استخوان بدون تغییر قیمتی بوده است. به این ترتیب هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان به قیمت متوسط  ۴۷ هزار و ۷۰۰  تومان و هر کیلو گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان به قیمت متوسط ۴۱ هزار و ۴۰۰ تومان در شهر تهران عرضه شده است.

  چهار ضلعی تورم منفی

گزارش خرده‌فروشی بانک‌مرکزی نشان می‌دهد در هفته مذکور، متوسط قیمت چهار گروه غذایی سبزی‌های تازه، گوشت مرغ، میوه‌های تازه و حبوب با کاهش مواجه بوده است.براساس گزارش منتشرشده، در گروه سبزی‌های تازه گوجه فرنگی بیشترین کاهش تورم هفتگی را ثبت کرده است. به این ترتیب، هر کیلو گوجه فرنگی به قیمت متوسط ۳۸۰۰ تومان در شهر تهران رسیده که به نسبت هفته قبل، تورم منفی ۵/ ۱۱ درصد را ثبت کرده است. علاوه براین، کدو سبز، لوبیا سبز، سبزی‌های برگی و سیب زمینی تورم به ترتیب منفی ۲/ ۳ درصد، منفی ۴/ ۳ درصد، منفی ۷/ ۰ درصد و منفی ۸/ ۰ درصد داشته‌اند که بر منفی شدن تورم هفتگی گروه سبزی‌های تازه موثر بوده‌اند. این گزارش نشان می‌دهد که خیار، بادمجان و پیاز تورم مثبت در بازه ۱/ ۰ درصد تا ۸/ ۱ درصد را به خود اختصاص داده‌اند. بررسی روند تورمی این گروه در هفته‌های گذشته بیانگر این است که تورم منفی این گروه در ۹ هفته گذشته بی‌سابقه بوده است. به‌نظر می‌رسد افزایش عرضه محصولات این گروه در کنار توزیع مناسب آن سبب تعدیل قیمت‌ها شده است.گزارش بانک‌مرکزی در هفته منتهی به هشتم دی‌ماه سال‌جاری نشان می‌دهد که در هفته مذکور در گروه مرغ، هر کیلو گوشت مرغ به قیمت متوسط ۷۳۰۰ تومان رسیده که به نسبت هفته قبل ۱۵۰ تومان از قیمتش کاسته شده که در مجموع تورم منفی ۹/ ۱ درصدی را ثبت کرده است.

در گروه  میوه‌های تازه نیمی از اقلام این گروه تورم هفتگی منفی و نیمی دیگر تورم هفتگی مثبت را ثبت کرده‌اند. در این گروه، سیب قرمز تورم منفی ۵/ ۲ درصد، سیب زرد تورم منفی ۲/ ۶ درصد، پرتقال درجه یک تورم منفی ۴/ ۱ درصد، انار تورم منفی ۵/ ۶ درصد و هندوانه تورم منفی ۱/ ۱۶ درصد داشته‌اند. از سوی دیگر اقلامی مانند نارنگی تورم مثبت ۹/ ۴ درصد، لیموشیرین ۵/ ۲  درصد، انگور ۲/ ۳ درصد، موز ۶/ ۱ درصد و کیوی ۸/ ۰ درصد را ثبت کرده‌اند. برآیند  ۱۰ قلم میوه در مجموع سبب تورم هفتگی منفی ۱/ ۱ درصد در گروه میوه‌های تازه شده است. براساس گزارش بانک‌مرکزی، گروه حبوبات نیز در هفته نخست دی‌ماه سال‌جاری تورم منفی ۲/ ۰  درصد را ثبت کرده است. در این گروه تنها قیمت عدس با کاهش ۸/ ۰ درصدی مواجه بوده و قیمت سایر اقلام گروه بدون تغییر بوده است.

گزارش جدید بانک‌مرکزی بیانگر آن است که قیمت در سه گروه قند و شکر، چای و روغن بدون تغییر بوده است. گزارش خرده‌فروشی منتشرشده نشان می‌دهد که در گروه قند و شکر قیمت متوسط هر کیلو قند روی ۳۷۰۰ تومان و قیمت متوسط هر کیلو شکر روی ۳۳۰۰ تومان ثابت مانده است. بررسی‌ها از روند قیمتی اقلام این گروه نشان می‌دهد که حدود ۵ هفته است که قیمت قند و شکر تغییری نداشته است. علاوه براین، در گروه چای نیز قیمت هر بسته ۵۰۰ گرمی چای خارجی دو هفته است که حدود ۲۴ هزار تومان باقی مانده است. در گروه روغن نباتی حدود سه ماه است که قیمت‌ها تغییری نداشته است. در این گروه هر حلب ۵ کیلویی روغن نباتی جامد در قیمت متوسط ۲۵ هزار تومان و هر لیتر روغن نباتی مایع در قیمت ۵۳۰۰ تومان تثبیت شده است.

  مختصات خوراکی‌ها در هفته اول دی‌ماه

گزارش بانک‌مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در یک ماه منتهی به ۸ دی‌ماه سال‌جاری نشان می‌دهد که از میان ۱۱ گروه خوراکی، متوسط قیمت هشت گروه غذایی افزایش، متوسط قیمت یک گروه غذایی کاهش و متوسط قیمت دو گروه غذایی بدون تغییر بوده است.براساس این گزارش بیشترین افزایش قیمت با تورم ماهانه ۳/ ۳۸ درصد به گروه تخم‌مرغ و بیشترین کاهش به گروه گوشت مرغ با تورم ماهانه منفی ۹/ ۴ درصد اختصاص داشته است. علاوه براین، گروه میوه‌های تازه، لبنیات و چای نیز تورم مثبت ماهانه بالای یک درصد داشته‌اند. براساس این گزارش گروه میوه‌های تازه تورم ۲/ ۱۶ درصد، لبنیات ۸/ ۳ درصد و چای تورم ۲/ ۱ درصد را ثبت کرده‌اند. گروه‌های سبزی‌های تازه، برنج، حبوب و گوشت قرمز نیز به ترتیب تورم ۷/ ۰ درصد، ۶/ ۰درصد، ۲/ ۰ درصد و ۲/ ۰ درصد داشته‌اند. در یک ماه منتهی به هشتم دی‌ماه سال‌جاری متوسط قیمت دو گروه قند و شکر و روغن نباتی بدون تغییر بوده است. برآیند آمارهای منتشر شده از اقلام خوراکی در یک ماه مذکور در این گزارش و تورم ماهانه مصرف‌کننده آذرماه که ازسوی بانک  مرکزی منتشر شده است نشان می‌دهد تنها سه گروه تخم‌مرغ، لبنیات و میوه‌های تازه تورمی بیش از تورم کل ماه آذر(۹/ ۱ درصد) را تجربه کرده‌اند.

  کاهش قیمت سالانه قند و شکر

گزارش بانک‌مرکزی از تورم نقطه‌به‌نقطه  اقلام خوراکی در یکساله منتهی به هشتم دی‌ماه سال‌جاری نشان می‌دهد که از میان ۱۱ گروه تنها گروه قند و شکر تورم منفی داشته است. علاوه‌بر این، براساس این گزارش چهار  گروه تخم‌مرغ، سبزی‌های تازه، میوه‌های تازه و چای به ترتیب با تورم ۹/ ۷۷ درصد، ۳/ ۴۴ درصد، ۱/ ۳۲ درصد و ۵/ ۱۹ درصد گروه‌هایی بوده‌اند که تورم دورقمی را ثبت کرده‌اند.

بانک و بیمه