حسین کریم‌خان زند در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان اینکه دانش فنی، تجربه کافی و قدرت تحلیل مناسب،شناخت نقاط آسیب‌زا و ارائه موثرترین راهکارها ضروری است، افزود: آنچه امروز به‌کارگیری روش‌های نوین مدیریت ریسک را ضروری می‌کند، پیچیده‌تر شدن مناسبات در کسب و کار، از جمله چالش‌های عوامل بیرونی و محدودیت‌های منابع است. در نتیجه مدیران باید بیش از گذشته برای توانمندسازی و به‌کارگیری روش‌های سیستماتیک و جامع برای پیاده‌سازی مدیریت موثر ریسک برنامه ریزی دقیق و منسجم داشته باشند.مدیرعامل بیمه نوین درخصوص نحوه مدیریت ریسک در این شرکت توضیح داد: در بیمه نوین تلاش شد تا با روش‌های علمی ‌در تصمیم‌گیری و بهره‌مندی از نگرش سیستماتیک در به‌کارگیری اطلاعات، به ارزشیابی و سنجش بهینه ریسک در شرکت دست یابیم.کریم‌خان زند درباره شناسایی ریسک‌های نوظهور در بازار نیز گفت: صنعت بیمه جزو کسب و کارهایی است که با ریسک‌های مازاد مواجه بوده است؛ البته نباید فراموش کرد شناخت منشا بسیاری از این ریسک‌ها در نحوه عملکرد و اقدام صنعت نسبت به آن، اهمیت دارد.

وی افزود: تروریسم، مهاجرت، آلودگی‌های زیست محیطی و تغییرات جوی و حملات سایبری تبدیل به ریسک‌های جدی در عرصه جهانی صنعت بیمه شده‌اند و به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم صنایع و کسب و کارها را در معرض تهدید قرار داده‌اند. به‌عنوان مثال صنایع بالادستی نفت با پیچیدگی‌های فنی و مهندسی، چالش‌های زیست محیطی و البته حجم بسیار بالایی در سرمایه‌گذاری، نیازمند تعامل بسیار نزدیکی در حوزه همکاری‌های مشترک با صنعت بیمه هستند.مدیرعامل بیمه نوین ادامه داد: سرمایه‌گذاری سنگین و تکنولوژی پیشرفته در این صنعت باعث انباشت سرمایه پرتفویی قابل توجه در کنار ریسک قابل تأملی شده است. با این حال این صنعت برای شرکت‌های بیمه در جهان بسیار جذاب و پرکشش است؛ زیرا بلوغ در صنعت بیمه باعث می‌شود با تعامل و البته برخورداری از تکنیک‌های مدیریت ریسک، ارزیابی و کنترل دقیق، ریسک‌های این صنعت کاهش یابد.

مدیرعامل بیمه نوین تصریح کرد: تحریم‌ها نیز چالش و تهدید نوظهوری برای صنعت بیمه شدند که هوشمندی و کارآمدی شرکت‌های بیمه می‌توانست در عبور کم هزینه تر از آن موثر باشد. وی حوزه تکنولوژی و فناوری را هم یکی از ریسک‌های جدی این صنعت عنوان کرد و افزود: می‌توان با رویارویی صحیح، از آن یک فرصت ساخت. در حال حاضر در این حوزه مساله صنعت بیمه چالش بهره‌مندی از ظرفیت‌های بخش فناوری و اطلاعات است. به‌طور کلی چگونگی مواجهه با ریسک و اتخاذ استراتژی در قبال آن بسیار با اهمیت است.کریم‌خان زند یکی از ریسک‌هایی که منشا آن درون صنعت بیمه است را ریسک‌های پرمخاطره اعلام کرد و گفت: ریسکی بسیار پرمخاطره که حیات حرفه‌ای در صنعت بیمه را تحت‌تاثیر قرار داده است، غلبه «تفکر پرتفوی محوری» است که شرکت‌های بیمه را به سمت رفتاری سوداگرانه سوق داده است.وی افزود: این دقیقا ریسکی است که این صنعت، متوجه خود می‌کند، چنانچه این ریسک آسیب‌شناسی نشود تبدیل به بحرانی می‌شود که پیامدهای منفی آن می‌تواند بر کل پیکره صنعت آسیب بزند. ادامه چنین روندی ما را از دستیابی به جایگاه بین‌المللی در صنعت بیمه دور می‌کند؛ بنابراین تغییر در رویکردهای پرمخاطره اجتناب‌ناپذیر است.