تورم ماهانه مثبت در پنیر

گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌‌فروشی برخی مواد خوراکی در یک ماه منتهی به ۲۲ دی ماه بیانگر آن است که در بازه زمانی مورد بررسی در میان ۱۱ گروه غذایی «لبنیات»، «تخم‌مرغ»، «برنج»، «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «گوشت مرغ»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن نباتی» چهار گروه خوراکی دارای تورم مثبت و پنج گروه‌تورم منفی بوده است و تغییرات قیمتی ماهانه ۲ گروه غذایی نیز بدون تغییر بوده است.

براساس گزارش بانک مرکزی از میان چهار گروه با تورم مثبت، دو گروه لبنیات و میوه‌های تازه تورم ماهانه بالای یک درصد را ثبت کرده‌اند. این گزارش نشان می‌دهد در یک ماه منتهی به ۲۲ دی ماه، در گروه لبنیات پنیر پاستوریزه ۱/ ۱۳ درصد تورم مثبت داشته است. به این ترتیب، هر بسته ۴۵۰ گرمی پنیر پاستوریزه به قیمت متوسط ۵۸۰۰ تومان رسیده است. علاوه براین، هر کیلو ماست پاستوریزه نیز به قیمت ۳۹۰۰ تومان عرضه شده که تورم حدود ۴/ ۱۱ درصد را ثبت کرده است. تورم ۹/ ۰ درصدی ماست غیر پاستوریزه و تورم ۳/ ۰ درصدی پنیر غیرپاستوریزه و شیر نیز بر رشد تورم ماهانه این گروه موثر بوده که در مجموع تورم ۵/ ۶ درصدی را برای این گروه ایجاد کرده است.

گروه میوه‌های تازه نیز تورم ماهانه ۶/ ۵ درصدی داشته است. موز با تورم مثبت ۵/ ۱۵ درصد بیشترین تورم ماهانه را در این گروه ثبت کرده است. بر اساس این گزارش، هر کیلو موز به قیمت ۶ هزار تومان به فروش رسیده است. در این گزارش انار تورم ۴/ ۱۱ درصد، کیوی ۱۲ درصد، نارنگی ۴/ ۹ درصد، سیب قرمز ۶/ ۷ درصد، سیب زرد ۶/ ۴ درصد و لیمو شیرین ۱/ ۳ درصد داشته‌اند. در این گروه هندوانه و انگور تورم منفی ۲/ ۸ درصد و منفی ۵/ ۱ درصد را ثبت کرده‌اند.براساس این گزارش، هر بسته ۵۰۰ گرمی چای به قیمت ۲۴ هزار تومان رسیده که تورم ماهانه ۱/ ۰ درصد را ثبت کرده است. درگروه روغن نباتی نیز روغن نباتی جامد ۸/ ۰ درصد افزایش قیمت و روغن نباتی مایع بدون تغییر قیمت بوده است که سبب تورم ۳/ ۰ درصدی این گروه در یک ماه منتهی به ۲۲ دی ماه است.

  پنج گروه‌ کاهشی در تورم ماهانه

گزارش بانک مرکزی از تورم خرده‌‌فروشی برخی از مواد غذایی نشان می‌دهد که درصد تغییر قیمت پنج گروه غذایی نسبت به هفته مشابه ماه گذشته منفی بوده است. براساس این گزارش گروه سبزی‌های تازه بیشترین کاهش تورم را داشته است. در این گروه متوسط قیمت بادنجان و لوبیا سبز مثبت بوده است و سایر اقلام این گروه تورم بین منفی ۳/ ۰ درصد تا منفی ۸/ ۲۳ درصد را ثبت کرده‌اند. این گزارش نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو گوجه فرنگی به قیمت ۳۴۰۰ تومان رسیده است که به نسبت هفته مشابه ماه قبل ۸/ ۲۳ درصد کاهش قیمت داشته است. از سوی دیگر هر کیلو لوبیا سبز به قیمت متوسط ۵۳۰۰ تومان عرضه شده که تورم مثبت ۳/ ۱۲ درصد را ثبت کرده است. برآیند افزایش قیمت اقلام این گروه سبب تورم منفی ۲/ ۴ درصدی در گروه سبزی‌های تازه شده است. در این گروه قیمت سیب‌زمینی تغییری نداشته است.

  کاهش قیمت تخم مرغ

آمارهای منتشر شده در این گزارش بیانگر کاهش قیمت در گروه تخم مرغ است. این گزارش نشان می‌دهد که هر شانه حدود ۲ کیلوگرمی تخم مرغ به قیمت ۱۴ هزار تومان به فروش رسیده که تورم ماهانه منفی ۴/ ۳ درصد را ثبت کرده است. قیمت هر شانه تخم‌مرغ به دلیل شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی تا حدود ۲۰ هزارتومان افزایش پیدا کرده بود که با افزایش واردات این محصول پرمصرف، قیمت آن در بازارهای داخلی کنترل شد.گروه گوشت مرغ نیز در گزارش منتشر شده با تورم ماهانه منفی ۵/ ۱ درصد مواجه شد. براساس این گزارش هرکیلو گوشت مرغ به قیمت متوسط ۷۳۰۰ تومان رسیده که به نسبت هفته مشابه ماه قبل صد تومان کاهش قیمت داشته است.در گروه حبوب قیمت لوبیا چشم بلبلی ۱/ ۰ درصد افزایش داشته اما قیمت سایر اقلام بین ۲/ ۱ تا ۹/ ۱ درصد کاهش داشت. قیمت متوسط لوبیا سفید و لوبیا قرمز نیز در بازه مذکور بدون تغییر بوده است. به این ترتیب تورم گروه حبوب به منفی ۵/ ۱ درصد رسید.

در گروه گوشت قرمز هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان به قیمت متوسط ۴۶ هزارتومان در تهران عرضه شد و تورم ماهانه منفی ۴/ ۰ درصد را ثبت کرد. گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان نیز به قیمت متوسط ۴۱ هزار تومان عرضه شد که تورم ماهانه منفی ۱/ ۰ درصد داشته است. کاهش قیمت این اقلام در گروه گوشت قرمز سبب تورم منفی ۳/ ۰ درصدی این گروه شده است. روند قیمتی گوشت قرمز از ابتدای آذر ماه تاکنون تقریبا نزولی بوده است. به‌نظر می‌رسد عرضه مناسب این گروه خوراکی سبب تثبیت قیمت در این گروه شده است.گزارش بانک مرکزی در یک ماه منتهی به ۲۲ دی ماه حاکی از این است که دو گروه غذایی برنج و قند و شکر تغییر قیمتی قابل توجهی نداشته‌اند. بر اساس این گزارش، قیمت متوسط برنج داخله درجه یک ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت متوسط برنج داخله درجه دو ۹ هزار و ۶۰۰ تومان بوده که تورم ماهانه آنها نزدیک به صفر گزارش شده است.در گروه قند و شکر نیز قیمت متوسط هر کیلو قند ۳۷۰۰ تومان و قیمت هر کیلو شکر ۳۲۰۰ تومان بوده که تغییر قیمتی در یک ماه منتهی به ۲۲ دی ماه نداشته است.

  آنالیز هفتگی مواد خوراکی

گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌‌فروشی برخی مواد خوراکی در هفته منتهی به ۲۲ دی ماه نشان می‌دهد که در میان ۱۱ گروه مواد غذایی چهار گروه غذایی با افزایش، چهار گروه با کاهش و سه گروه غذایی بدون تغییر بوده‌اند. در میان چهار گروهی که تورم هفتگی مثبت داشته‌اند، دو گروه لبنیات و میوه‌های تازه تورم بیش از یک درصد را ثبت کرده‌اند. براساس این گزارش، در هفته مذکور گروه لبنیات با تورم ۴/ ۱ درصد مواجه بوده است. این گروه خوراکی از ابتدای دی ماه با رشد قیمت مواجه بوده است. گروه میوه‌های تازه نیز در یک هفته منتهی به ۲۲ دی ماه، تورم ۲/ ۲ درصدی را تجربه کرده است. دو گروه گوشت قرمز و چای در هفته مورد بررسی تورم ۱/ ۰ درصد را ثبت کرده‌اند.براساس گزارش بانک مرکزی، چهار گروه غذایی با کاهش متوسط قیمت مواجه بوده‌اند. در هفته منتهی به ۲۲ دی ماه، تخم مرغ تورم منفی ۶/ ۹ درصد، گوشت مرغ منفی ۶/ ۱ درصد، حبوب منفی ۳/ ۱ درصد و سبزی‌های تازه منفی ۶/ ۰ درصد را ثبت کرده‌اند. سه گروه قند و شکر، برنج و روغن نیز تغییر قیمتی محسوسی نداشته‌اند.

  تورم نقطه به نقطه منفی در گروه قند و شکر

گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد غذایی نشان می‌دهد در یک‌سال منتهی به ۲۲ دی ماه، متوسط قیمت ۱۰ گروه غذایی افزایش و تورم نقطه به نقطه تنها یک گروه غذایی کاهش یافته است. براساس این گزارش، تورم نقطه به نقطه سه گروه«تخم مرغ»، «سبزی‌های تازه» و «میوه‌های تازه» بیش از ۲۰ درصد بوده است. در میان این گروه‌ها با تورم مثبت، گروه سبزی‌های تازه با ۴۴ درصد بیشترین تورم نقطه به نقطه را ثبت کرده است. پس از آن گروه تخم مرغ افزایش قیمت ۸/ ۳۰ درصد و گروه میوه‌های تازه تورم ۶/ ۲۹ درصد را ثبت کرده است. در مقابل، گروه قند و شکر تورم نقطه به نقطه منفی ۵/ ۱۰ درصدی داشته است.

بانک و بیمه