نشست دو روزه کمیته ویژه نظارت بر اجرای توافق نفتی که روز گذشته در مسقط، پایتخت عمان به کار خود پایان داد، حامل خبرهای خوبی برای بازار نفت بود. آن‌طور که خالد‌الفالح، وزیر انرژی و منابع طبیعی عربستان سعودی تاکید کرده است، کشورهای تولیدکننده نفت مصمم هستند که توافق برای کاهش تولید را تا پایان سال ادامه دهند و حتی اگر این مدت زمانی برای متعادل کردن بازار نفت کافی نباشد، همکاری کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای تثبیت بازار در سال ۲۰۱۹ نیز ادامه خواهد یافت. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز اعلام کرد که روسیه در راستای حمایت از بازار نفت به همکاری خود با اوپک ادامه خواهد داد، هرچند این همکاری در چارچوب توافق نفتی نباشد.

این اظهارات روز گذشته «نقطه پایان» بر گمانه‌زنی‌هایی گذاشت که خروج زودهنگام کشورهای نفتی از توافق برای کاهش تولید را مطرح می‌کردند. کشور‌های عضو اوپک و غیرعضو اوپک در ماه نوامبر برای تمدید توافق بر سر کاهش تولید روزانه ۸/ ۱ میلیون بشکه عرضه نفت تا پایان سال ۲۰۱۸ متعهد شدند. این کشورها هدف خود از اجرای توافق را کاهش سطح موجودی انبارهای نفتی کشورهای OECD و رسیدن به متوسط ۵ ساله اعلام کردند. با این حال رسیدن قیمت نفت به محدوده ۷۰ دلار احتمال افزایش شدید تولیدات شیل را بیشتر کرد و موجب شد گمانه پایان زود هنگام از توافق مطرح شود.  اما الفالح روز گذشته در نشست خبری پایانی کمیته ویژه اعلام کرد که اگر موجودی انبارهای نفتی کشورهای عضو شورای همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) همان‌طور که برخی می‎‌گویند در سال ۲۰۱۸ کاهش نیابد، توافق را در سال ۲۰۱۹ نیز ادامه می‌دهیم. با این حال وزیر انرژی عربستان تاکید می‌کند که بر سر مکانیزم همکاری این کشورها در سال ۲۰۱۹ تصمیمی اتخاذ نشده، یعنی ممکن است که ادامه همکاری‌ها در سال آینده متفاوت از توافق کنونی باشد. به نظر می‌رسد الفالح اشاره‌ای به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی داشته است.

این سازمان در گزارش‌های اخیر خود اعلام کرده که سطح موجودی‌ انبارهای نفتی در سال جاری کاهش نخواهد یافت. آژانس همچنین پیش‌بینی کرده به دلیل افزایش قیمت نفت، تولیدات آمریکا در سال جاری رشد ۱/ ۱ میلیون بشکه‎‌ای را تجربه کنند و رشد تقاضا کاهش یابد. با این حال الفالح، به همراه وزیر نفت امارات متحده عربی و عمان بر این باورند که رسیدن قیمت نفت در هفته‌های اخیر هرچند ممکن است موجب افزایش تولید نفت شیل شود، اما نمی‌تواند افت تقاضای نفت را به دنبال داشته باشد.  وزیر انرژی عربستان تاکید کرده تحقق هدف «متعادل کردن بازار» تا نیمه سال ۲۰۱۸ بعید به نظر می‌رسد. به گفته وی بازار احتمالا پایان امسال یا در سال ۲۰۱۹ به تعادل خواهد رسید. قرار است نشست بعدی کمیته ویژه نظارت بر توافق در ماه آوریل برگزار می‌شود. کمیته ویژه نظارت بر اجرای توافق شامل عمان، روسیه و سه کشور عضو اوپک است، هر دو ماه یک بار با برگزاری نشستی اجرای توافق را بررسی می‌کنند.