ساعات انتهایی روز دوشنبه (بین ۱۰ تا ۱۲ شب): اگرچه معامله‌گران دلار دوشنبه شب در تالارهای مجازی برداشت روشنی از صحبت‌های رئیس‌جمهوری نداشتند، با تصور آنکه ممکن است روز سه‌شنبه عرضه بازارساز گسترده‌تر شود، در لاک دفاعی قرار گرفتند. این موضوع موجب شد که قیمت دلار در معاملات پشت خطی کمی افت کند. در این میان، عده دیگری از معامله‌گران ترجیح دادند تا آغاز روز سه‌شنبه صبر کنند و با مشاهده واقعیت‌های بازار موقعیت خرید و فروش خود را تعیین کنند.

نیمه اول روز (ساعت ۱۱ تا ۱۲ ظهر دوشنبه): تصور معامله‌گران مبنی بر احتمال افزایش عرضه ارز موجب شد که قیمت دلار در ابتدای روز با قیمت ۴ هزار و ۶۱۵ تومان معاملات خود را آغاز کند. این قیمت ۴۰تومان از نرخ بسته شده روز دوشنبه کمتر بود. در معاملات امروزی در این ساعت قیمت زیر کانال ۴ هزار و ۶۰۰ تومان معامله می‌شد. همزمان قیمت حواله درهم در محدوده هزار و ۲۶۰ و با قیمت هزار و ۲۶۳ تومان آغاز به کار کرد که کاهش معناداری نسبت به روز دوشنبه داشت. در شرایطی که با این شروع عده زیادی در انتظار افت بیشتر قیمت‌ها بودند، ورود برخی تقاضاها زمینه رشد قیمت را فراهم کرد. حتی تا ساعت ۱۲ ظهر قیمت تا ۴ هزار و ۶۶۵ تومان نیز بالا رفت. پس از رسیدن به این سطح، شاخص ارزی در مسیر متفاوتی قرار گرفت.

نیمه دوم روز (ساعت ۱۲ تا ۴ بعدازظهر): در نیمه دوم بازار، نرخ حواله درهم و دلار در ابتدا برخلاف روند یکدیگر حرکت کردند. در یکسو قیمت دلار از سقف ۴ هزار و ۶۶۵ تومان عقب‌نشینی کرد و تا ساعت یک بعدازظهر به قیمت ۴ هزار و ۶۳۰ تومان رسید. این در حالی بود که قیمت حواله درهم در این بازه زمانی افزایش بیشتری را تجربه کرد و تا قیمت هزار و ۲۷۳ تومان رشد کرد. رشد درهم می‌توانست ترمز کاهش قیمت دلار را بکشد، ولی از ساعت یک بعدازظهر درهم نیز راه کاهشی را در پیش گرفت تا شدت افت دلار تندتر شود و قیمت این ارز حدود ساعت ۲ بعدازظهر از کانال ۴هزار و ۶۰۰ تومان خارج شود. از ساعت ۲ تا ۴ بعدازظهر دامنه نوسانات دلار محدودتر شد و قیمت در مرز ۴ هزار و ۶۰۰ تومان چند نوسان رفت و برگشتی را انجام داد. در واقع قیمت در مرز ۴ هزار و ۶۰۰ تومان مقاومت می‌کرد و در نهایت نیز ساعت ۴ بعدازظهر توانست بالای این مرز و با قیمت ۴ هزار و ۶۰۵ تومان به کار خود پایان دهد. این در حالی بود که در مقاطعی حتی تا قیمت ۴ هزار و ۵۸۰ تومان نیز بالا رفت.

۳ نشانه متفاوت در بازار ارز

روز گذشته، نشانه‌های متفاوتی در بازار ارز وجود داشت که برجستگی هر کدام می‌توانست قیمت را تحت‌تاثیر قرار بدهد. اولین نشانه خبر از کاهش می‌داد و آن افزایش بیشتر عرضه بازارساز بود. به گفته فعالان، روز سه‌شنبه از میانه روز قیمت دلار در بازار داخلی در مسیر کاهشی قرار گرفت، حال آنکه نرخ حواله درهم در مسیر افزایشی قرار داشت. به گفته یکی از بازیگران بازار، توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت بود؛ چراکه به‌ندرت پیش می‌آید این دو نرخ در جهت مخالف یکدیگر حرکت کنند؛ با این حال، این نشانه را می‌توان این گونه تفسیر کرد که عرضه ارز و سطح مداخله بازارساز به اندازه‌ای بالا رفته بود که اثر درهمی را نیز خنثی می‌کرد. حتی در این ساعات تقاضاهای جدیدی نیز وارد بازار شد ولی تاب عرضه بازارساز را نداشت. به گفته یکی از بازیگران ارزی، روز سه‌شنبه صرافی‌های مجاز می‌توانستند با قیمت ۴ هزار و ۵۴۳ تومان از صرافی‌های بانکی اعلام شده اقدام به خرید کنند و همین عرضه بود که به میان میدان رو به روی پاساژ افشار می‌آمد و قیمت را تحت فشار قرار می‌داد.

نشانه دومی که در بازار وجود داشت و از افت بیشتر قیمت دلار جلوگیری کرد، ورود تقاضاهای جدید به بازار بود؛ مشاهدات میدانی حاکی از آن بود که افراد جدیدی در بازار با لهجه‌های متفاوتی حضور یافته بودند. یکی از این افراد، هر گونه تقاضای فروشی را پاسخ می‌داد و بیشتر فروشندگان به او مراجعه می‌کردند. به‌نظر نمی‌رسید، این فرد قصد داشته باشد دلار خریداری شده را بازگرداند. چنین خریدهایی در ابتدای روز قیمت‌ها را بالا برد ولی نتوانست روند کاهشی را تغییر دهد. با این حال، در صورت ادامه چنین خریدهایی در صورتی که سطح عرضه تغییر کند، احتمال افزایش قیمت وجود خواهد داشت.نشانه سومی که تفسیرهای متفاوتی را در بازار به همراه داشت، کاهش فاصله نرخ خرید و فروش دلار در معاملات نقدی و فردایی بود. در واقع در حالی این فاصله در روزهای گذشته به بالای ۵۰ یا حتی ۱۰۰ تومان رسیده بود، این اختلاف در روز سه‌شنبه به حدود ۱۰ تا ۲۰ تومان رسید. به‌عنوان مثال، زمانی که قیمت دلار به ۴ هزار و ۶۰۰ تومان رسید، نرخ این ارز در معاملات فردایی در میانه محدوده ۴ هزار و ۵۸۰ تومان قرار داشت. برخی کاهش این فاصله را به فال نیک گرفتند.آنها اعتقاد داشتند که این کاهش فاصله نشان‌دهنده برگشت ثبات قیمتی به بازار است. در واقع، معامله‌گران فردایی به قیمت‌های جدید بازار اعتماد کرده‌اند؛ بنابراین در نزدیکی سطح قیمت‌های نقدی اقدام به خرید می‌کنند؛ این در حالی بود که دسته دیگری باور داشتند، ممکن است فردایی‌ها باور داشته باشند، قیمت دلار در کف خود قرار گرفته است.

اظهارنظرهای رسمی در مورد دلار

روز گذشته، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد، افزایش قیمت ارز در هفته‌های اخیر، ارتباطی با سیاست تک‌نرخی کردن ارز ندارد.به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ولی‌الله سیف اعلام کرد: برای عملیاتی شدن یکسان‌سازی نرخ ارز، ما نیاز به اطمینان از وجود کانال‌های بانکی کافی داریم؛ درحالی‌که الان وضع کانال‌های بانکی مطلوب نیست و یکی از پیش نیازهای این امر، افزایش سرعت در اتصال شبکه بانکی ایران به شبکه‌های بانکی بین‌المللی و پذیرش استانداردهای بانکی بین‌المللی است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، درباره روند حرکتی نرخ ارز گفت: پیش‌بینی ما این است که با توجه به سیاست‌ها و اقدامات بانک مرکزی در روزهای اخیر و کاهش التهابات جامعه این روند، کاهشی خواهد شد و به تعادل ماه‌های گذشته باز خواهد گشت. وی افزود: روند ۴ تا ۵ سال گذشته همین بوده که نرخ ارز در دو ماه آذر و دی افزایش یافته و در اسفند متعادل می‌شود و مردم باید توجه کنند که کسی نمی‌تواند از سرمایه‌گذاری در بازار ارز سود ببرد و سود سپرده‌گذاری در نظام بانکی ما از درگیر کردن منابع مالی در بازار ارز بیشتر است. رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین در رابطه با احتمال اخلال نقش پتروشیمی‌ها در بازار ارز نیز گفت: پتروشیمی‌ها با بانک‌مرکزی هماهنگ هستند و ارز خود را به شبکه صرافی‌های مجاز بانک مرکزی تحویل می‌دهند، اما باید بدانند هرگونه عدول از مقررات نظام بانکی موجب برخورد قانونی بخش نظارتی بانک مرکزی می‌شود.

در کنار این، روز گذشته، سخنگوی دولت نیز با تاکید بر اینکه دولت از افزایش قیمت ارز به هیچ عنوان نفعی نمی‌برد، گفت: برای دولت منافع ملی و اقتصاد کشور از همه موارد مهم تر است و بانک‌مرکزی مساله افزایش نرخ ارز را پیگیری می‌کند. به گزارش «ایرنا» محمدباقر نوبخت، عنوان کرد، اگر نرخ ارز در درازمدت بالا بماند، تورم ایجاد می‌کند در صورتی که یکی از اهداف دولت کاهش نرخ تورم است. وی توضیح داد: برخی افراد اندوخته‌ای دارند و بی‌میل نیستند، دلار افزایش یابد، ولی افزایش نرخ ارز حبابی است و ما نگران هستیم که این افراد متضرر شوند. وی تصریح کرد: دیر یا زود با سیاست‌های بانک مرکزی و دولت نوسانات غیرمنطقی و هیجانی فروکش خواهد کرد.

بانک و بیمه


روند بازارها را در صفحه آینده‌نگر بخوانید


بورس تهران در مرز ۶ رقمی