این تلاش‌ها موجب شده بود که قیمت در سه ساعت ابتدایی روز تنها در دامنه ۴ هزار و ۵۲۰ تا ۴ هزار و ۵۳۰ تومان نوسان کند. تنها پس از تسویه‌های معاملات آتی در ساعات ۲ بعدازظهر بود که قیمت کاهش بیشتری را تجربه کرد و تا محدوده ۴ هزار و ۵۱۰ تومان پایین رفت. به گفته فعالان، عامل اصلی ثبت چهارمین افت متوالی دلار، عرضه منظم و متناسب بازیگران بازارساز بود. در کنار این، برخی از معامله‌گران در روزهای اخیر احتیاط زیادی در خرید ارز کرده‌اند و این موضوع موجب شده است که قیمت کمتر تحت‌تاثیر تحرکات این دسته قرار بگیرد. در روز ابتدایی هفته، نرخ حواله درهم نیز نه تنها افزایشی را تجربه نکرد، بلکه به زیر محدوده هزار و ۲۵۰ تومان قدم گذاشت. این دیگر موضوع مهمی بود که قیمت دلار را در بازار داخلی تحت‌تاثیر قرار داد. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و کاهش یکی به‌طور سنتی منجر به افت دیگری می‌شود.

همسو با افت قیمت دلار، روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی ۴۲ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با خروج از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان رسید. این بیشترین افت روزانه سکه از دی۹۵ بود. به گفته فعالان، یکی از عواملی که در روزهای اخیر قیمت سکه را تحت‌فشار قرار داده بود، کاهش نرخ فروش دلار بود؛ ولی آنچه در روز ابتدایی هفته بیش از هر عامل دیگری قیمت سکه را به سوی کانال‌های پایین‌تر هدایت کرد، اعلام خبر پیش فروش سکه بود. روز جمعه، مسعود رحیمی، مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی اعلام کرد، بانک مرکزی با هدف تعادل بخشی به بازار، گسترش عرضه و سهولت دسترسی عموم مردم، اقدام به پیش فروش سکه می‌کند. وی با اعلام این خبر افزود: پیش فروش سکه از ۱۵ بهمن‌ماه سال‌جاری و از طریق کلیه شعب بانک ملی در سراسر کشور انجام خواهد شد. پس از انتشار این خبر، سکه در همان معاملات پشت خطی روز جمعه در ساعات انتهایی روز افت زیادی را تجربه کرد؛ به‌طوری‌که روز شنبه معاملات سکه با قیمت یک میلیون و ۴۸۸ هزار تومان کلید خورد که ۲۹ هزار تومان کمتر از نرخ بسته شده روز پنج شنبه بود. در ادامه روز شنبه با افزایش فروش‌ها قیمت سکه نزول بیشتری را تجربه کرد.

با وجود افت شدید سکه، روز شنبه دلار بازار آرام‌تری داشت، هرچند نتوانست خود را از فشار نیروهای کاهشی برهاند. در اولین روز هفته، انتظارات کاهشی در همان ابتدای روز در بازار آتی شدید بود؛ این موضوع موجب شد که قیمت در بازار فردایی قبل از ساعت ۱۲ ظهر به زیر مرز ۴ هزار و ۵۰۰ تومان برود؛ با این حال این موج هیجانی کاهشی خیلی زود از بین رفت و قیمت در ادامه روز با منطق بیشتری نوسانات خود را صورت داد. یکی از دلایل این اتفاق آن بود که معامله‌گران نقدی در ابتدای روز در برابر شکست سطح ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی مقاومت کرده بودند. در کنار دلار، روز شنبه یورو نیز افت قیمت را تجربه کرد.

بانک و بیمه


روند بازارها را در صفحه آینده‌نگر بخوانید