روز گذشته، دلار از مرز ۴ هزار و ۶۰۰ تومان عبور کرد ولی نتوانست بالای آن باقی بماند. در سومین روز هفته، شاخص بازار ارز ۴۵تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت ۴ هزار و ۵۹۲ تومان رسید. رشد بهای دلار در شرایطی به ثبت رسید که این ارز در ابتدای روز در کانال ۴ هزار و ۶۰۰ تومان آغاز به کار کرد. به گفته فعالان، تحرکات معامله‌گران آتی و امروزی موجب شد که در ساعات انتهایی روز یکشنبه قیمت این ارز به بالای ۴ هزار و ۵۹۰ تومان برود. این موضوع قیمت دلار در ابتدای روز دوشنبه را تحت تاثیر قرار داد. با این حال، این رشد که بدون معامله خاصی صورت گرفته بود در ادامه سومین روز هفته  شدت نگرفت و این ارز زیر مرز ۴هزار و ۶۰۰ تومان به کار خود پایان داد. برخی معامله‌گران از تحرک انتهای روز یکشنبه دو هدف را دنبال کردند: اول، تست سقف مجاز برای قیمت دلار؛ دوم، برنده شدن در تسویه‌های ارزی به تعویق افتاده.

به گفته فعالان، معامله‌گران بزرگ بازار تصمیم داشتند با عبور قیمت دلار از سطح ۴ هزار و ۶۰۰ تومان واکنش بازارساز را بسنجند و براساس آن آینده موقعیت معاملاتی خود را تعیین کنند؛ به عبارت دیگر، روز یکشنبه معامله‌گران سعی داشتند، سقف مجاز قیمت دلار را تست و مشاهده‌کنند بازارساز در واکنش به این سقف سطح عرضه خود را چه تغییری خواهد داد. عرضه صرافی‌های بانکی و ریزش دلار به زیر مرز ۴ هزار و ۶۰۰ تومان نشانه‌ای بود که بازارساز در برابر عبور دلار از مرز ۴ هزار و ۶۰۰ تومان مقاومت می‌کند. حال باید دید در روزهای آینده میزان ورود خریدار به بازار تغییر می‌کند تا قیمت را از این سطح عبور دهد یا قیمت دلار در ادامه سال در یک مسیر کاهشی فرسایشی قرار خواهد گرفت. به گفته فعالان، در صورت عبور دلار از سطح ۴ هزار و ۶۰۰ تومان، معامله‌گران تلاش می‌کنند که قیمت را تا سطح ۴ هزار و ۷۰۰ تومان بالا ببرند. از نظر آنها، شکست هر سطح مقاومتی می‌تواند با حضور بیشتر متقاضیان دلار همراه شود. البته افزایش قیمت دلار در روز دوشنبه منجر به حضور تقاضای جدید زیادی در بازار نشد و اکثر صرافی‌ها خلوت بودند و روز عادی را سپری می‌کردند. هیچ صف خریدی نیز در برابر صرافی‌ها شکل نگرفته بود و در میدان رو به روی پاساژ افشار نیز معامله‌گران در خرید و فروش احتیاط می‌کردند.

در چنین شرایطی، تعدادی از معامله‌گران بزرگ با بالا آوردن قیمت، بازیگران خالی فروش را دچار ضرر هنگفتی کردند. به گفته چند تن از بازیگران باتجربه بازار، تسویه معاملات روز یکشنبه به دلیل شرایط جوی برفی و عدم حضور تعداد زیادی از معامله‌گران به روز دوشنبه موکول شد. در این شرایط، تعدادی از خریداران از موقعیت استفاده کردند و با بالا بردن قیمت در ساعات انتهایی یکشنبه و نگه داشتن دلار در محدوده ۴ هزار و ۵۹۰ تومان در روز دوشنبه تعداد زیادی از خالی فروشان ارزی را دچار ضررهای هنگفتی می‌کردند. در این میان، عده‌ای باور دارند، معامله‌گران با جوسازی پیرامون اخباری مانند مذاکرات آمریکا با اروپا بر سر برجام، زمینه رشد قیمت را فراهم کردند.  در روزی که دلار بالای ۴۰ تومان رشد کرد، سکه تمام بهار آزادی با تنها ۲ هزار تومان رشد به قیمت یک‌میلیون و ۴۸۲ هزار تومان رسید. در حراج بانک کارگشایی نیز تقاضا برای خرید سکه کاهش یافته بود و حتی تعدادی از معامله‌گران که برنده حراج شدند، برای پرداخت وجه ریالی خرید سکه غیبت کردند. مسوولان حراج اعلام کردند، این عده دیگر نمی‌توانند از بانک کارگشایی خرید کنند. به نظر می‌رسید دلیل فرار این دسته از خرید سکه‌هایی که در حراج برنده شده بودند، نزول اونس بود.

13 (1)


روند بازارها را در صفحه آینده‌نگر بخوانید