روز گذشته، قیمت دلار ۳ ساعت در مرز روانی ۴ هزار و ۷۰۰ تومان تقلا کرد ولی نتوانست از آن عبور کند. در اولین روز هفته، قیمت دلار ۵۸ تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت ۴ هزار و ۶۹۸ تومان رسید. این در حالی بود که از ساعت ۱۲:۳۰ تا ساعت ۱۵:۳۰ معامله‌گران غیررسمی تلاش زیادی کردند که قیمت را از کانال ۴ هزار و ۷۰۰ تومان عبور دهند، با این حال عرضه بازیگران بازارساز سد محکمی بود که از مرز یاد شده حفاظت کرد. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، نقطه ۴ هزار و ۷۰۰ تومان یک سطح مقاومتی محکم است که عبور از آن می‌تواند با رشد بیشتر قیمت همراه شود؛ از همین‌‌رو از یک‌سو بازیگران بازارساز در این مرز مقاومت زیادی از خود نشان دادند و از سوی دیگر برخی معامله‌گران نیز در حوالی مرز یادشده تصمیم به فروش ارز می‌گرفتند، چراکه تصور می‌کردند که قیمت دلار به سقف خود رسیده است. ناگفته نماند پس از ساعت ۳ بعدازظهر قیمت دلار در مقاطعی از مرز هزار و ۷۰۰ تومان عبور کرد، ولی با توجه به نبود بازیگران بازارساز و محدود بودن حجم معاملات باید دید روند بازار در روز جاری به چه صورت خواهد بود. بعضا مشاهده شده است که معامله‌گران غیررسمی در ساعات مرده بازار و همزمان با غیبت بازیگران بازارساز نرخ دلار را بالا برده‌اند تا در روز بعد در سقف قیمت اقدام به فروش کنند. با اینکه قیمت دلار در آستانه ۴ هزار و ۷۰۰ تومان توان افزایشی خود را تا حدی از دست داده بود، روز شنبه به راحتی مسیری ۵۰ تومانی را برای رسیدن به آن طی کرد. دیروز، دلار معاملات خود را با قیمت ۴ هزار و ۶۴۰ تومان کلید زد که ۲۰ تومان بالاتر از روز پنج‌شنبه بود؛ پس از آن در کمتر از ۲ساعت خود را به مرز ۴ هزار و ۷۰۰ تومان رساند و سرانجام در آن منطقه گرفتار شد. به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم و ورود تقاضای جدید برخی بازیگران جدید به بازار از جمله عواملی بود که زمینه‌ساز رشد بیش از ۵۰ تومانی دلار شد.

واکنش سکه به رشد دلار و خبر پیش‌فروش

در روزی که شاخص بازار ارز ۵ محدوده قیمتی رشد کرد، سکه تمام بهار آزادی نیز مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را شکست. روز شنبه سکه تمام بهار آزادی با ۱۲ هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۵۰۶ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، بخشی از این رشد ناشی از افزایش قیمت دلار و قسمت دیگر از آن ناشی از جوسازی معامله‌گران پیرامون پیش‌فروش سکه بود. به  گزارش خبرگزاری فارس، مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی با اشاره به پیش‌فروش سکه از ۱۷ بهمن ماه جاری، گفت: براساس آخرین تصمیمات، در هنگام ثبت‌نام به ازای هر سکه یک میلیون تومان علی‌الحساب دریافت می‌شود و در موعد تحویل سکه، مابه‌التفاوت آن از مشتری اخذ خواهد شد. در این شرایط، سکه در موعد تحویل با یک نرخ تخفیف نسبت به قیمت روز بازار به مشتری ارائه خواهد شد. به بیان دیگر، مابقی هزینه سکه کمتر از قیمت روز بازار خواهد بود. یکی از تفاوت‌ها در پیش‌فروش فعلی این است که قیمت تحویل سکه فیکس و ثابت نیست و براساس شرایط بازار و یک نرخ سود متعارف عرضه خواهد شد. براساس این مفروضه‌ها، هر کسی با سرمایه‌گذاری در پیش‌فروش سکه سود خواهد کرد؛ منابع طلا به گونه بیهوده ضرب نخواهد شد و نقدینگی نیز تا حدی از بازار جمع خواهد شد، هر چند که یک نرخ سود مشخص برای آن در نظر نخواهند گرفت.

منابع بانک مرکزی به‌صورت طلا و سبدی از ارزهای مختلف است؛ بازارساز طلا را با قیمت‌های مختلفی خریداری کرده است و در صورتی که بخشی از آنها را در بازار عرضه کند، ناچار خواهد بود مجددا آن را جایگزین کند. به این ترتیب، ممکن است بازارساز در شرایط فعلی ناچار شود برای جایگزین کردن طلای خود در قیمت‌های بالای هزار و ۳۰۰ دلار در هر اونس وارد بازار شود. این در حالی است که این نهاد ممکن است طلا را در گذشته در قیمت‌های پایین‌تری خریداری کرده باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، در پیش‌فروش فعلی سکه منابع طلای بانک مرکزی بیهوده تبدیل نخواهد شد و ورود این منابع به بازار هدفمند خواهد بود. دیگر مزیت پیش‌فروش این است که بانک مرکزی نیاز نیست ذخایر طلای کنونی خود را به سرعت جایگزین کند.  این در حالی است که معامله‌گران بزرگ سعی کردند این تلقی را در بازار برجسته کنند که بازارساز قصد ندارد که با قیمت‌های پایین سکه را عرضه کند و در زمان تحویل، هزینه زیادی را دریافت خواهد کرد. این در حالی بود که هیچ نشانه واقعی برای این اظهارات وجود نداشت و به‌نظر می‌رسید تنها دسته‌ای از معامله‌گران با جوسازی پیرامون این تصورات نوسان‌گیری کردند. با شفاف‌شدن کامل فرآیند پیش‌فروش سکه، کم‌کم واکنش واقعی بازار مشخص خواهد شد.  

یورو رکورد زد

روز گذشته، یورو ۱۰۰ تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت ۶ هزار تومان رسید. پیش از این ارز اروپایی در ادوار گذشته چنین سطح قیمتی را تجربه نکرده بود. یوور تقریبا در اوایل کانال ۵هزار و ۹۰۰تومان آغاز به‌کار کرد ولی با شدت گرفتن روند افزایشی دلار، یورو نیز با شیب تندتری طعم افزایش را چشید و در نهایت وارد مرز ۶ هزار تومانی شد.به گفته فعالان، معامله‌گران یورو با جوسازی پیرامون افزایش دلار و قطع عرضه خود، زمینه‌ساز این رشد شدند.افزایش یورو در روز شنبه چندان متناسب با عوامل بنیادی نبود و زمینه‌ساز شکل‌گیری حباب برای این ارز شد. به گفته فعالان، روز شنبه ارزش ذاتی یورو بدون توجه به عوامل جانبی حدود ۵ هزار و ۸۸۰ تومان بود و اختلافی ۱۲۰ تومانی با قیمت بازار داشت. به گفته فعالان، این عامل به‌طور غیرمستقیم می‌توانست در رشد قیمت دلار اثر داشته باشد. در واقع، معامله‌گران می‌توانستند دلار را از بازار داخلی خارج کنند و به جای آن یورو گران‌تر را وارد کنند. یکی از عوامل دیگری که در رشد قیمت دلار اثرگذار بود، فاصله نرخ فروش صرافی‌های منتخب با قیمت بازار بود که تقاضای کاذب زیادی را وارد بازار می‌کرد. بسیاری از بازیگران بازار نیز مردم عادی را تشویق می‌کردند که برای خرید ارز از صرافی‌ها وارد صف شوند و از این فاصله کسب سود کنند. در این میان، شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از صرافی‌ها نیز ارز خریداری از بازارساز را به مردم عادی نمی‌فروشند و در بازار با قیمت‌های بالاتر آن را به فروش می‌رسانند. در  چنین شرایطی، یکی از بزرگ‌ترین عواملی که در برابر رشد قیمت دلار قرار گرفته بود، عرضه بازیگران بازارساز بود. به گفته فعالان، عرضه بازیگران بازارساز به اندازه‌ای بود که ۳ ساعت تلاش معامله‌گران برای شکستن سطح ۴ هزار و ۷۰۰ تومانی ناکام ماند. با این حال در صورت ادامه خریدهای ارزی قیمت دلار روز یکشنبه در کانال جدیدی معاملات خود را آغاز کرد. عده‌ای در بازار باور داشتند شکست این سنگر دلار به معنای رشد بیشتر و ورود تقاضای بیشتر به بازار خواهد بود.

بانک و بیمه


روند بازارها را در صفحه آینده‌نگر بخوانید