روز شنبه در حالی که انتظار می‌رفت به دلیل قرار‌گیری بین دو تعطیلی، معامله‌گران چندان تمایلی برای ورود به بازار نداشته باشند، ۴ عامل مهم تقاضا را بالا برد؛ اول رشد حواله درهم از حدود ساعت ۱۰ صبح، دوم اعلام خبرهایی مبنی بر درگیری‌های هوایی در سوریه، سوم، ورود تقاضای معامله‌گران شهرستانی به بازار تهران، چهارم، ورود تقاضای کاذب به امید عرضه ارزان؛ این عوامل موجب شدند که از میانه‌های روز قیمت دلار در معاملات نقدی به بالای مرز ۴ هزار و ۷۰۰ تومانی برسد؛ بازارساز با رصد این اتفاقات چند تاکتیک را به کار برد در اولین گام، عرضه ارزان و با نرخ ۴ هزار و ۵۹۴ تومان را ملغی و سعی کرد با نرخ‌هایی نزدیک به نرخ بازار اقدام به عرضه کند. این موضوع موجب شد که بخشی از تقاضای کاذب از بازار خارج شود و مقداری از هیجان معاملات کاسته شود. با این اقدام قیمت دلار در نهایت در ابتدای کانال ۴هزار و ۷۰۰ تومان و با قیمت ۴ هزار و ۷۲۵ تومان به کار خود پایان داد. این در حالی بود که حتی در ساعاتی از روز قیمت دلار در معاملات پاساژ افشار تا محدوده ۴هزار و ۷۷۰ تومان نیز بالا رفته بود. البته در این خرید و فروش‌ها از یکسو حجم معاملات محدود بود و از سوی دیگر، مشخص نبود واقعا ارزی بین دو سوی معامله جا به جا می‌شود یا در وضعیت هیجانی برخی از نوسان‌گیران سعی دارند با چنین معاملاتی جو روانی بازار را تشدید کنند.

دومین تاکتیک بازارساز در روز شنبه برای کاهش نوسانات، عرضه یورو در کنار دلار به بازار بود؛ به گفته فعالان، در روزهای انتهای هفته ارزش یورو در بازارهای جهانی تضعیف شد. با وجود این در آغاز روز شنبه، این ارز در بازار داخلی مسیر متفاوتی را در پیش گرفت و با عبور از مرز ۶ هزار تومانی حتی قیمت ۶ هزار و ۵۰ تومان را نیز لمس کرد. این تغییرات قیمتی موجب می‌شد که ارزش یورو در بازار داخلی بالاتر از بازارهای جهانی قرار بگیرد. به گفته فعالان، در مقطعی از این روز اختلاف ارزش یورو در بازار داخلی و خارجی به بیش از ۲۰۰ تومان می‌رسید. این موضوع موجب می‌شد که زمینه برای آربیتراژ ارزی یعنی خروج دلار از بازار داخلی و ورود یورو به جای آن جذاب شود. در این شرایط، به گفته برخی حاضران در بازار، بازارساز عرضه یورو با قیمت‌هایی نزدیک به مرز ۵ هزار و ۹۰۰ تومانی را آغاز کرد و با استفاده از این تاکتیک نه تنها توانست مانع از رشد بیشتر ارز اروپایی شود، بلکه قیمت را از سقف ابتدای روز پایین کشید. روز شنبه یورو در نهایت با قیمت ۶ هزار تومان به کار خود پایان داد.

در روزی که قیمت ارزهای مهم روند افزایشی داشتند، سکه تمام بهار آزادی نیز عقب ننشست و رشد دو کانالی را به ثبت رساند. سکه که در انتهای هفته گذشته با قیمت یک میلیون و ۵۲۲ هزار تومان به کار خود پایان داده بود، روز شنبه را با قیمت یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان به پایان برد؛ رقمی که ۱۸ هزار تومان بالاتر از روز انتهایی هفته گذشته بود. به گفته فعالان، افزایش سکه تا حدی ناشی از رشد دلار بود، ولی بخش زیادی از این افزایش نیز واکنش هیجانی معامله‌گران این بازار به اتفاقات و اخبار بیرونی بود. نرخ درهم امارات نیز واکنش هیجانی داشت و توانست به بالای محدوده هزار و ۳۱۰ تومان برود.

06-04



روند بازارها را در صفحه آینده‌نگر بخوانید