افزایش کسری بودجه، تورم‌زایی، تخصیص نامتوازن بودجه زیرساخت‌ها در بخش‌های غیرمتعارف و تقسیم نامتعادل بودجه میان مناطق شهری و روستایی، مهم‌ترین عواملی هستند که خوش‌بینی جمهوری‌خواهان را زیر سوال برده‌اند. برخی از تحلیلگران، طرح زیرساخت‌ها را به‌عنوان سیاست‌ پوپولیستی دونالد ترامپ مطرح می‌کنند. آنها عواقب منفی ناشی از اجرای این برنامه اقتصادی را به‌دلیل سوءمدیریت و برنامه‌ریزی غلط مشاوران کاخ سفید، بیش از فواید آن می‌دانند. البته طرح کاهش مالیات‌ها همراه با طرح زیرساخت‌ها از دیدگاه نظری، به‌منظور نیل به رشد اقتصادی با مکانیزم طرف‌عرضه طراحی شده است. زمانی که اشتغال کامل وجود دارد، کسری بودجه با این مکانیزم می‌تواند رشد اقتصادی را بهبود بخشد و اثر تورمی را نیز کاهش دهد. البته مهار رشد تورم در صورتی با مکانیزم طرف عرضه همراه می‌شود که سیاست پولی انقباضی در حال اعمال باشد. چنانچه طرح زیرساخت‌ها با موفقیت اجرا شود، رشد اقتصادی از نتایج آن خواهد بود؛ اما هرگونه خلل در فرآیند اجرایی می‌تواند عواقب تورمی خارج از کنترل تولید کند.

سازوکار طرح زیرساخت‌ها

تزریق بودجه ۱۵۰۰ میلیارد دلاری به بخش زیرساخت‌ها از وعده‌های مهم کمپین انتخاباتی جمهوری‌خواهان محسوب می‌شد. این بودجه قرار بود ظرف مدت ۱۰ سال در این بخش مصرف شود. کاخ سفید دوشنبه شب، نسخه نهایی برنامه خود برای توسعه بخش زیرساخت‌ها را منتشر کرد. طبق مفاد مختلف این طرح، براساس بودجه پیشنهادی برای سال ۲۰۱۹ میلادی، ۲۰۰ میلیارد از دلارهای فدرال برای استارت‌زدن این برنامه بلندمدت درخواست شده است. برنامه پیشنهادی کاخ سفید در دو بخش اصلی و چند بخش فرعی معرفی شد.برنامه انگیزشی: طبق این ماده، نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار برای حمایت و گسترش حمل‌و‌نقل سطحی، فرودگاه‌ها، خطوط راه‌‌آهن، بنادر، صنایع مربوط به تهیه و توزیع آب اختصاص داده خواهد شد. منبع مالی که برای این برنامه در نظر گرفته شده، وزارتخانه‌های مربوط، دولت‌های ایالتی و شرکت‌های داوطلب هستند.

زیرساخت‌های مناطق روستایی: ۵۰میلیارد دلار برای ساخت یا بازسازی راه‌ها، تونل‌ها، پل‌ها، فرودگاه‌ها، حمل‌و‌نقل ریلی و تولید برق و سایر انرژی‌ها، درنظر گرفته شده که ۸۰ درصد از بودجه آن را دولت‌های ایالتی تامین خواهند کرد. بخش‌های فرعی شامل برنامه‌های مالی دیگری می‌شوند که ۵۰ میلیارد دلار بودجه برای آنها اختصاص داده شده است. طبق برآورد کاخ سفید، به ازای هر دلار فدرال، ۴ دلار از ایالات مربوطه اخذ خواهد شد. آنچه در برنامه ۸۰ درصد-۲۰ درصد ترامپ مشخص نیست، منابعی هستند که این بودجه را تامین خواهند کرد. روی کاغذ تمرکز بر زیرساخت‌ها می‌تواند پایه‌های اقتصاد را برای رشد بیشتر مستحکم کند؛ اما آیا برنامه ترامپ از تصویر روی کاغذ به واقعیت مبدل خواهد شد؟ در برنامه جمهوری‌خواهان از مشارکت بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری از سوی منابع متعدد و درآمدزایی این طرح صحبت شده؛ اما برنامه مدونی برای جذب مشارکت یا درآمدزایی ارائه نشده است. کارشناسان زیرساخت‌هایی که در طرح ترامپ بر آنها تمرکز شده را منطبق با نیازهای اساسی آمریکا در این بخش نمی‌دانند. فلز زرد با تکیه بر رشد تقاضای طلا در چین روند افزایشی دوشنبه را تا عصر دیروز نیز ادامه داد. در همین حین، شاخص دلار بازهم به زیر ۹۰ واحد بازگشت. فلز زرد تا ساعت ۵بعد‌از‌ظهر سه‌شنبه توانست تا ۱۳۳۰ دلار نیز رشد کند؛ اما در ساعت ۷بعدازظهر ۱۳۲۷ دلار معامله می‌شد.