بازارساز هفته گذشته کنترل بازار ارز را به‌طور کامل در دست داشت. او هم تعیین‌کننده اصلی قیمت دلار و هم تامین‌کننده بیشتر ارز بازار بود. با توجه به چنین شرایطی، قیمت در مسیر نزولی قرار گرفت که در نهایت منجر به خروج دلار از کانال ۴ هزار و ۵۰۰ تومان شد. روز پنج‌شنبه قیمت دلار از سوی صرافی‌های منتخب عرضه‌کننده ارز به قیمت ۴ هزار و ۴۹۰ تومان رسید که ۳۰ تومان کمتر از روز چهارشنبه بود. با این حال، برای خرید ارز با چنین قیمتی متقاضی باید شرایطی را برای عرضه‌کننده احراز کند. اولین گام دریافت کارت ملی است و دوم آنکه کارت بانکی خریدار باید متعلق به خود او باشد؛ وقتی این شرایط احراز شود، صرافی منتخب عنوان می‌کند که تا سقف ۵ هزار دلار به فرد عادی می‌تواند دلار بفروشد. به‌طور معمول، افرادی که نیاز به ارز بیشتری دارند، از کارت ملی و کارت بانکی سایر افراد استفاده می‌کنند؛ البته آن فرد نیز باید خود در محل صرافی حضور داشته باشد. گروه دیگری در بازار عنوان کرده‌اند که بازارساز توسط صرافی‌های منتخب بالای سقف ۵۰ هزار تا نیز دلار می‌فروشد، ولی اگر فردی به تنهایی نیاز به تهیه ۲۰ هزار دلار داشته باشد، باید به دیگر صرافی‌های آزاد مراجعه کند. این صرافی‌ها معمولا قیمت بالاتری را نسبت به نرخ بازارساز پیشنهاد می‌دهند؛ حتی برخی از این صرافی‌ها عنوان می‌کنند که با قیمت‌های بالاتری نسبت به نرخ فروش بازارساز اقدام به خرید می‌کنند. به‌عنوان مثال، روز پنج‌شنبه یکی از صرافی‌های روبه‌روی پاساژ افشار نرخ فروش خود برای فروش ۱۰ هزار دلار را ۴هزار و ۶۰۰ تومان عنوان کرد که ۱۱۰ تومان بالاتر از قیمت صرافی‌های منتخب بود. به این ترتیب، می‌توان گفت هم زمان با وجود قیمت صرافی‌های منتخب که بیشتر معاملات با آن انجام می‌شود، برخی از صرافی‌ها با قیمت‌های دیگری فروش‌های خود را به انجام می‌رسانند. البته با وجود چنین شرایطی، حجم معاملات به اندازه‌ای نیست که گفته شود بازار سیاهی برای دلار به وجود آمده است؛ بیشتر دلال‌ها از ترس مالیات و ردیابی حساب‌های بانکی شان ترجیح می‌دهند که از تبادلات بانکی استفاده نکنند. بسیاری از صرافی‌های بازار نیز عموما ترجیح می‌دهند نرخی را برای دلار عنوان نکنند و بیشتر به مبادله سایر ارزها مشغولند.

وضعیت کاهشی بازار در شرایطی می‌تواند ادامه پیدا کند که منابع مورد نیاز متقاضیان به همین شکل و به همین میزان تامین شود. روز پنج‌شنبه میزان صف خرید رو به روی صرافی‌های منتخب عرضه ارز افزایش یافته بود؛ علامتی که باید بازارساز در شرایط فعلی بازار به آن دقت کند، چرا که اگر اختلال کوچکی در روند عرضه ارز رخ دهد، قیمت می‌تواند در بازار گم شود. چون در شرایط فعلی بازار تنها صرافی‌های منتخب بازارساز قیمت مشخصی دارند و سایر صرافی‌های آزاد یا فروش دلار ندارند یا در صورت فروش براساس سلیقه و نیاز خود، قیمتی را برای شاخص ارزی تعیین می‌کنند.

با وجود این، دلالان ارزی معتقد بودند که تا انتهای سال توان مقابله با بازارساز را ندارند. اکثر تحلیلگران نیز باور دارند که روند فعلی قابلیت تداوم برای یک دوره طولانی را ندارد. به‌نظر می‌رسد، بازارساز بهتر است در شرایطی که کنترل بازار را به‌طور کامل در دست دارد، سعی کند در درجه اول قیمت را در نقطه‌ای قرار دهد که در صورت تکانه‌های موقتی در بازار خریداران به بازار هجوم نیاورند. دومین گامی که بازارساز باید به سمت آن حرکت کند آن است که به جای آنکه ارز بازار را از منابع خود تامین کند، زمینه دورانی شدن عرضه و تقاضا را در بازار فراهم آورد. در واقع، خود معامله‌گران در بازار اقدام به خرید و فروش ارز کنند، نه اینکه مسوولیت عرضه ارز تنها به عهده بازارساز باشد.

۵ کانال افت دلار

قیمت دلار از چهارشنبه ۲ هفته پیش در مسیر کاهشی قرار گرفت و تا پنج‌شنبه گذشته ۵ کانال افت قیمتی را تجربه کرد. قیمت شاخص بازار ارز که سه‌شنبه ۲۴ بهمن ماه روی قیمت ۴ هزار و ۹۱۰ تومان قرار گرفته بود، روز پنج‌شنبه سوم اسفندماه به قیمت ۴ هزار و ۴۹۰ تومان رسید. به این ترتیب، دلار که دو هفته پیش یک درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود، در هفته گذشته در جاده کاهشی قرار گرفت که منجر به نزول ۵ درصدی شد. این بیشترین میزان کاهش هفتگی دلار در سال ۹۶ بود. ریزش شدید قیمت دلار در هفته گذشته موجب شده است که عده‌ای از معامله‌گران صحبت از رسیدن قیمت دلار به کف کنند. این عده باور دارند در هفته جاری شاخص بازار ارز مسیر قیمت خود را تغییر خواهد داد. این گروه افزایش تقاضا برای خرید ارز پس از ورود دلار به کانال ۴ هزار و ۵۰۰ و ۴ هزار و ۴۰۰ تومان را یکی از نشانه‌های رسیدن قیمت به کف عنوان کردند. با این حال، عده دیگری از معامله‌گران باور دارند، شدت عرضه ارز در روزهای انتهایی سال به اندازه‌ای بالا می‌رود که هر تقاضایی را پوشش خواهد داد.هفته گذشته سایر ارزها نیز جاده نزولی را برای حرکت انتخاب کردند. قیمت یورو، پوند، دلار کانادا و دلار استرالیا در هفته گذشته کاهشی شد.

بانک و بیمه

بانک و بیمه


روند بازارها را در صفحه آینده‌نگر بخوانید