به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، رئیس کل این بانک در جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص برخورد با متخلفان گفت: باید همه عوامل به کار افتد و در درجه اول با کسانی که عامل این ماجرا بودند برخورد قاطع قضایی و تنبیهی شده و به مجازات برسند که خوشبختانه قوه‌قضائیه پا به عرصه گذاشته و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد. رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه من و همکارانم با تمام وجود در تلاشیم خسارات وارد شده را به حداقل برسانیم، تصریح کرد: با این وجود، برخی افراد کلاهبردار، پول‌های مردم را حیف و میل کردند و این موضوع قابل کتمان نیست.

سیف درخصوص کوتاهی‌هایی که در برخی دستگاه‌های دولتی اتفاق افتاده است، گفت: مطلب دوم قصورهایی است که در دستگاه‌های دولتی ایجاد شده است. چه کسانی باعث بروز این اتفاق شدند؟ چرا سوء‌تفاهم ایجاد کردند و مردم دچار گمراهی شدند؟ با این افراد نیز در هر مرجع و دستگاهی باید برخورد شود. بنابراین تقاضا می‌کنم مجلس پیگیر موضوع باشد که قطعا بانک مرکزی نیز در کنار مجلس است. رئیس کل بانک مرکزی افزود: من حتی به دستگاه مربوطه هم اکتفا نمی‌کنم و معتقدم حسابرس مستقلی که این تعاونی‌های غیرمجاز را حسابرسی و گزارش غلط ارائه کرده باید پاسخگو باشد چرا که کار این حسابرس برای کشور هزینه و برای برخی هموطنان خسران سنگین به بار آورده است. عالی ترین مقام بانک مرکزی با اشاره به تلاش‌های کارکنان این بانک برای حل و فصل موضوع موسسات غیرمجاز گفت: این مطلبی که می‌گویم به معنی این نیست که قصوری از سمت بانک مرکزی وجود نداشته است منتهی همکاران من در زمان ساماندهی موسسات بیشترین فشار را تحمل کردند و همین پیگیری‌ها باعث شد مسوولان موسسات غیرمجاز که تخلف اصلی از سوی آنها صورت گرفته است، تحت پیگرد قانونی قرار گیرند و برخی نیز به زندان منتقل شدند.

سیف ضمن بیان این مطلب که بانک مرکزی می‌توانست برای چند سال دیگر با این موضوع مماشات کند و این مشکل بزرگتر و بزرگتر شود و با اظهار تاسف از باب مشکلاتی که برای برخی هموطنان عزیز ایجاد شده است، تصریح کرد: با گسترده تر شدن فعالیت این موسسات، هزینه بیشتری برای حل و فصل آن لازم بود ولی در شرایطی هستیم که می‌توانیم ادعا کنیم هیچ موسسه غیرمجاز فعال و شناخته شده‌ای را نداریم که بتوانند سپرده‌ها و سرمایه‌های مردم را در معرض تلف و حیف و میل قرار دهند. در حالی که در دوره پیش از ساماندهی موسسات غیرمجاز هر روز شاهد بودیم که تعداد زیادی از هموطنان به این موسسات مراجعه کرده و عده‌ای جدید به خیل هموطنانی که در حال حاضر با مشکلاتی مواجه هستند، افزوده می‌شد. رئیس کل بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی همواره به تمام دستگاه‌های متولی انذار می‌دهد که اجازه شکل‌گیری مجدد چنین پدیده مضر و مخربی در اقتصاد کشور را ندهند و به مردم عزیزمان نیز هشدار می‌دهیم که سرمایه‌های خود را در معرض ریسک از طریق این موسسات قرار ندهند.

سیف با اشاره به اینکه نتیجه ظهور و رشد موسسات غیرمجاز، نابودی سرمایه‌های مردم از طریق کلاهبردارانی بود که با انگیزه‌های سوداگرانه سپرده‌های مردم را جمع‌آوری کرده بودند، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی برای ارائه هرگونه مستندات و دلایل آماده همکاری و ارائه اطلاعات به دستگاه قضا است تا با سرعت بیشتری با متخلفان برخورد شود. سیف درخصوص تعداد بالای حساب‌های موجود در این موسسات گفت: یکی از شگردهای موسسات غیرمجاز افتتاح حساب‌های موهوم با سپرده‌های ناچیز با هدف هرچه بزرگ نشان دادن موسسه و تحت فشار قرار دادن مسوولان و فریب افکار عمومی بود.

وی درخصوص تلاش بانک مرکزی برای استحکام بخشی به نظام بانکی تصریح کرد: با اقدامات انجام شده، شبکه بانکی را در مسیر حرکت به سمت شفافیت بیشتر سوق داده‌ایم تا ترازنامه بانک‌ها با استانداردهای بانکداری انطباق داشته باشد و در سال‌های اخیر تا حد زیادی به این هدف خود دست یافته ایم. رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: همچنین نباید اجازه دهیم ظهور چند موسسه غیرمجاز که هیچ ربطی به شبکه بانکی ما ندارد و شایعه‌سازی برخی معاندان، خدشه‌ای به استحکام نظام بانکی در مسیر ایفای نقش حیاتی بانک‌ها در اقتصاد وارد کند.