نگاهی به فعالیت‌های شرکت

سپ به‌عنوان پانصد و بیستمین شرکت وارد بورس اوراق بهادار شده است. پرداخت الکترونیک سامان با بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه کارتخوان در سراسر کشور و داشتن بیشترین سهم در تراکنش‌های اینترنتی در بین ۱۲ شرکت PSP در کشور، ۱۷ درصد از سهم بازار کل تراکنش‌های شاپرک در سه حوزه اینترنت، موبایل و پایانه فروشگاهی را در اختیار دارد. «اجاره بهای دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی»، «کارمزد تراکنش‌ها از شاپرک» و «کارمزد فروش شارژ اپراتورها» سه جریان اصلی درآمدی سپ هستند که باعث شده این شرکت در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ به ترتیب ۵۷۵۶ میلیارد ریال، ۷۴۶۹ میلیارد ریال و ۹۸۱۳ میلیارد ریال درآمد داشته باشد.  سود خالص سپ در سال ۹۶ معادل ۱.۴۷۲ میلیارد ریال بوده است که این مقدار نسبت به سال ۹۵ رشدی ۸۰ درصدی داشته است. همچنین براساس ترازنامه سال ۱۳۹۶، این شرکت ۵.۷۳۸ میلیارد ریال دارایی جاری، مشهود، نامشهود، اجاره‌ای و سرمایه‌گذاری دارد که جمع حقوق صاحبان سهام مبلغ ۳.۳۵۶ میلیارد ریال است. علاوه‌بر این، مجموع بدهی‌های سپ در این سال، ۲.۳۸۱ میلیارد ریال است. پیش‌بینی می‌شود سود هر سهم در سال ۹۶ به مبلغ ۸۲۶ ریال باشد. همچنین طبق اظهارات مطرح شده از سوی مدیران شرکت، روند پیش‌بینی سود «سپ» در سال‌های آتی با رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی همراه خواهد بود.

ثبت به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان

همچنین با توجه به اینکه پرداخت الکترونیک سامان به تازگی به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان ثبت شده است، در آینده نزدیک شاهد بهره بردن این شرکت از معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای خواهیم بود؛ به‌طوری‌که طبق اظهارات ترکمن، عضو هیات‌مدیره «سپ»، در سال‌جاری نیز شرکت از این محل با معافیت مالی همراه خواهد شد. ترکمن در ادامه افزود: طبق تبصره ۷ ماده ۱۰۵ شرکت‌هایی که بیش از ۵ درصد رشد داشته باشند، به ازای هر یک درصد رشد یک درصد معافیت مالیاتی دریافت می‌کنند. سقف این موضوع ۵ درصد معافیت مالیاتی خواهد بود. به این ترتیب از این محل مشمول دریافت ۵ درصد معافیت مالیاتی هستیم.

وی ادامه داد: ضمن اینکه در حال طی مراحل به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان هستیم به‌طوری‌که در حال حاضر زمین شرکت در شهرک فناوری پردیس خریداری شده و استقرار شرکت تا یک ماه آینده در این محل صورت می‌گیرد. از این محل نیز معافیتی دیگر شامل حال شرکت خواهد شد.