حاشیه و متن ارز و سکه

روز یکشنبه، سکه سومین افزایش متوالی را تجربه کرد تا به کانال یک میلیون و ۵۸۰ هزار تومان وارد شود.  در دومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی ۱۲ هزار تومان رشد را تجربه کرد و به بهای یک میلیون و ۵۸۴ تومان رسید. این بیشترین نرخ ثبت شده برای سکه تمام بهار آزادی از اواخر بهمن‌ماه بود. در روزی که بازارهای جهانی تعطیل بود و قیمت اونس تغییری نداشت، به نظر می‌رسد سکه بازان با اهرم انتظارات قیمت را جا به جا کردند. به گفته فعالان، بیشتر معامله‌گران سکه عنوان کردند که در آستانه تعطیلات نوروز تقاضای فیزیکی برای این فلز گرانبها بالا می‌رود. از سوی دیگر، گروهی از خریداران سکه باور دارند، تا زمانی که پیش فروش این فلز گرانبها ادامه دارد، قیمت در مسیر افزایشی قرار خواهد داشت؛ چراکه جذابیت این طرح را بیش از پیش بالا می‌برد.

این در حالی است که عده دیگری چنین موضوعی را تکذیب می‌کنند و معتقدند سکه بازان قیمت سکه را با توجه به نرخ دلار در بازار غیررسمی تعیین می‌کنند.  عده‌ای نیز کمبود فیزیکی سکه در بازار و کاهش فعالیت فروشندگان را عامل افزایش قیمت سکه دانستند.روز گذشته، صرافی‌های منتخب بازارساز دلار را با قیمت ۴ هزار و ۴۶۰ تومان عرضه کردند که افت یک تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. این افت در شرایطی به ثبت رسید که آن سوتر در میان معامله‌گران غیررسمی ارز یاد شده بالای ۴ هزار و ۷۳۰ تومان قیمت می‌خورد. این قیمت نیز نسبت به نرخ‌های بالای ۴هزار و ۷۵۰ تومانی روز ابتدایی هفته کمتر بود. فعالان، این افت را ناشی از نزول نرخ حواله درهم دانستند. با دلاری که حدود ۴ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت دارد، ارزش سکه به قیمت‌های فعلی بازار نزدیک تر می‌شود.روز یکشنبه در مقابل صرافی‌های منتخب همچنان صف‌های خرید وجود داشت. در این میان، برخی صرافی ها عرضه ارز خود را به مسافران نوروزی اختصاص داده بودند. به‌عنوان مثال یکی از این صرافی‌ها در ضلع جنوبی میدان فردوسی در ازای دریافت، پاسپورت و ویزا ۵ هزار دلار را با نرخ ۴ هزار و ۴۶۰ تومان عرضه می‌کرد. صحبت‌های متقاضیان نشان از آن داشت که برخی از آنها از ساعت ۷ صبح برای خرید ارز به میدان فردوسی رفته بودند. همچنین روز گذشته، قیمت عرضه یورو نیز تغییر نکرد و روی عدد ۴ هزار و ۴۹۱ تومان باقی ماند.

رشد سکه نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان در ۱۰ روز

در دومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را در کانال یک میلیون و ۴۷۰ هزار تومان آغاز کرد؛ با این حال در ادامه روز شیب افزایش تندتری به خود گرفت و با افزایش یک کانالی به قیمت یک میلیون و ۵۸۴ هزار تومان رسید. این قیمت که ۱۲ هزار تومان بالاتر از روز شنبه بود، منجر به ثبت سومین افزایش متوالی سکه شد. بررسی روند قیمت سکه نشان می‌دهد که این فلز گرانبها در اسفندماه عموما روند افزایشی را طی کرده است. در سومین روز اسفند سکه تمام بهار‌آزادی تا قیمت یک میلیون و ۴۸۸ هزار تومان پایین رفت؛ ولی پس از این روز فلز گرانبهای داخلی در مسیر افزایشی قرار گرفت که زمینه صعود ۹۶ هزار تومانی آن را در طول ۱۰ روز فراهم کرد. بیشترین رشد سکه در اسفندماه در همان روز پنجم اتفاق افتاد که این فلز گرانبها نسبت به روز کاری قبل ۲۷ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند. روز گذشته، علاوه بر سکه تمام، بهای نیم و ربع سکه نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت. نیم سکه با ۸ هزار تومان رشد به بهای ۷۸۳ هزار تومان و ربع سکه با ۳ هزار تومان افزایش به قیمت ۴۹۸ هزار تومان رسید.

پیش فروش بالای نیم میلیون سکه

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی از پیش‌فروش ۶۰۰ هزار سکه در بسته سیاستی بانک مرکزی تا پایان روز ابتدایی هفته خبر داد و گفت: چنانچه لازم باشد این طرح در سال آینده هم اجرایی خواهد شد.به گزارش «ایبِنا» مسعود رحیمی در حاشیه پنجاه و هفتمین مجمع بانک مرکزی در جمع خبرنگاران از پیش فروش ۶۰۰ هزار قطعه سکه خبر داد و اظهار کرد: اگر لازم باشد این طرح در سال بعد نیز ادامه پیدا خواهد کرد، اما هنوز ارزیابی دقیقی از آن ارائه نشده است. مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی افزود: برخی از روزها ۲۷ تا ۳۰ هزار سکه و برخی از روزها تا ۱۱۰ هزار سکه پیش فروش شده است که با توجه به توقف فروش سپرده ریالی و احتمال ورود پول‌های جدید در اسفند، احتمال استقبال از پیش‌فروش سکه بیشتر خواهد شد.متقاضیان خرید سکه در این طرح در زمان ثبت‌نام باید برای سررسید ۶ ماهه مبلغ یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سررسید یک‌ساله یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کنند؛ در‌صورتی‌ که بانک مرکزی ۶۰۰ هزار سکه را در کمترین حالت با قیمت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پیش‌فروش کرده باشد، نزدیک به ۷۸۰ میلیارد تومان جذب کرده است.

بانک و بیمه


روند بازارها را در صفحه آینده‌نگر بخوانید