دراگی آخرین فاز اجرای ابزار نامتعارف «تسهیل مقداری» را با یک وعده مهم استارت زده بود. او تداوم رویه انبساطی را از طریق خرید اوراق تا زمانی که رشد اقتصادی لازم به‌دست آید، به‌عنوان اولویت اول در دستور کار بانک مرکزی اروپا نگاشته بود؛ اما آنچه در اولین بخش سخنرانی پنج‌شنبه سکاندار پولی  ارائه شد برخلاف این وعده به نظر می‌رسید. وی از پایان فاز آخر تسهیل مقداری و عدم تمدید آن خبر داد. پس از انتشار این رویکرد انقباضی از سوی بانک مرکزی اتحادیه اروپا، یورو سقف یک‌ماهه را لمس کرد و نرخ برابری آن نسبت به دلار ۲۴۴/ ۱ رسید. اما بخش دوم اظهارات دراگی رویکرد انقباضی اولیه را به سمت انبساط سوق داد.عدم تغییر نرخ بهره موثر و نرخ بهره سپرده‌ها در اتحادیه، سیگنال دوم را تشکیل دادند. این سیگنال یورو به سقف رسیده را به عقب‌نشینی واداشت. نرخ برابری یورو به دلار پس از انتشار رویکرد دوم به زیر مرز ۲۳/ ۱ رساند.

ماریو دراگی، رئیس نهاد تنظیم‌کننده سیاست‌های پولی و اعتباری ۱۹ کشور منطقه یورو در نشست پنج‌شنبه شب که در فرانکفورت برگزار شد، اعلام کرد این بانک سیاست‌های پولی خود را به حالت عادی باز خواهد گرداند. انتشار این خبر به معنای رشد هزینه استقراض در اتحادیه اروپا بود؛ به طوری که نرخ سود اوراق آلمانی با سررسید ۱۰ساله (مبنای اصلی نرخ بازدهی اوراق منطقه یورو به این اوراق اختصاص دارد) با نیم درصد افزایش به ۷۰صدم درصد رسید. دراگی در کنفرانس مطبوعاتی روند بازخرید اوراق به منظور تزریق نقدیندگی به بازار را رو به پایان نشان داد. پس از انتشار موضع جدید بانک مرکزی اروپا، انتظارات انقباضی که امکان رشد نرخ بهره را می‌کشیدند با ابقای نرخ بهره بانکی پیشین مواجه شدند. در واقع، توقف قطار انبساطی اروپا بدون افزایش نرخ بهره رها شد تا نرخ بازدهی اوراق ۱۰ساله و یورو تضعیف شوند. نرخ بهره بانکی اتحادیه همچنان روی صفر درصد قفل باقی ماند و نرخ بهره سپرده‌ها نیز مطابق با سال گذشته ۴دهم درصد گزارش شد. برنامه بانک مرکزی اروپا پیش از آغاز سال جاری میلادی بازخرید ماهانه ۶۰ میلیارد یورو اوراق قرضه بود که از ابتدای سال جاری به ۳۰ میلیارد یورو محدود شد. از طرفی ماه سپتامبر سال جاری (اوایل پاییز ۹۷) به‌عنوان زمان تقریبی پایان بازخرید تعیین شده بود؛ اما یک تبصره که به «قول» بانک مرکزی اروپا معروف است، زمان نهایی را قابل تغییر می‌ساخت. جمله «در صورت لزوم امکان افزایش حجم بازخرید اوراق قرضه وجود دارد» اساس قول دراگی محسوب می‌شد که در آخرین گزارش بانک مرکزی اروپا اثری از آن وجود نداشت. شکسته‌شدن قول دراگی آن هم زمانی که درگیری‌ها بر سر جنگ تجاری بالا گرفته و نرخ بهره بانکی در اتحادیه اروپا بدون کوچکترین تغییری ثبت شده، نااطمینانی نسبت به یورو را افزایش داد. رئیس بانک مرکزی اروپا علاوه بر ارائه چشم‌انداز پولی-مالی، حمایت‌گرایی آمریکا را نیز مورد انتقاد شدید قرار داد. دراگی معتقد است تعرفه‌گذاری ترامپ همکاری‌های بین‌المللی را زیر سوال برده و مرز میان دشمن و دوست را مبهم ساخته است.

آشتی پیونگ‌یانگ و واشنگتن؟

موافقت دونالد ترامپ برای مذاکره مستقیم با رهبر کره‌شمالی بازار جهانی اونس را کم‌فروغ کرد. سابقه تنش‌های میان این دو کشور همواره برای فلز زرد به‌عنوان یک بالابر عمل می‌کرد؛ اما آغاز پروسه مذاکرات ممکن است یکی از عوامل تقویت‌کننده طلا را مرتفع کند. آزمایش‌های موشکی کره‌ای‌ها، جدال لفظی ترامپ و «اون» همچنین تمایل کره‌جنوبی و ژاپن به افزایش شدت تحریم‌ها، نقش فلز زرد به‌عنوان ذخیره امن روزهای بحرانی را افزون کرده بود؛ اما حالا که تصور ترامپ و اون دور میز مذاکره چندان سخت نیست، بحران‌های ژئوپلیتیک مربوط به شرق دور کمرنگ شده‌اند. اونس طلا پس از تاییدیه ترامپ از ۱۳۲۶ دلار فاصله گرفت و تا ساعت۲۰ جمعه به قیمت ۱۳۲۲ دلار رسید. همزمان، چراغ سبز احتمالی ترامپ به استثنا قائل شدن برای تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم برخی از کشورها مانند کانادا و مکزیک، وال‌استریت را به شرایط نرمال بازگرداند و شاخص دلار را به بالای محور ۹۰ واحدی رساند. البته سبقت مشاغل ایجاد‌شده در بخش غیرکشاورزی و شاخص مدیران‌خرید ISM از پیش‌بینی‌ها نیز نقش بسزایی در تقویت دلار داشتند.