با توجه به این شرایط جدید، بسیاری از متقاضیان که برای تهیه دلار ارزان به بازار آمده بودند، به خانه‌های خود بازگشتند و بیشتر کسانی در صف‌ها باقی ماندند که پاسپورت، ویزا و بلیت هواپیمای سفر خود را به همراه داشتند. با این وجود، همچنان یکی از صرافی‌های عرضه‌کننده ارز شلوغ بود؛ این صرافی تا ساعت یک بعدازظهر عرضه خاصی را انجام نداده بود و یکی از مسوولان آن عنوان کرد که تا آن لحظه دلار مداخله‌ای دریافت نکرده است.اگر صف این صرافی را نادیده بگیریم، سایر صرافی‌های منتخب در راسته میدان فردوسی نسبت به روزهای پیشین روز خلوت‌تری داشتند و از بی‌نظمی زیاد اواسط هفته گذشته خبر چندانی نبود.روز شنبه هم‌زمان با رشد دلار صرافی‌های منتخب، قیمت سکه تمام بهار آزادی ۲ هزار تومان بالا رفت تا این فلز گران بها به قیمت یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان برسد. این در حالی بود که در حراج بانک کارگشایی سکه با قیمت‌های بسیار پایین‌تری نیز به فروش رسید. سکه در حراج کارگشایی حتی تا میانه کانال یک میلیون و ۵۷۰ هزار تومان پایین رفت؛ با این حال در بازار آزاد بیشتر سکه فروشان تا ساعت ۳ بعدازظهر تمایل زیادی به فروش این فلز زیر کانال یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان نداشتند.

فروش متغیر دلار

روز پنج‌شنبه «دنیای اقتصاد» شرایط جدید فروش ارز از سوی صرافی‌های منتخب را اعلام کرد.در همین راستا، روز شنبه یکی از خبرگزاری‌ها شرایط جدید عرضه ارز را به نقل از بانک مرکزی ذکر کرد که کمی با شرایط ذکر شده بر تابلوی صرافی‌ها فرق داشت. به گزارش «ایبنا» خریداران برای خرید دلار باید مدارک ذیل را همراه داشته باشند: اصل پاسپورت و کارت ملی، اصل عوارض خروج، اصل بلیت، ویزا فروش ارز به هر نفر نیز به میزان هزار دلار صورت می‌گیرد. همچنین، کشورهایی که نیازی به ویزا ندارد به هر نفر ٥٠٠ دلار داده می‌شود.۴ اصل اول بر تابلوی بیشتر صرافی‌های بازار نیز ذکر شده بود، ولی برخی صرافی‌ها در بازار عنوان کردند که به هر نفر به ازای مدارک یاد شده ۲ هزار دلار یا ۳ هزار یورو تحویل می‌دهند؛ همچنین یکی از صرافی‌ها اعلام کرد، کسانی که به صورت زمینی سفر می‌کنند یا به کشوری سفر می‌کنند که نیاز به ویزا ندارد، مشمول دریافت ارز از این صرافی‌ها نمی‌شوند.

شرایط جدید عرضه ارز بازار را با التهاب خاصی مواجه نکرد، هر چند قیمت دلار در بازار آزاد با رشد مواجه شد. قیمت دلار که روز پنج‌شنبه در میان دلالان غیررسمی بالای ۴ هزار و ۷۵۰ تومان معامله می‌شد، روز شنبه به ابتدای کانال ۴ هزار و ۸۰۰ تومان رفت. این در حالی بود که عده‌ای تصور می‌کردند در صورت قطع ارز مداخله‌ای، حجم تقاضا به بازار آزاد رجوع خواهد کرد. فروش ارز ارزان توسط صرافی‌های منتخب در حالی قطع شد که بسیاری از دلالان از فاصله قیمت این صرافی‌ها با بازارهای همسایه سودهای زیادی را به‌دست آوردند. در این میان، برخی فعالان اعتقاد دارند با محدودیت‌های جدید برای عرضه ارز کم‌کم زمینه برای بازگشت بیشتر معامله‌گران به بازار فراهم خواهد شد.از نظر آنها، به‌ هر حال افراد دیگری نیز به ارز نیاز دارند و ناچارند که برای تهیه آن به معامله‌گران رجوع کنند. این موضوع موجب می شود که کم‌کم بازار نرخی به رسمیت بشناسد که تمام افراد قادر به خرید ارز با آن قیمت هستند.

بانک و بیمه


منشأ «صف» در اقتصاد ایران


روند بازارها را در صفحه آینده‌نگر بخوانید