رشد نرخ تورم ممکن است با افزایش نرخ بهره در ۴ نوبت (که یک نوبت بیشتر از برنامه فدرال رزرو است) همراه شود و این مساله برای سفته‌بازان به‌عنوان علامت افزایشی دلار تلقی شده است. تفاوت تعداد قراردادهای خرید‌وفروش به این سبک، در ابتدای ماه جاری میلادی (۲ هفته گذشته) ۱۳۸ هزار بود؛ اما آخرین وضعیت رادار بازار نشانگر کاهش ۵ هزارتایی این عدد است. معنای این کاهش، تغییر گرایش سفته‌بازان نسبت به آینده یورو تعبیر می‌شود؛ به این ترتیب دلار ذائقه کلی سفته‌بازان را در کوتاه‌مدت و میان‌مدت به سمت خود تغییر داده است. ظرف چند هفته اخیر، خرید دلار از سوی سفته‌بازان در بازار جهانی ارز افزایش یافته است. تحت این شرایط رقبای ارز آمریکایی بیشتر وارد پروسه فروش شده‌اند؛ البته ین ژاپن در این زمینه استثنا به‌نظر می‌رسد. بانک ژاپن از اتمام دوره انبساطی خود تا انتهای سال مالی ۲۰۱۹ خبر داده و همین سیگنال انقباضی برای روشن شدن چشم‌انداز افزایشی ین کافی بود. سفته‌بازان بازار آتی طلا نیز قراردادهای خود را طوری تنظیم کرده‌اند که چشم‌انداز کوتاه‌مدت فلز زرد با شیب اندکی افزایشی ثبت شده است.

پیش‌بینی روند با کمک سفته‌بازان

موقعیت سفته‌بازانه (Speculative Position) به خریدوفروش سودطلبانه با ریسک زیاد گفته می‌شود. برخی از معامله‌گران فعال در بازارهای آتی نیز جزو این دسته به‌شمار می‌روند و با پیش‌بینی روند کوتاه‌مدت جفت‌‌های ارزی یا کالاها در بازار نقدی، فردایی و آتی، اقدام به خرید برای فروش در قیمت بالاتر یا فروش برای خرید در قیمت پایین‌تر می‌کنند. حاشیه ریسک این گروه بیش از حاشیه سود‌ و زیان معمول است و از همین جهت به آنها سفته‌بازان بازار آتی گفته می‌شود. بورس کالای شیکاگو (CME) و کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) هر هفته داده‌های مربوط به فعالیت سفته‌بازانه در بازار آتی را منتشر می‌کنند. موقعیت‌یابی قراردادهای سفته‌بازانه چشم‌انداز موجود در بازار آتی را تا حدودی مشخص می‌کند. روش مناسب استفاده از این داده‌ها محاسبه تفاوت قرارداد‌های خرید و فروش است که متغیر Net Positioning را حاصل می‌شود. افزایش موقعیت فروش (Short) نشانگر حس نزولی در کوتاه‌مدت و افزایش موقعیت خرید (Long) بیانگر حس صعودی در کوتاه‌مدت است. وضعیت رادار سفته‌بازان از ابتدای سال ۲۰۱۷ تقویت یورو نسبت به دلار را نشان می‌داد. پس از گذشت یک سال یورو گام‌های افزایشی خود را برداشته و شاخص دلار نیز تضعیف شده است؛ اما تغییر موقعیت سفته‌بازان در جهت فروش یورو، تقویت کوتاه‌مدت دلار را محتمل نمایش می‌دهد. چنانچه این جهت‌گیری در طول‌ هفته‌های آتی به مراتب تکرار شود، به معنای خروج شاخص دلار از لاک دفاعی یک سال اخیر خواهد بود.

تورم طلا را صعودی کرد

وزارت کار آمریکا، نرخ رشد تورم ماه فوریه را نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۲/ ۲ درصد پیش‌بینی کرده بود. برخی از کارشناسان اقتصادی نسبت به تحقق این نرخ شک داشتند؛ اما سایرین با توجه به تغییرات قیمت‌ کالاها و خدمات اصلی در فروشگاه‌های اینترنتی استاندارد، نرخ پیش‌بینی شده را برابر با نرخ واقعی توصیف می‌کردند. سرانجام عصر دیروز شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) منتشر شد و پیش‌بینی وزارت کار به واقعیت مبدل شد. اونس طلا که با نزول به پیشواز گزارش تورمی رفته بود نسبت به نرخ تورم ۲/ ۲ درصدی ماه فوریه (نسبت به فوریه سال ۲۰۱۷) واکنش سریعی از خود بروز داد و وارد کانال صعودی شد. اونس فلز زرد با اینکه در ۱۳۲۳ دلاری استارت زده بود، تا پیش از انتشار گزارش به کف ۱۳۱۷ دلاری برخورد کرد؛ اما پس از ثبت نرخ تورمی که نسبت به ماه گذشته رشد داشت، از قیمت بازشده خود نیز عبور کرد و قیمت ۱۳۲۶دلاری برای طلا تا ساعت ۸شب رقم خورد که با یک گپ افزایشی همراه شده بود.