ین ژاپن نسبت به دلار نزدیک به ۶ درصد تقویت شد و پوند انگلستان نیز در مقابل اسکناس آمریکایی بیش از ۵/ ۱۲ درصد بازدهی مثبت داشت. سلطه ارزهای رایج بر دلار همزمان با رشد اونس طلا رخ داد. فلز زرد در سال ۹۶ حدود ۷ درصد رشد کرد و بخشی از فشار وارد بر شاخص دلار را بر عهده داشت. همزمان با این تحولات، بازار جهانی سهام نیز نام خود را در صدر لیست بازدهی سالانه (به سال شمسی) ثبت کرد. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ظرف ۱۲ ماه بیش از ۱۹ درصد تقویت شده است.

بازدهی ۷ درصدی طلای جهانی در سال ۹۶

اونس طلای جهانی در سال ۹۶ نزدیک به ۷ درصد رشد کرده است. بازدهی مثبت فلز زرد در این ۱۲ ماه علاوه‌بر تاثیر تضعیف شاخص دلار به افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه و خاور‌دور مربوط بود. درگیری‌های نظامی در سوریه و یمن، همچنین بحران موشکی کره‌شمالی مهم‌ترین عوامل ژئوپلیتیک در این سال محسوب می‌شدند. آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی و افزایش توان نظامی این کشور تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا را افزایش داده بود. بحران‌های بین‌المللی همواره نیاز به ذخایر امنی که ارزش آنها فارغ از تنش‌ها حفظ می‌شود را پررنگ می‌کند. طلا نیز به‌عنوان یکی از این ذخایر مطمئن با استقبال بیشتری در سال ۹۶ همراه شد و بخشی از تقویت قیمت اونس به همین دلیل شکل گرفت.

ترامپ بزرگ‌ترین کاهنده شاخص دلار!

شاخص دلار در سال ۹۶ نزدیک به ۱۰ درصد تضعیف شد. با اینکه ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در هفته‌های ابتدایی سال ۲۰۱۷ شاخص دلار را صعودی کرده بود؛ اما تب ترامپ در بازار دلار فروکش کرد و اسکناس آمریکایی وارد کانال نزولی شد. افت ارزش دلار نسبت به ارزهای رایج دیگر مانند یورو، پوند و ین در این ۱۲ ماه بیشتر به سیاست‌های اقتصادی ترامپ مربوط بود. دلار در طول سال‌جاری، فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرد که برآیند آنها به ضرر شاخص این ارز تمام شد. آخرین عدد ثبت شده در سال ۹۶ (۲۷ اسفند) برای شاخص دلار بر اساس پنل پایگاه خبری بلومبرگ، ۲/ ۹۰ است. با این اوصاف، افت ارزش دلار نسبت به سبد ۶گانه ارزهای رایج دنیا در حالی که افزایش‌های متوالی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو به سود دلار تلقی می‌شود، نشانگر وجود دلیل کاهنده‌ای فراتر از قدرت سیاست پولی فدرال رزرو است. افزایش نرخ بهره در یک فرآیند انقباضی باعث می‌شود بازدهی بازار مبتنی بر دلار بیشتر شود. در این شرایط، شاخص دلار روبه رشد حرکت می‌کند؛ اما روند سال ۹۶ چنین شرایطی را ثبت نکرد و افزایش نرخ بهره نیز نتوانست حمایت کافی را برای دلار به‌وجود آورد. برنامه اقتصادی ترامپ، زمینه‌ساز ایجاد تورم تلقی می‌شود و فدرال رزرو در حال تلاش برای پایان دادن به دوران انبساطی پس از یک دهه است. تغییر رئیس فدرال رزرو، نامشخص بودن موضع سیاسی، اقتصادی و امور خارجه ترامپ بر شدت نااطمینانی‌ها افزوده‌اند. بروز چنین وضعیتی، اعتماد سرمایه‌گذاران را از دلار سلب کرد. تخصیص بودجه به بخش زیرساخت‌ها و کاهش نرخ مالیات‌ها از نظر کارشناسان اقتصادی منجر به افزایش تورم خواهد شد. از طرفی وقوع جنگ ارزی و تجاری نیز به عوامل کاهشی شاخص دلار اضافه شده‌اند. دستکاری تعمدی به منظور تضعیف دلار، یکی از برنامه‌های دولت ترامپ تلقی می‌شود. هدف از کاهش قدرت دلار افزایش رقابت‌پذیری صادرات آمریکا است که به بهبود کسری تراز تجاری آمریکا کمک خواهد کرد. اعمال تعرفه بر واردات نیز وارد مرحله جدی شده تا واردات از کشورهای رقیب هزینه بیشتری داشته باشد. حمایت‌گرایی ترامپ نااطمینانی نسبت به دلار را بیشتر کرده است. یکی دیگر از عوامل التهاب در بازارها به تغییر ترکیب کاخ سفید مربوط می‌شود. ترامپ کادر سیاسی و اقتصادی خود را در جهت تسهیل اجرای برنامه‌هایش تغییر داده و این امر برای بازارها به معنای نااطمینانی تلقی شده است.

 

تصویر ۹۶ اقتصاد و بازارها

پوند طلایه‌دار سال ۹۶

ترمز نفتی رشد پاییز

صعود ارزش چک به قله جدید

سه بازه متفاوت نفت ۹۶

تصویر بازار خودرو در سال ۹۷