پرویز خوش‌کلام خسروشاهی، قائم مقام بیمه مرکزی ایران، با اعلام این مطلب افزود: نقش بیمه در این میان، جمع‌آوری منابع خرد از جامعه هدفی است که در معرض این حوادث هستند و انتقال آن به بخشی از آن جامعه هدف است که مستقیم یا غیرمستقیم از این حوادث، صدمات مالی یا جانی می‌بینند. به همین دلیل فعالیت بیمه، جزو واسطه‌گری‌های مالی طبقه‌بندی می‌شود.وی با بیان اینکه در واقع بیمه‌ها زیان‌های مالی ناشی از حوادث جانی و مالی را در بین بیمه‌شدگان توزیع می‌کنند، ادامه داد: ارزش افزوده صنعت بیمه، مابه‌ازای توزیع ریسک اشخاص زیان‌دیده بین کل بیمه‌شده‌ها است. سهم این ارزش افزوده از ارزش افزوده کل اقتصاد ایران، حدود ۴/ ۰ درصد است. سهم کل بخش واسطه‌گری‌های مالی از تولید ناخالص داخلی ایران ۹/ ۲ درصد است که از این میزان ۶/ ۱۳ درصد آن مربوط بخش بیمه است و ۶/ ۸۴ درصدش به نظام بانکی اختصاص دارد.

خسروشاهی ارزش افزوده بخش بیمه را در کشوری مانند آمریکا بیش از ۳ درصد تولید ناخالص داخلی اعلام کرد و توضیح داد: البته در آمریکا سهم بازارهای مالی از تولید ناخالص داخلی ۵/ ۷ درصد است که از این سهم، ۴۱ درصد سهم بیمه‌ها و ۳۸ درصد سهم نظام بانکی است.وی با تاکید براینکه تامین اجتماعی در این بخش سهمی ندارد، ادامه داد: در آمار جهانی بیمه‌های بازرگانی هم منظور همان حوزه بیمه‌های تجاری است و شامل بیمه‌های اجتماعی نمی‌شود. سهم بیمه‌های اجتماعی و بازرگانی از کل اقتصاد ایران چیزی حدود ۵/ ۲ درصد است که ۴/ ۰ درصد از آن مربوط به بیمه تجاری است.قائم مقام بیمه مرکزی ایران درباره وضعیت فعلی بیمه از بُعد کسب‌وکار و درآمد در اکوسیستم کلان اقتصادی گفت: کسب‌وکار بیمه از محیطی که درون آن فعالیت می‌کند و عوامل تولید چون نیروی انسانی و دانش فنی تاثیر می‌پذیرد. همچنین امکانات فیزیکی، منابع مالی، مولفه‌های مدیریتی، بازاریابی و نظایر آن همگی در نحوه عملکرد صنعت بیمه تاثیرگذار هستند و عملکرد بهتر هر یک از آنها قطعا به موفق عمل کردن بیمه‌ها و بهره‌وری آنها کمک خواهد کرد.

خسروشاهی ادامه داد: اما در این میان نقش عوامل محیطی که بسیار هم تعیین‌‌کننده هستند، خارج از کنترل شرکت‌های بیمه است. یک نهاد مالی مانند بیمه، برای موفقیت نیاز به داشتن برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت دارد؛ اما برای این منظور باید تحولات اقتصادی مانند نرخ سود، نرخ ارز، قیمت دارایی‌های واقعی، بازده سرمایه‌گذاری‌های مختلف و... قابل‌پیش‌بینی باشد. همچنین وجود محیط اقتصاد کلان باثبات، امکان برقراری روابط روان و سازنده‌ با بازارهای بین‌المللی، رفتارهای حاکمیتی قاعده‌مند و قابل پیش‌بینی و اطمینان نسبی به آینده، از دیگر مواردی است که یک نهاد مالی مانند بیمه، برای موفقیت به آن نیازمند است. وی افزود: بنابراین در یک ارزیابی اجمالی می‌توان گفت فضای کسب‌وکار نامساعد مانند سایر بخش‌های اقتصادی کشور مانعی جدی برای توسعه مطلوب صنعت بیمه است. اگر این مولفه مهم را کنار بگذاریم با در نظر گرفتن اندازه این بخش به‌خصوص منابع مالی آن، عملکرد صنعت بیمه را بالاتر از متوسط بخش‌ها می‌توان ارزیابی کرد.به گفته خسروشاهی به‌عنوان یک مصداق، دارایی‌ بانک‌ها در ایران حدود ۵۰ برابر دارایی‌ بیمه‌ها است؛ اما در اقتصادی چون اقتصاد آمریکا، دارایی بانک‌ها فقط ۲ برابر دارایی‌ بیمه‌ها است. در سایر کشورهای پیشرفته هم کم‌وبیش وضع به همین گونه است. روشن است قدرت مانور بانک‌ها با این حجم عظیم منابع مالی که در اختیار دارند، بسیار فراتر از قدرت مانور بیمه‌ها باشد.