حفظ ارزش پول ملی متولی می‌خواهد

چرا این اتفاق افتاد؟ چرا به سیگنال‌هایی که بازار از دی‌ماه می‌فرستاد توجه نشد و تفسیرهای غیر‌علمی روی آن گذاشته شد و به‌طور مرتب وعده داده شد که صبر کنید درست می‌شود که نهایتا هم درست نشد؟

در شرایط کنونی ارائه نسخه‌ای کامل و جامع برای رفع شکاف ارزی بین قیمت بانک مرکزی و قیمت در بازار در کوتاه‌مدت سخت است به‌ویژه آنکه ریشه مشکل ناشی از سیاست ارزی بانک مرکزی بوده و رفع آن به سادگی امکان‌پذیر نیست؛ چراکه اگر بانک مرکزی بخواهد با تزریق دلار به بازار، اختلاف قیمت را کاهش دهد نمی‌تواند پاسخ قانع‌کننده‌ای به افکار عمومی بدهد که چرا دارایی‌های ارزی کشور را ارزان به فروش می‌رساند و اگر بانک مرکزی بخواهد با قیمت‌های جاری بازار دلار را بفروشد به آشفتگی بیشتر دامن می‌زند، وضع فعلی تشدید می‌شود و شکاف قیمت رسمی و قیمت بازار بیشتر می‌شود.

چاره کار در گام اول  تقویت فضای اعتماد در کشور است تامردم اطمینان پیدا کنند که گرفتاری‌های بخش واقعی اقتصاد به‌ویژه تولید از طریق افزایش تولید ملی و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها برطرف خواهد شد تا ارزش پول ملی حفظ شود و در گام دوم و کوتاه‌مدت بازنگری جدی در سیاست‌های پولی از اولویت زیادی برخوردار است مشروط بر آنکه سیاست‌های پولی و ارزی مناسب با شرایط امروز اقتصاد ایران تدوین و تنظیم شود آن هم نه با دستپاچگی و توسل به شوک درمانی. به هر حال نقدینگی‌های سرگردان فعلی ناشی از سیاست‌های پولی نامناسب خود عاملی برای تحریک تقاضای ارز بوده است. چاره کار بازار ارز نه دخالت نیروی انتظامی است نه قهر و غضب. راه‌حل را باید از درون بانک مرکزی و با سیاست‌گذاری درست پولی و ارزی تعقیب و پیدا کرد؛ حفظ ارزش پولی ملی متولی می‌خواهد و این وظیفه ظاهرا بر عهده بانک مرکزی است.