علاوه‌بر حواشی درگیری نظامی در سوریه، هفته آینده برای بازارهای جهانی سرشار از رویدادهای تاثیرگذار است. هرچند تنش‌های خاورمیانه بهای نفت و طلا را در این هفته در مسیر صعودی هدایت می‌کرد، اما نشست بهاری بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول که از امروز در واشنگتن آغاز می‌شود و دیدار روز سه‌شنبه شینزو آبه با دونالد ترامپ نیز جزو عوامل موثر هفته آتی بازارهای جهانی خواهند بود. نشست بهاری نهادهای پولی-بانکی: نشست مشترک صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی از امروز در واشنگتن آغاز می‌شود. وزرای اقتصاد و دارایی، روسای بانک‌های مرکزی، استادان مطرح دانشگاهی و همچنین اقتصاددانان فعال در این حوزه از امروز گرد هم خواهند آمد تا درباره توسعه اقتصادی، فقر، تکنولوژی و سایر مسائل مهم در فضای اقتصاد بین‌الملل به بحث بپردازند. یکی از زمینه‌های مباحث در نشست بهاری، جنگ تجاری میان ایالات متحده و جمهوری خلق چین خواهد بود. صندوق بین‌المللی پول با اینکه نسبت به رشد اقتصاد بین‌الملل خوش‌بین بوده؛ اما خطر افزایش ابعاد جنگ تجاری را به یک ریسک بزرگ برای کل دنیا تشبیه کرده است. نتایج این نشست نیز سیگنال‌های قدرتمندی به بازارها مخابره خواهد کرد که بر روند آتی آنها تاثیر مستقیم دارد. اهمیت مطرح شدن مساله جنگ تجاری زمانی‌که دو بانک مرکزی بزرگ جهان در این خصوص اظهار نگرانی کرده‌اند بیشتر از قبل شده است. فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا روی خوشی به گسترش شعله‌های جنگ تجاری نشان نداده‌اند.

بانک مرکزی اروپا در نشست ماه مارس خود، تقویت یورو نسبت به دلاری را که تضعیف می‌شود، موجب کاهش رونق در اقتصاد کشورهای عضو این اتحادیه دانسته است. از طرف دیگر، اثرات ناشی از جنگ تجاری نیز به سود اقتصاد اروپا نخواهد بود. بنابراین طرح مساله جنگ تجاری در اجلاس این هفته بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول حتمی به نظر می‌رسد. اروپایی‌ها برای جلوگیری از ورود آسیب به اقتصاد این منطقه اظهار آمادگی کرده‌اند و در صورتی که تضعیف دلار در برابر یورو ادامه یابد، احتمال اقدام بانک مرکزی اروپا برای پرهیز از چنین وضعیتی زیاد است. البته رویکرد بانک اتحادیه اروپا در نشست ماه مارس فدرال رزرو نیز به چشم می‌خورد. سیاست‌گذاران پولی آمریکا جنگ تجاری را به ضرر برخی از اقشار حساس مانند کشاورزان توصیف کردند و نیاز به صفر کردن اثر منفی بر این بخش جامعه را الزامی دانستند. اگرچه آنها مخلوط کاهش مالیات‌ها و تصویب افزایش سقف مخارج دولت از سوی کنگره میان‌حزبی را به‌عنوان یک محرک رونق‌آفرین پذیرفته‌اند؛ اما شدت تورم و رونق ناشی از این محرک همزمان با وقوع جنگ تجاری را نامشخص و نگران‌کننده توصیف کردند.

ملاقات «آبه-ترامپ»: شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن روز سه‌شنبه با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده دیدار خواهد کرد. محور گفت‌وگوهای میان این ۲ مقام، مسائل مربوط به کره‌شمالی و تعرفه‌های کاخ سفید بر واردات فولاد و آلومینیوم خواهد بود. بنابراین تلاش ژاپن برای قرار گرفتن در لیست سفید تعرفه‌های آمریکایی و افزایش روابط تجاری به این کشور با انجام این دیدار وارد مرحله تازه‌ای خواهد شد. از آنجا که روابط آتی پیونگ‌یانگ و واشنگتن تاثیر زیادی بر وضعیت منطقه‌ای ژاپن خواهد داشت، روابط با کره‌شمالی نیز در چارچوب این دیدار بررسی خواهد شد. شینزو آبه و برخی دیگر از مقامات ژاپنی از بهبود ناگهانی روابط ترامپ و «اون» نگران هستند؛ چراکه باز شدن دروازه دنیا به روی کره‌شمالی قادر است نقش ژاپن در شرق آسیا را از نظر سیاسی و اقتصادی کمرنگ کند. نتیجه گفتمان ژاپن با آمریکا توان تاثیر بر بازار جهانی اونس را به دو دلیل دارد؛ سابقه تاثیر رویدادهای مربوط به کره شمالی و همبستگی قدرتمند میان ین و طلا.

13 (4)

13 (3)