اتحاد واسطه‌ها در بازار ارز

در این شیوه، دلالان در حاشیه خیابان سعی می‌کنند خریداران یا فروشنده‌های ارزی را جذب کنند و واسطه آنها با مرجع اصلی که صرافی‌ها هستند، شوند. به‌عنوان مثال، دلال به مشتری عنوان می‌کند که ۲ هزار دلار با قیمت ۵هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌کند. در صورتی که متقاضی این پیشنهاد را قبول کند، دلال ارزی به سمت صرافی حامی می‌رود و با برداشت ۲ هزار دلار به سوی متقاضی بازمی گردد. در این معامله، به‌طور معمول دلال به ازای هر دلار ۱۰ تا ۵۰ تومان سود می‌کند.

سود این روش برای برخی صرافی‌ها آن است که با ریسک کمتری هم چنان در بازار فعال هستند. در گذشته نیز این شیوه در بازار وجود داشت، ولی در آن مقطع بیشتر دلالان به‌طور مستقل برای خود فعالیت می‌کردند، ولی در شرایط فعلی بخش بیشتری از دلالان به صرافی‌ها وابسته‌اند. در این شیوه، خریدار یا فروشنده با صرافی‌ها (واسطه اولیه عرضه ارز) ملاقاتی ندارند و تنها از طریق دلالان با خریدار یا فروشنده اصلی در ارتباط قرار می‌گیرند. پیش از این عده‌ای از فعالان عنوان کرده بودند، بخشی از صرافی‌ها از طریق شعبه‌های خود در خارج از کشور یا همکاران دیگر خود در آن سوی آب‌ها، فعالیت‌های ارزی را صورت می‌دادند. با این حال، هم چنان عده زیادی از فعالان باور دارند، بیشتر صرافی‌ها در بازار احتیاط می‌کنند و سعی می‌کنند فعالیتی را صورت ندهند که منجر به تعقیب از سوی مراکز قضایی شود. این موضوع مخصوصا هنگامی مورد توجه قرار می‌گیرد که در هفته جاری با بخش زیادی از صرافی‌های متخلف و غیرمجاز توسط نیروهای انتظامی برخورد شده است. به گزارش «ایسنا» سردار سعید منتظرالمهدی درباره آخرین وضعیت بازار ارز خاطرنشان کرد: از ابتدای هفته تا کنون بیش از ۸۰ صرافی غیرمجاز پلمب شدند، گفت: همچنین به بیش از ۷۰ صرافی که مدارک آنها از طریق بانک مرکزی تایید نشده بود اخطار پلمب داده شد. وی همچنین از دستگیری ۳۹ نفر از دلالان و اخلال‌گران بازار ارز در روز سه‌شنبه خبر داد و گفت: پلیس با افرادی که خارج از ضوابط بانک مرکزی فعالیت می‌کنند برخورد خواهد کرد. عده‌ای از فعالان، حتی عنوان کردند که جو احتیاطی در بازار روز چهارشنبه بیشتر از قبل بود.

روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی ۱۶ هزار‌تومان افت کرد و به قیمت یک میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسید. نوسانات سکه از بعدازظهر روز سه‌شنبه کلید خورد. در آن مقطع، گویا خبرهایی در بازار منتشر شده بود که میزان پیش‌فروش سکه یک ماه بسیار بالا رفته و برخی از معامله‌گران حتی ترجیح داده‌اند سکه نقدی را بفروشند و برای پیش‌فروش آتی یک‌ماهه سکه ثبت‌نام کنند. در چنین شرایطی، قیمت سکه نقدی به زیر مرز یک‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان رفت. با این حال، روز چهارشنبه، خبرهای مبنی‌بر توقف پیش‌فروش سکه در سررسید یک ماهه منتشر شد؛ این موضوع موجب شد که قیمت سکه کمی خود را بالا بکشد و به محدوده یک میلیون و ۸۲۰ هزار تومان برسد. این قیمت همچنان کمتر از قیمت بسته شده ساعت ۳بعدازظهر بازار روز سه‌شنبه بود. روز گذشته در بازار آزاد غیررسمی ارز نیز قیمت دلار کشش افزایش خاصی را از خود نشان نداد. در بازارهای مرزی نیز قیمت‌ها بیشتر گرایش به نزول داشتند. در ۲ روز گذشته شایعه‌ای در میان معامله‌گران وجود داشت که به‌صورت محدود مداخله و عرضه ارز در بازار صورت گرفته است.