به گزارش روابط عمومی بانک صادرات ایران، حجت‌اله صیدی گفت: افزایش سرمایه در بانک صادرات ایران در دست اقدام است؛ اما با توجه به ضوابط خاص موجود ازسوی بانک مرکزی، بورس و سهامداران از جمله دولت، سهام عدالت، سهامداران خصوصی و نهادهای سرمایه‌گذاری که در ترکیب سهامداری ملاحظات آن باید رعایت شود که خود نیازمند پیش‌بینی منابع متعددی بوده و قدری زمان بر است. صیدی افزایش سرمایه آتی این بانک را مورد تاکید قرار داد و گفت: همان طور که در مجامع بهمن و اسفند سال قبل اعلام شد، افزایش سرمایه در دستور کار بانک است و فرآیندهای مقدماتی این امر و گزارش‌های لازم برای پیشبرد این فرآیند هم در حال انجام است تا بتوانیم مجمعی را به‌منظور افزایش سرمایه برگزار کنیم. از این رو باید تمام جوانب افزایش سرمایه و برنامه‌ها، منافع و معایب احتمالی مورد بررسی قرار گیرد تا به محض نهایی شدن و اخذ مجوزها از سوی بانک مرکزی، بورس و سهامداران، مجمع برگزار خواهد شود. وی تجدید ارزیابی دارایی‌های بانک را به‌عنوان بخشی از منابع افزایش سرمایه آینده بانک اعلام کرد و افزود: برنامه افزایش سرمایه شامل بخش‌های مختلفی است که بخشی از آن شامل تجدید ارزیابی نیز می‌شود، اما باید منتظر تکمیل شدن طرح توجیهی و منابع تامین افزایش سرمایه بود تا همه چیز به‌طور کامل مشخص شود.

مدیرعامل بانک صادرات ایران ادامه داد: دارایی بانک صادرات ایران از هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد ریال فراتر رفته که طبیعتا در مورد بانکی با این میزان دارایی و حمایت‌هایی که از سوی دولت در مورد برون رفت از مشکلات بانکی در دست اجرا است، تنها باید در مورد توسعه بیش از پیش آن تصمیم‌گیری کرد. صیدی تصریح کرد: در شش هفته پایانی سال ٩٦ برنامه کوتاه‌مدتی را داشتیم و ۲ کار عمده انجام شد؛ نخست روند جذب منابع را افزایش دادیم و در مرحله بعد مطالبات را بهبود بخشیدیم که این ۲ منجر به توقف افزایش زیان شد و این روند ادامه‌دار است. وی افزود: فروش دارایی‌های مازاد نیز به‌طور مرتب در حال پیگیری است. فروش دارایی‌هایی که در زنجیره خدمات مالی ما نیستند در دست اقدام است و مذاکرات برای واگذاری آنها در حال پیشرفت است. مدیرعامل بانک صادرات ایران گفت: رویکردها در بانک صادرات ایران توسعه خواهد یافت و امسال روند زیان دهی آن معکوس و در سال ٩٨ وارد مرحله سوددهی می‌شویم. همچنین شمولیت ماده ١٤١ هم با همین برنامه‌ها برطرف می‌شود. با برگشت روند زیان دهی و تبدیل آن به سوددهی و افزایش سرمایه که باید مراحل آن طی شود این مساله هم برطرف خواهد شد.

وی افزود: ما با افزایش منابع ارزان قیمت و افزایش گردش پول می‌توانیم کاهش هزینه تمام شده پول را داشته باشیم که داخلی است و برنامه هم برای آن داریم. مدیرعامل بانک صادرات درخصوص فعالیت‌های بین‌المللی بانک هم گفت: در بخش بین‌الملل توانستیم فعالیت‌های خوبی داشته باشیم، به سیستم یکپارچه اروپا target۲ متصل شدیم و قدری هم مبادلات وجه داشتیم. در حال حل کردن مشکل سوئیفت هستیم و در شعب خلیج فارس با برخی از کشورهای همسایه از جمله امارات و عمان فعالیت‌ها را توسعه داده و در تلاش برای رفع مشکلات موجود در بخش‌های بین‌المللی هستیم.