تامین و تخصیص ارز

اطلاعات بانک مرکزی در دو قالب «تامین» و «تخصیص» ارز ارائه شده است. اما این اصطلاحات چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ تخصیص ارز در واقع یک مرحله پیش از تامین ارز است. زمانی که واردکننده سفارش کالا را ثبت می‌کند، بانک مرکزی در صورت تایید اطلاعات واردکننده، گواهی ثبت آماری صادر می‌کند. واردکننده نیز این گواهی ثبت آمار را به بانک عامل خود تحویل می‌دهد. بانک مرکزی با صدور گواهی ثبت آماری در حقیقت تخصیص ارز کرده است. اما زمانی که واردکننده نیاز به ارز برای تسویه داشته باشد، بانک عامل درخواست ارز را به بانک مرکزی می‌برد و در این مرحله، «تامین ارز» ازسوی بانک مرکزی انجام می‌شود.

میزان ارز تخصیصی

طبق گزارش بانک مرکزی، از زمان ابلاغ سیاست جدید ارزی دولت، بانک مرکزی در بازه زمانی ۲۱ فروردین تا سوم اردیبهشت‌ماه سال‌جاری برای تخصیص ارز واردات کالا نسبت به صدور ۹۲۱۰ فقره گواهی ثبت آماری اقدام کرده است. مجموع ارزش این حجم تخصیص ارز معادل ۲ میلیارد و ۳۶۲ میلیون دلار است. در زمینه تخصیص ارز، بیشترین تقاضا برای ارز یورو بوده است. در بازه مورد اشاره، ۵۲۵۰ فقره گواهی ثبت آماری تایید شده ارز یورو وجود داشته که ارزش دلاری آنها، ۵/ ۱ میلیارد دلار بوده است. یوآن چین، وون کره‌جنوبی و روپیه هند در رتبه‌های بعدی تقاضا قرار داشتند.

میزان تامین ارز

اما آنچه بانک مرکزی در این مدت بابت واردات پرداخت کرده است را باید در اطلاعات تامین ارز جست‌وجو کرد. طبق اطلاعیه بانک مرکزی، بانک‌های عامل در بازه زمانی ۲۰ فروردین تا سوم اردیبهشت، تامین ارز ۶۰۵۲ مورد گواهی ثبت آماری به‌منظور واردات کالا را درخواست کردند. بانک مرکزی بابت این حجم از گواهی، معادل ۱۳۳۲ میلیون دلار آمریکا با نرخ ۴۲۰۰ تومان اقدام به تامین ارز کرده است. در کنار تخصیص‌ و تامین ارز، بانک مرکزی مبلغ ۵/ ۲۲ میلیون یورو اسکناس ارز برای مصارف خدماتی (مسافرتی و...) نیز به بانک‌های عامل تحویل داده است.  با احتساب دلار ۴۲۰۰ تومانی، یورو معادل آن در حدود ۵۱۷۰ تومان خواهد بود. در نتیجه در بازه دو هفته اخیر، بیش از ۱۱۶ میلیارد تومان جهت مصارف خدماتی، درخواست ارزی وجود داشته است.

تخمینی از کل سال

با توجه به آمار اعلامی برای بازه دوهفته‌ای، می‌توان تخمینی از ارز مورد نیاز برای واردات برای کل سال داشت. اگر آمار تخصیص ارز ملاک قرار گیرد، میزان ارز تخصیصی در بازه یک ماهه حدود ۶/ ۴ میلیارد دلار خواهد بود. در نتیجه برای ۱۲ ماه سال، این عدد به بیش از ۵۵ میلیارد دلار می‌رسد. میزان کل واردات کشور در سال گذشته ۵۴ میلیارد دلار بوده است. با این اوصاف می‌توان گفت که حجم تخصیص داده شده در مدت اخیر، کمی جلوتر از روند سال گذشته نیز است.

12 (2)