هم چنین رئیس پژوهشکده پولی و بانکی درخصوص IFRS ادامه داد: این استاندارد، بانک‌های ایران را در حد استانداردهای جهانی ارزیابی می‌کند؛ البته ترازنامه‌های ایران شبیه ترازنامه‌های اروپایی نیست؛ چراکه ما پیرو بانکداری بدون ربا هستیم و البته استانداردهای گزارشگری بین‌المللی مالی با ادبیات این نظام بانکداری تدوین شده که نظام بانکی باید خود را با آن تطبیق دهند تا بتوانند استانداردهای IFRS را اجرا کنند. وی افزود: مدیران شرکت‌های اروپایی در ایران حضور می‌یابند تا در مورد روابط بانکی ایران و اروپا دو سال بعد از برجام اظهارنظر کرده و در مورد مدیریت تطبیق مدرن نیز مباحثی مطرح خواهد شد. بر این اساس یکی از موضوعات مهمی که ایران با آن درگیر است، معوقات بانکی است که اروپا برای آن برنامه و نمونه دارد. رئیس پژوهشکده پولی با اشاره به درپیش بودن زمان تصمیم‌گیری ترامپ درخصوص برجام گفت: ما آنقدر ظرفیت داریم که نظام بانکی در هر شرایطی بتواند نیازهای کشور را تامین کند.

علی دیواندری در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه با توجه به پیشرو بودن زمان تصمیم‌گیری رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده درخصوص ماندن یا خروج از برجام، آیا بانک مرکزی آمادگی لازم برای مقابله با تحریم‌های احتمالی را دارد، گفت: این موضوع در سطوح مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مسوولان کشور برای آن برنامه دارند، ضمن اینکه از متخصصان نیز استفاده شده تا پیش‌بینی‌ها و سناریوهای موجود را بررسی کنند، اما باید به صراحت اعلام کرد که در هر شرایطی نظام بانکی کشور آنقدر ظرفیت دارد که بتواند نیازهای اصلی کشور را تامین کند.

وی اظهار کرد: پس از برجام نیز بسیاری از کشورها تلاش کردند تا اجازه ندهند ایران از منافع برجام استفاده کند، اما به هر حال اروپایی‌ها اکنون بسیار فعال بوده و نشان داده‌اند که پایبند به توافقات صورت گرفته در قالب برجام هستند و البته در همایش بانکی ایران و اروپا نیز قرار بر این است که آنها حضور یابند، مسائل ایران را بشنوند و بر پیشرفت‌های این مسیر افزوده شود. رئیس پژوهشکده پولی و بانکی افزود: آمارها از گشایش ال‌سی‌ها افزایش را نشان می‌دهد و به خصوص در این میان ارز یورو تقویت شده و تعداد ال‌سی‌های یورویی بیشتر شده است که این موضوع حکایت از آن دارد که روابط بانکی ایران و اروپا در دوران پس از برجام تقویت شده است. وی همچنین در سخنان خود در این نشست خبری گفت: نظام بانکی ایران اکنون نیاز به روزآمدی دارد و البته در مورد موسسات پولی و مالی آسیایی نیازمند ارتباط بیشتر هستیم و باید رخدادهایی را تنظیم کرد که ارتباطات بیشتر باشد.