مدار صعودی دلار و اوراق خزانه

بازگشت رویکرد تورمی به‌عنوان دلیل اصلی از سوی کارشناسان مطرح شده است. رشد قیمت‌ها در بازار کالایی به خصوص نفت، این رویکرد را شکل داده و انتظار از رشد نرخ بهره از سوی فدرال رزرو را نیز تقویت کرده است. سیاست انقباضی که با رشد نرخ بهره تامین شود به صعود دلار منتهی خواهد شد. با این اوصاف، مسیر عجیب شاخص دلار به همین ترتیب ثبت شده است.

مسیر عجیب شاخص دلار

افت ۴ درصدی شاخص دلار در اولین ماه سال‌جاری میلادی، پیش‌درآمد تضعیف دنباله‌دار این شاخص را حکایت می‌داد. در ماه دوم سال، دلار در برابر سبد ۶گانه ارزهای رایج دنیا ۵/ ۱ درصد رشد کرد، اما با افت به همین میزان در ماه سوم عملا پوچ شد. در ادامه، زمستان سرد دلار با یک ریباند بهاری پیوند خورد تا یخ ۹۰ واحدی شاخص به مرور ذوب شود و تقویت ۶/ ۱ درصدی، مرز ۹۱ واحدی را پس از یک فصل دوباره به بازار این ارز بازگرداند. درحال حاضر، دلار روند نرخ بازدهی اوراق را تعقیب می‌کند؛ رفتاری که در بازارهای جهانی اصلا معمول نیست. نرخ بازدهی اوراق خزانه آمریکا با سررسید ۱۰ ساله پس از ۴ سال توانست مرز ۳درصدی را پشت سر بگذارد. این رویداد کم‌سابقه باعث شد شاخص دلار به بالای مرز شاخص میانگین متحرک ۱۰۰ روزه صعود کند. بازگشت رویکرد تورمی به فضای اقتصادی ایالات متحده دلیل اصلی رشد بازدهی اوراق بلندمدت محسوب می‌شود، اما دلیل رشد شاخص همگام با رویکرد تورمی چندان رایج نیست. بنابراین عامل افزایش انگیزش تورمی و اثر ثانویه آن بر بازارها هستند که رونق را به شاخص دلار بازگردانده‌اند. عامل تقویت رویکرد تورمی بیشتر به رشد قیمت‌ها در بازارهای کالایی مربوط است. نفت یکی از کالاهای موثر بر شکل‌گیری این گرایش محسوب می‌شود؛ قیمت هر بشکه نفت نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد رشد کرده و بین خطوط ۷۴ تا ۷۵ دلاری در حال تحرک است. به این ترتیب، مخابره سیگنال تورمی از بازار کالایی به بازارهای مالی منجر به افزایش اهمیت شیوه برخورد فدرال رزرو با مقوله رشد سطح قیمت‌ها خواهد شد. هدف تورمی به‌عنوان یکی از دو فرمان اصلی فدرال رزرو، با ابزار نرخ بهره متعادل می‌شود؛ بنابراین تقویت رویکرد تورمی در فضای سرمایه‌گذاران بازار با رشد نرخ بهره هدف و اجرای پروسه انقباضی از سوی سیاست‌گذاران پولی پاسخ داده خواهد شد. رشد نرخ بهره طبق قاعده معمول در بازارها دلار را تقویت می‌کند. درواقع، صعود دلار به سقف ۴ ماهه نیز از همین قاعده نشات گرفته است.

ابهام در ناحیه یورو

نشست بانک مرکزی اروپا در حال برگزاری است اما پیش‌بینی تصمیم نهایی سیاست‌گذاران پولی اتحادیه از پیچیدگی خاصی برخوردار شده تا این نشست به‌عنوان مهم‌ترین اجلاس یک دهه اخیر بانک مرکزی یورو تلقی شود. بانکداران اروپایی سیگنال‌های متنقاضی در هفته‌های اخیر ارسال کرده‌اند که منجر به سردرگمی سرمایه‌گذاران شده است. سرمایه‌گذاران پیش از این هفته موقعیت معاملات خود را با فرض تداوم تضعیف دلار و رشد یورو تثبیت کرده بودند، اما از ابتدای هفته، فضای مه‌آلودی که نشست بانکی را احاطه کرده، دلار را در بازار ارز بدون رقیب باقی گذاشته است. پایان طرح خرید اوراق از ابتدای پاییز یا تداوم آن به‌دلیل نیاز به رشد اقتصادی بیشتر، رشد نرخ بهره یا نگرانی از عقب ماندن نرخ تورم و مقابله با تضعیف مصنوعی دلار (که به تقویت یورو منتهی می‌شود) یا اجرای برنامه انقباضی مورد نظر، همگی به ابهام در آتیه پولی اروپا منجر شده‌اند. نتیجه اجلاس ماه آوریل بانک مرکزی اروپا امروز منتشر می‌شود و پیام آن بر روند بازارهای جهانی نقش بسزایی خواهد گذاشت.