چشم‌انداز سیاست‌پولی آمریکا

بالاخره رویکرد تورمی همزمان با نرخ بیکاری ۱/ ۴ درصدی (که به تعبیر فدرال رزرو اشتغال کامل محسوب می‌شود)، منجر به فشار لازم برای افزایش دستمزدها شد. به این ترتیب رشد نرخ پرداخت بخش‌خصوصی به نیروی کار نیز سیگنال بازگشتی به بازارها ارسال کرد: رویکرد تورمی واقعی است. همزمان با انتشار گزارش دستمزدها، رشد اقتصادی ایالات‌متحده در ۳ ماهه ابتدایی سال جاری میلادی نیز در نرخ ۳/ ۲ درصدی ثبت شد. هرچند شتاب رونق اقتصادی بیشتر از پیش‌بینی ۲ درصدی است؛ اما در مقایسه با نرخ رشد ۹/ ۲ درصدی ۳ ماهه چهارم سال گذشته، چنگی بر دل سرمایه‌گذاران بازارهای ایالات‌متحده نزد. با این اوصاف، سیاست‌گذاران پولی مایل به رویکرد انقباضی با استناد به رشد نرخ دستمزدها، با خیال راحت به سرد کردن دمای پولی واشنگتن خواهند پرداخت؛ البته رشد اقتصادی که بین نرخ پیش‌بینی‌شده و نرخ دوره ۳ماهه پیشین (بین ۲ تا ۹/ ۲ درصد) ثبت شده، اندکی از رویکرد تورمی کاسته است.

تحلیلگران حوزه سیاست پولی، جلسه چهارشنبه این هفته کمیته بازار آزاد آمریکا را بدون تغییر در نرخ بهره استقراض بین‌بانکی پیش‌بینی کرده‌اند. این نرخ بهره در حال حاضر بین ۵/ ۱ و ۷۵/ ۱ درصد است و به احتمال زیاد تا نشست ماه ژوئن سیاست‌گذاران پولی، بدون تغییر باقی خواهد ماند؛ اما این چشم‌انداز پولی تنها از رشد اقتصادی، رویکرد تورمی و افزایش دستمزدها تاثیر نپذیرفت. گزارش دیگری دیشب منتشر شد که چشم‌انداز پولی در فضای واشنگتن را تحت‌تاثیر قرار داد. گزارش دیگری دیشب منتشر شد که چشم‌انداز پولی در فضای واشنگتن را تحت‌تاثیر قرار داد. شاخص تورم معیار فدرال رزرو (PCE) به نرخ هدف ۲درصدی اصابت کرد. برآورده شدن انتظارات سیاست‌گذار پولی با صبر و نظارت بر ماندگاری این نرخ و سنجش افزاینده‌ها و کاهنده‌های آتی فراهم می‌شود. با این تفاسیر، رشد نرخ بهره در روز چهارشنبه رخ نخواهد داد؛ اما در نشست بعدی که در ماه ژوئن برگزار می‌شود، دومین رشد نرخ بهره را شاهد خواهیم بود.

نگرانی ناشی از رشد قیمت نفت و بازدهی اوراق

نرخ بازدهی اوراق خزانه با سررسید ۱۰ ساله ظرف چند روز گذشته به سقف خود از اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی رسید. با اینکه لمس نرخ بالاتر از ۳ درصد رویای برخی از سرمایه‌گذاران بود؛ اما تعبیر این رویا، تحقق یک رویکرد کاهشی میان‌مدت در بازار اوراق است. از آنجا که عوامل روانی خاصی بر پروسه رشد بازدهی اوراق حاکم نبوده، نرخ بازدهی اوراق بلندمدت از نظر تکنیکال آینده کاهشی خواهد داشت. تغییرات افزایشی قیمت نفت نیز دست کمی از اوراق نداشت. بنابر گزارش صندوق بین‌المللی پول، بیش از ۸۰ درصد تقویت قیمت نفت از ماه سپتامبر سال گذشته تاکنون به طرف عرضه ارتباط داشته است. کاهش تولید نفت از سوی اوپک و محدودیت‌های تولید و فروش برای ونزوئلا مهم‌ترین مولفه‌های طرف عرضه بوده‌اند. به این ترتیب، تقاضا در بازار طلای سیاه سهم ۲۰ درصدی در افزایش قیمت‌ها داشته است. تحلیلگران بازار نفت نیز، رشد فراتر از تصورهای معمول را به بروز یک دوره نزول قیمت منتهی می‌دانند.

دلار مسیر افزایشی خود را حفظ کرد

شاخص دلار تا ساعت ۵ بعدازظهر دیروز نزدیک به ۳دهم درصد تقویت شد و اونس طلا را تحت فشار قرار داد. نوسان شاخص نزدیک به ۹۰/ ۹۱ واحد، نشانگر تداوم رویکرد افزایشی سرمایه‌گذاران نسبت به ارز ایالات‌متحده است؛ بنابراین فلز گرانبها که برخلاف جهت دلار حرکت می‌کند، چشم‌انداز کوتاه‌مدت نزولی داشت. اونس طلا تا ساعت ۵ بعد از ظهر دوشنبه، بالغ بر ۱۱ دلار ارزان شد و قیمت ۱۳۱۲ دلاری را در مقاطعی از اولین روز هفته جدید بازارهای جهانی ثبت کرد.

13 (4)