رشد دلار، طلا، یورو و ارزهای بازارهای نوظهور را ناچار به نزول کرد. یورو در مقابل دلار به کف سال ۲۰۱۸ برخورد و ین و طلا نیز بالغ بر یک درصد از ارزش خود را از دست دادند. ارز بازارهای نوظهور نیز تحت‌تاثیر شدید پرواز دلار قرار داشتند؛ به‌طوری‌که پزو مکزیک و آرژانتین، لیر ترکیه و راند آفریقای جنوبی همگی به سطوح پایین‌تری منتقل شدند. هرچند شاخص دلار نتوانست به صعود قابل‌توجه خود ادامه دهد اما اثری که بر بازارها گذاشت در ماه‌های اخیر کمتر مشاهده شده بود. دلیل تکمیل نشدن پروژه پرواز دلار، چشم‌انداز سیاست پولی کمیته بازار آزاد آمریکا نیز محسوب می‌شد.  فدرال‌رزرو در آخرین نشست خود، تصمیم به حفظ نرخ بهره در ۷۵/ ۱ درصد گرفت و این خبر جذابیت دلار را برای سرمایه‌گذاران کاهش داد.

طلا از لبه پرتگاه سقوط نکرد!

طلای جهانی همانقدر که سال گذشته به سختی از مرز ۱۳۰۰ دلاری عبور کرده بود؛ به راحتی نیز این موقعیت را از دست نداد. هرچند اونس طلا تا لبه پرتگاه ۱۳۰۱ دلاری نیز افت کرد. شاخص دلار در چند مرحله صعود سطوح ۹۱ واحدی، ۹۲ واحدی و میانگین‌های متحرک (۱۰۰ و ۲۰۰ روزه) را ظرف یک هفته در نوردید؛ اما روند صعودی شاخص شیب مثبت خود را از دست داد؛ چراکه سیاست‌گذاران پولی ایالات‌متحده رای نهایی خود در رابطه با چشم‌انداز موقت نرخ بهره را به سود طلا صادر کردند؛ نرخ بهره تا نشست بعدی ثابت می‌ماند! نرخ بهره صندوق فدرال پیش از این نشست ۷۵/ ۱ درصد ثبت شده بود. برخی از کارشناسان انتظار رشد این نرخ به ۲ درصد را در نشست این هفته کمیته بازار آزاد داشتند؛ اما فدرال‌رزرو احتیاط به خرج داد و تغییر عجولانه در برنامه پیشین را در دستور کار خود ننوشت. آمار فرصت‌های شغلی جدید در ماه آوریل از نزول دلار پیشگیری کرد. تعداد مشاغل جدید از پیش‌بینی‌ها فراتر رفت و عددی بالاتر از ۲۰۰ هزار را به ثبت رساند.

نرخ بهره آمریکا ثابت ماند

سرمایه‌گذارانی که چشم امید بر صعود دلار به بالای سطح ۹۳ واحدی دوخته بودند، باید با نرخ بهره ۲ درصدی تا نشست بعدی اعضای کمیته بازار آزاد وداع کنند. وداع این فعالان بازار با رشد نرخ بهره در نشست ماه مه، باعث شد رویکرد احساسی سرمایه‌گذاران خرد، آنها را به سمت ارزهای دیگری مانند یورو و ین بکشاند و برخی نیز به فلز زرد پناه بردند. به این ترتیب، تقاضا برای طلا افزایش یافت و قیمت آن نیز تا مرز ۱۳۱۲ دلاری رشد کرد. شاخص دلار نیز در مقاطعی به سطح ۹۲ واحدی بازگشت. البته پیش از پایان این واکنش احساسی، شرایط کمی تعدیل شد و شاخص دلار باز هم به سمت ۹۳ واحد حرکت کرد. البته ریباند دلار قدرت کافی برای صعود از این مرز را نداشت و شاخص باید منتظر فرصت دیگری باشد. در طول این هفته، دلار رونق را از ارزهای محبوب دیگر مانند یورو و ین گرفت. نرخ برابری یورو به دلار برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۸ میلادی به زیر ۲/ ۱ رسید. نرخ برابری دلار به ین نیز از ۱۱۰ عبور کرد.

سقوط ارز بازارهای نوظهور

شوک‌های پیاپی در استانبول: آخرین گزارش نرخ تورم سالانه در ترکیه از رشد سطح قیمت‌ها به میزان ۸۵/ ۱۰ درصد حکایت داشت. همزمان با انتشار خبر تداوم بحران تورم ۲رقمی، نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز از سوی احزاب مختلف معرفی می‌شدند. لیر که حساسیت زیاد خود به تحولات سیاسی داخلی (در دوره اردوغان) و نرخ تورم بالا را در ماه‌های اخیر اثبات کرده، رکورد جدیدی برجای گذاشت. نرخ برابری لیر به دلار برای نخستین‌بار در طول تاریخ به ۳/ ۴ رسید. با اینکه بانک مرکزی ترکیه برای مهار تورم برخلاف میل اردوغان، نرخ بهره را افزایش داده بود؛ اما برای کنترل قیمت‌های افسارگسیخته کافی نبود.

شوک ارزی در بوینس‌آیرس: بانک مرکزی آرژانتین ظرف کمتر از یک هفته ۲ مرتبه نرخ بهره را افزایش داد. واکنش نهاد پولی به آغاز یک شوک ارزی جدید، مداخله از طریق تزریق ذخایر به بازار بود. در‌حالی‌که پزو به ضعیف‌ترین سطح تاریخی خود رسیده بود، بیش از ۵ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی برای نجات پزو عرضه شد؛ اما نتیجه خاصی در بر نداشت و ارز آرژانتینی هر ساعت یک رکورد نزولی جدید به‌جا می‌گذاشت. اقدام دیگر سیاست‌گذاران پولی، افزایش نرخ بهره برای مهار بحران سقوط پزو بود. نرخ بهره از ۲۵/ ۲۷ درصد به ۲۵/ ۳۰درصد افزایش یافت. این راهکار نیز مفید واقع نشد تا پس از ۶ روز دومین رشد ۳درصدی نرخ بهره نیز اعمال شود. در واقع، بانک مرکزی علاوه‌بر صرف ۵ میلیارد دلار در پروسه مداخله، ظرف ۶ روز، نرخ بهره را ۶ درصد زیاد کرد تا از سقوط ارز این کشور جلوگیری کند. پزو در یک سال اخیر بالغ بر ۲۰ درصد تضعیف شده است. اوج سقوط پزو در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه رخ داد که در مجموع منجر به افت ۹ درصدی ارزش پزو در برابر دلار آمریکا شد.

 

13-02