سکون نفت، صعود دلار

رفتار بازار جهانی فلزات گرانبها، نفت و ارز از تاثیرپذیری این بازارها نسبت به تصمیم ترامپ در رابطه با توافق هسته‌ای با ایران حکایت دارد. بازار نفت با سکون به پیشواز بیانیه کاخ سفید رفت، شاخص دلار به پیشروی خود ادامه داد و به بالاترین سطح خود در سال‌جاری میلادی رسید، طلای جهانی نیز تحت‌تاثیر تقویت دلار و نامشخص بودن خط سیر بازارها پس از تصمیم ترامپ افت کرد. چشم‌انداز مثبت نسبت به رشد اقتصاد آمریکا، شاخص دلار را از مرز ۹۳ واحدی نیز عبور داد. بالاترین سطح دلار در سال ۲۰۱۸ بیش از همه بر قیمت طلای جهانی فشار آورد. قیمت اونس طلا تا ساعت ۶ بعد از ظهر دیروز به ۱۳۰۸ دلار نزول کرد و همچنان در کانال کاهشی سیر می‌کرد. شاخص دلار آمریکا به‌دلیل افزایش بازدهی اوراق خزانه داری آمریکا و آمارهای مثبت اقتصادی عصر دیروز به ۲۱/ ۹۳ واحد صعود کرد. تقویت دلار در بازارهای آسیایی عرصه را برای فلز زرد تنگ کرده بود و بازگشایی بازارهای اروپا و آمریکا نیز حلقه مهار طلا را تنگ‌تر کرد. تقویت دلار طبق قاعده همیشگی، طلا و دیگر کالاهایی که با این ارز ارزش گذاری می‌شوند را برای خریداران ارزهای غیردلاری گران‌تر می‌کند.

برخی از کارشناسان معتقد هستند، جز خبر تایید یا رد برجام از سوی دونالد ترامپ، هیچ عاملی قادر به تغییر دادن مسیر قیمت طلا نیست. در صورت خروج آمریکا از برجام، احتمال رشد قیمت نفت محتمل خواهد بود و قیمت اونس فلز زرد نیز می‌تواند به همراه نفت بالا برود؛ در‌حالی‌که سرمایه‌گذاران در انتظار اعلام تصمیم ترامپ در مورد برجام و بازگشت تحریم‌های ایران هستند، قیمت نفت از بالاترین رقم ثبت شده در طی سه سال و نیم گذشته عقب نشست.

طلا در روزهای اخیر دو جهش ناموفق برای عبور از سد مقاومتی ۱۳۱۷ دلاری را تجربه کرده است. در صورتی که برجام نیز نتواند جبهه حمایت از فلز گرانبها را فعال کند. طلا تا قیمت ۱۳۰۱ دلار سقوط خواهد کرد. سطح حمایتی در این قیمت نیز در روزهای اخیر شکسته نشده است. بنابراین، محتمل‌ترین سناریو برای طلای جهانی، حرکت بین این دو سطح حمایتی و مقاومتی خواهد بود. در صورتی که دونالد ترامپ سیگنال خروج آمریکا از برجام را ارسال کند، نااطمینانی‌های سیاسی به بازارهای جهانی باز خواهند گشت و طلای جهانی ثابت کرده که می‌تواند از افزایش تنش‌ها سود ببرد. احتمال بروز یک ریسک سیاسی می‌تواند به افزایش قیمت طلا کمک کند و هم‌اکنون مهم‌ترین ریسک ژئوپلیتیک جهان با خروج آمریکا از برجام فراهم می‌شود. در این حالت، سرمایه‌گذاران بازارهای جهانی، به‌سمت سرمایه‌گذاری در بازار طلا سوق پیدا خواهند کرد؛ چراکه بازار طلا یک بازار امن برای سرمایه‌گذاران در بحران‌های سیاسی جهانی است. با این اوصاف، بازارهای جهانی نگرانی از تصمیم ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای که در سال ۲۰۱۵ میلادی بین ایران و آمریکا،‌ روسیه، چین،‌ فرانسه،‌ آلمان و انگلیس منعقد شده بود را از خود بروز داده اند. از آنجا که خارج شدن آمریکا از این توافق، به معنای عدم تمایل ایران به ادامه مذاکرات هسته‌ای است، عواقب این تصمیم سایه ریسک را بر بازارهای جهانی گسترش خواهد داد.

13 (3)