پدیده‌های متناقض در بازارها

آرامش هرات، رفت و برگشت تهران

روز گذشته، در بازار ارز نیز واکنش‌ها متناقض بود. در چهارمین روز هفته، در ابتدای روز قیمت دلار تقریبا در همان محدوده‌ای قرار داشت که روز دوشنبه در آن بود. حدود ظهر قیمت کمی در بازار غیررسمی افزایشی شد، ولی از ساعت ۲ بعدازظهر بار دیگر قیمت‌ها بیشتر سیر نزولی به خود گرفتند. به گفته فعالان، بازار داخلی در اواسط روز کمی تحت‌تاثیر خبرهایی قرار گرفت که احتمال خروج از برجام توسط ترامپ را بالا می‌برد. خبر نیویورک‌تایمز مبنی‌بر احتمال خروج از برجام توسط آمریکا و گزارش‌هایی مبنی‌بر رد ملاقات با وزیران اروپایی از سوی وزیر امور خارجه آمریکا به بهانه سفر، دو دسته از اتفاقاتی بودند که با جوسازی بازیگران داخلی قیمت را کمی بالاتر برد. با این حال، این نکته را نیز نباید دور از نظر داشت که در این شرایط نیز قیمت در بازار تهران بالاتر از 6 هزار و 500 تومان نرفت؛ رقمی که 500 تومان با سقف قیمت سال جاری فاصله داشت. حتی در ساعات انتهایی روز قیمت 2 کانال عقب‌تر رفت و وارد کانال 6 هزار و 300 تومان شد. در بازارهای مرزی روند قیمت دلار کم‌نوسان‌تر بود. به‌عنوان مثال، در بازار هرات قیمت دلار بیشتر در کانال ۶ هزار تومانی نوسان کرد. در بازار سلیمانیه نیز بیشتر قیمت‌ها در کانال ۶ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام شد. برخی عنوان کردند، بالاتر بودن قیمت در بازار تهران نسبت به بازارهای همسایه به‌دلیل ریسک معامله در بازار داخلی بوده است. عده‌ای نیز عنوان کردند، بازار داخلی بیشتر از بازارهای همسایه ریسک ترامپ را جدی گرفته بود. با این حال در مجموع می‌توان گفت، روز گذشته بازار ارز به‌طور کلی به تحریک‌های سیاسی واکنش نوسانی چندانی نشان نداد و حتی در بازارهای مرزی قیمت دلار از ثبات نسبی برخوردار بود. در روزهای گذشته، بعضا قیمت دلار حتی تا آستانه ۷ هزار تومانی بالا رفته بود؛ ولی روز گذشته در آستانه تصمیم ترامپ واکنش‌ها در بازار داخلی نسبت به انتهای هفته گذشته محدودتر بود.

در بازار سکه نیز میزان نوسانات نسبت به روزهای گذشته بسیار کمتر بود. سکه که در روزهای یکشنبه و دوشنبه دو نوسان ۷۰ هزار تومانی را تجربه کرده بود، روز سه‌شنبه به ۱۰ هزار تومان تغییر اکتفا کرد. به گفته فعالان، حجم معاملات نیز در چهارمین روز هفته پایین آمده بود و بیشتر معامله‌گران ترجیح داده بودند که بیشتر با احتیاط رفتار کنند. به گفته یکی از بازیگران، ورود نیروی انتظامی به منطقه سبزه میدان دیگر عاملی بود که حجم معاملات را پایین آورد. طبق گفته‌های بخشی از بازیگران به‌نظر می‌رسد حدود ساعت ۳ بعدازظهر زیر زمین معاملات سکه در منطقه سبزه میدان به‌دلیل حضور نیروی انتظامی خالی از معامله‌گران شد.

دو مانع بر سر راه دلار

به گفته فعالان، دو متغیر در برابر رشد دلار قرار داشتند. اولین متغیر شایعاتی مبنی‌بر عرضه ارز ازسوی بازیگران بازارساز بود. اگر این شایعه صحت داشته باشد، به‌نظر می‌رسد در مدیریت نوسان قیمت دلار نقش مهم تری نسبت به گزینه دیگر داشته است. دومین عامل که سد راه رشد قیمت شد، دیدگاه بخشی از معامله‌گران مبنی‌بر رشد حباب گونه قیمت دلار بوده است. از نظر بخشی از معامله‌گران بزرگ، قیمت دلار حتی کمی بیش از ارزش ذاتی خود افزایش یافته است و از این پس رشد بیشتر آن می‌تواند با ریسک افت‌های سنگین مواجه باشد. به باور این دسته؛ بخشی از تحلیل گران انتظار داشتند که به‌واسطه اختلاف تورم خارجی و داخلی در سال‌های اخیر قیمت دلار حتی تا آستانه ۶ هزار تومان رشد کند؛ در واقع از نظر آنها، نزدیک شدن قیمت بازاری دلار به ارزش واقعی آن ریسک خرید را بالا می‌برد. تحلیلگران و متخصصان دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به قیمت واقعی دلار دارند، ولی به‌نظر می‌رسد کمتر کسی ارزش واقعی این ارز را بالای رقم‌های فعلی دانسته باشد. این در حالی است که برخی نیز رقم واقعی دلار را حتی زیر ۴ هزار تومان عنوان کرده‌اند.

در این شرایط، برخی معامله‌گران عنوان می‌کنند، تعیین موقعیت جدید در بازار باید با مشاهده دقیق روندها و اخبار همراه باشد. از نظر آنها در صورتی که روندهای تکنیکال تغییرات بنیادینی را نشان دهند و اخبار سیاسی نیز مثبت نباشد، خریدها می‌توانند با احتیاط آغاز شوند، ولی در شرایط کنونی صبر و انتظار تا آشکار شدن شرایط بازار گزینه منطقی تری است. در شرایطی که معامله‌گران بزرگ بازار روز گذشته را بیشتر به انتظار گذراندند، خبرگزاری رویترز نیز طی گزارشی از توان کافی ایران برای حمایت از ریال خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رویترز طی گزارشی نوشت: بر اساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول، ایران ۱۱۲ میلیارد دلار ذخایر ارزی در اختیار دارد و با توجه به اینکه قیمت نفت به بالاترین رقم‌های چند سال گذشته رسیده، تهران توان ارزی کافی برای جلوگیری از سقوط ارزش ریال را دارد.

اثرات ورود زودتر از موعد سکه‌های پیش‌فروش

به‌طور خلاصه، معامله‌گران سکه روز گذشته را بیشتر در تردید و تناقض سپری کردند؛ در این میان، در اواسط روز معامله‌گران آتی بیشتر انتظار داشتند ورود سکه‌های پیش‌فروش قیمت‌ها را کاهشی کند؛ حال آنکه عده‌ای باورداشتند ممکن است تصمیم ترامپ به‌گونه‌ای باشد که بازار را در برابر روند کاهشی مقاوم کند. بازارساز چندی پیش اعلام کرد که سکه‌های پیش‌فروش را یک هفته زودتر وارد بازار خواهد کرد؛ به‌نظر می‌رسد تصمیم هوشمندانه سیاست‌گذار تا حدی روز گذشته ضربه‌گیر نوسانات شد.در واقع بازارساز با تصمیم به ورود زودتر از موعد سکه‌های پیش‌فروش به بازار موجب شد که عرضه در نزدیکی تصمیم ترامپ در مورد برجام صورت گیرد؛ حتی با توجه به تصمیم ترامپ مبنی‌بر اعلام زودتر از موعد نظر خود، ورود سکه‌های پیش‌فروش به‌صورت تصادفی همزمان با واکنش بازار نسبت به تصمیم وی شده است. ورود سریع سکه‌های پیش‌فروش در درجه اول زمینه ساز افزایش اعتماد متقاضیان نسبت به بانک مرکزی مبنی‌بر انجام تعهدات خود شد.

 از سوی دیگر، ورود زودتر از موعد این پیغام تلویحی را به بازار انعکاس داد که بانک مرکزی از ذخایر طلای مناسبی برخوردار است. پیش از این برخی از نوسان گیران سعی می‌کردند این جو را در بازار برجسته کنند که بازارساز به تعهدات خود وفادار نخواهد بود. برخی نیز تاکید می‌کردند، بازارساز شرایط تحویل سکه را به‌گونه‌ای تنظیم خواهد کرد که خریدار را در نهایت دچار ضرر کند. برخی عنوان می‌کردند بازارساز می‌تواند قیمت سکه را در آستانه تحویل سکه‌ها به شدت پایین بیاورد. گروهی نیز عنوان می‌کردند، در صورتی که سود مناسبی نصیب خریدار شود، بازارساز با گرفتن مالیات پیش‌بینی نشده بخشی از ضرر خود را جبران خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد ورود سکه‌های جدید به بازار یک هفته زودتر اعتماد را نسبت به سیاست‌گذار بالا خواهد برد و بخش زیادی از شایعات یاد شده را نیز خنثی خواهد کرد.

 

پاتک اقتصادی به خروج ترامپ

دومین روز صعودی بورس