سردرگمی در بازار سکه

به گفته برخی فعالان، در برخی از مقاطع روزهای پنج‌شنبه و جمعه در معاملات پشت خطی، سکه بالای کانال دو میلیون و ۳۰ هزار تومان نیز معامله شده بود. در واقع معامله‌گران انتظار داشتند به واسطه حرکت افزایشی اونس در بازارهای جهانی، سکه تمام بهار آزادی در اولین روز هفته جاری رشد قابل توجهی را به ثبت رساند. با این حال، از بعدازظهر روز جمعه، روند افزایشی طلای جهانی متوقف شد و قیمت فلز زرد به ابتدای مرز هزار و ۳۰۰ دلار نزدیک تر شد. تغییر مسیر اونس در ساعات انتهایی روز جمعه موجب شد که معامله‌گران داخلی روز ابتدایی هفته را با احتیاط بیشتری آغاز کنند و به تبع آن سکه تمام رشد مورد انتظار معامله‌گران صعودی را تجربه نکند. به گفته برخی فعالان، اظهارنظر ترامپ مبنی‌بر احتمال برگزاری دیدارش با رهبر کره‌شمالی مسیر اونس را تغییر داد.

نوسانات رفت و برگشتی اونس در بازارهای جهانی، بخش زیادی از معامله‌گران داخلی را سردرگم کرد. انتظارات افزایشی بازار تحت تاثیر تغییر مسیر اونس به یکباره تغییر کرد و بخشی از معامله‌گران که در معاملات پشت خطی با قیمت‌های بالاتری اقدام به خرید کرده بودند دچار ضرر شدند.  به‌نظر می‌رسد با توجه به رفت و برگشت اونس جهانی، بازیگران بازار سکه از این پس با احتیاط بیشتری رفتار کنند و بی‌گدار به آب نزنند. البته هر گاه سطوح مقاومتی در بازار سکه شکسته شده است، دامنه نوسان کمی بیشتر افزایشی شده است، چرا که شکست هر سطح مقاومتی معمولا با ورود تقاضای جدید به بازار همراه بوده است. روز شنبه، قیمت سکه در حجم خرد بالاتر بود و بعضا حتی شنیده شد که این فلز گرانبها بالای دو میلیون و ۴۰ هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که در معاملات عمده قیمت در کانال دو میلیون و۲۰هزار تومان قرار داشت.   روز شنبه، یک مانع دیگر نیز در برابر افزایش دامنه نوسان صعودی سکه وجود داشت و آن حرکت کاهشی دلار در بازار غیررسمی بود. به گفته فعالان، ظهر روز اولین روز هفته، شاخص ارزی کشش شکست مرز ۶ هزار و ۳۰۰ تومان را از خود نشان نداد و پس از مدتی به زیر سطح ۶ هزار و ۲۵۰ تومان نزول کرد. روز گذشته، دلار حدود ساعت ۳ بعدازظهر با قیمت ۶ هزار و ۲۳۰ تومان معامله شد. به گفته فعالان، در اولین روز هفته خریدار جدیدی وارد بازار نشد که قیمت‌ها در جهت صعودی حرکت کنند.

در این میان، بازیگران افزایشی که از رشد قیمت و عبور از سطح ۶ هزار و ۳۰۰ تومان به‌طور موقت ناامید شده بودند، در موقعیت فروش قرار گرفتند و قیمت را در جهت کاهشی حرکت دادند. کاهش قیمت دلار در بازار تهران در شرایطی رخ داد که در بازارهای شهرهای مرزی قیمت این ارز افت چندانی را به ثبت نرسانده بود. گروهی از معامله‌گران بازار داخلی با اشاره به این موضوع عنوان کردند که انتظار افت بیشتر قیمت دلار در بازار تهران را ندارند. از نظر آنها، مقاومت در بازار همسایه یک سیگنال انتظاری به معامله‌گران بازار داخلی داد. روز شنبه حواله درهم نیز نوسان خاصی را به ثبت نرساند و زیر مرز روانی هزارو ۷۰۰ تومان معاملات خود را صورت داد. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و به‌طور سنتی افزایش یا کاهش یکی منجر به افزایش یا کاهش دیگری می‌شود. روز گذشته درهم در دامنه هزار و ۶۶۵ تا هزار و ۶۷۵ تومان قرار داشت. همچنین در این روز بار دیگر قیمت‌های حواله‌ای دلار زیر بازار تهران بود. به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، روز شنبه قیمت حواله دلار عموما در کانال ۶هزار و ۱۰۰تومان بود. در روزی که دلار در بازار آزاد حرکت کاهشی داشت، قیمت این ارز در مرکز مبادلات بالا رفت. روز شنبه، دلار مبادله‌ای با ۲تومان رشد به ۴ هزار و ۲۱۱ تومان رسید.