افزایش تقاضا برای طلای فیزیکی از سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند عامل مهمی برای رشد قیمت جهانی طلا باشد. گرچه تقاضای فیزیکی طلا در سه ماه نخست سال‌جاری میلادی با کاهش روبه‌رو شده است؛ اما تداوم این روند چندان ممکن نیست. بر اساس داده‌های شورای جهانی طلا، تقاضا در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نزدیک به ۷ درصد افت داشته است که بخشی از آن در فصل‌های آتی جبران خواهد شد.

 به عنوان مثال، تقاضا برای طلای فیزیکی در بازار هند (به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان طلا در جهان) در فصل اول سال ۲۰۱۸، نزدیک به ۱۲ درصد کاهش یافت؛ اما به‌نظر می‌رسد با تشدید نگرانی‌ها نسبت به تنش‌های سیاسی و تجاری در عرصه بین‌المللی، تقاضا برای مکان امن سرمایه‌گذاری مانند فلز زرد، در این کشور با افزایش تدریجی روبه‌رو خواهد شد. از سوی دیگر، توقف روند افزایشی شاخص دلار آمریکا نیز می‌تواند به صعود بیشتر طلا منتهی شود. افزایش کسری بودجه و بدهی‌های آمریکا عواملی هستند که بر دلار فشار وارد خواهند کرد؛ چراکه سیگنال ناشی از آنها، رویکرد تورمی است.

 افزایش فشارهای تورمی در اقتصاد آمریکا به معنای صرفه بیشتر سرمایه‌گذاری روی فلز زرد است. اعضای فدرال رزرو آمریکا ظرف یک هفته گذشته، بیانیه‌های محتاطانه‌ای درباره رشد نرخ بهره ارائه داده‌اند که به معنای افزایش تمایل سیاست‌گذاران پولی به ثبت تورم بالاتر از هدف ۲ درصدی است.

چشم‌انداز کوتاه‌مدت اونس

نتایج آخرین نظرسنجی پایگاه اینترنتی کیتکو از افزایش قیمت جهانی طلا در روزهای آینده پشتیبانی می‌کند. هر ۲ گروه تحلیلگران وال‌استریت و سرمایه‌گذاران مین‌استریت در نظرسنجی این هفته پیش‌بینی افزایشی در رابطه با قیمت اونس فلز گرانبها را به ثبت رسانده‌اند.

قیمت فلز زرد ظرف ۲ هفته اخیر در بازارهای جهانی به پایین‌ترین سطح خود از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی رسیده بود. نزول اونس به کانال ۱۲۰۰ دلاری در روزهای انتهای هفته گذشته با افزایش نسبی تقاضا در بازار فلز گرانبها همراه شد که منجر به صعود از این کانال به سطح روانی ۱۳۰۰ دلاری شد.

 عوامل موثر بر تقویت ارزش فلز زرد، انتشار متن نشست فدرال رزرو آمریکا و لغو دیدار ترامپ و رهبر کره شمالی تاثیر زیادی بر افزایش مجدد قیمت طلا داشتند. هرچند خبر بازگشت ترامپ به میز مذاکره با کیم‌ جونگ اون باعث افت نسبی قیمت اونس و رشد قابل توجه شاخص دلار آمریکا شد. نسخه نظرسنجی وال‌استریت با ثبت نظرات ۱۸ کارشناس باسابقه منتشر شده است.

از میان این تحلیلگران، ۱۱ نفر معادل ۶۱درصد به افزایش قیمت طلا رای دادند، ۴ نفر معادل ۲۲ درصد پیش‌بینی افت ارزش بهای اونس را بروز دادند و ۳ نفر معادل ۱۷درصد نیز اعلام کردند قیمت طلا در طول هفته آینده تغییر خاصی نخواهد داشت. در نظرسنجی اینترنتی که خرده‌فروشان مین‌استریت در آن شرکت کردند نیز ۷۳۰ رای ثبت شد که از این تعداد نیز ۳۹۳ نفر معادل ۵۴ درصد به رشد قیمت طلا در روزهای آتی معتقد بودند، ۲۴۳ نفر معادل ۳۳ درصد پیش‌بینی کاهشی ارائه دادند و ۹۴ نفر معادل ۱۳ درصد نیز تغییر خاصی در سطح قیمت فلز زرد در نظر نگرفتند.

13 (1)

13 (3)