به این ترتیب رشد سکه در روز پنجم هفته نسبت به روز سه‌شنبه بسیار کمتر شد. سکه در روز سه‌شنبه با ۷۰ هزار تومان افزایش یکی از مرزهای مهم مقاومتی خود یعنی عدد ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان را شکست و به سطوحی قدم گذاشت که پیش از آن در تاریخ خود تجربه نکرده بود. در ادامه این روند، ابتدای روز چهارشنبه صحنه قدرت‌نمایی افزایشی‌های بازار بود و برخی از گمانه‌زنی‌ها صعود سکه به بالای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را مطرح می‌کردند. قیمت در معاملات آتی دی‌ماه نیز در مقاطعی تا نزدیکی ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رشد کرد. با این حال، با رسیدن قیمت به کانال ۲‌میلیون و ۱۷۰هزار تومان، شایعاتی مبنی‌بر احتمال آغاز حراج سکه منتشر شد که فشار فروش را در بازار بالا برد و از میزان افزایش سکه کاست.

البته عده دیگری از بازیگران اعتقاد داشتند، سکه پس از دو روز افزایش تند، نیاز به کمی اصلاح قیمت داشت و برخی از معامله‌گران، سکه‌های خریداری شده خود را به فروش رساندند. در واقع، این دسته از معامله‌گران این افت قیمت را روند طبیعی بازار دانستند.از نظر برخی از فعالان، ورود دوباره سکه‌های پیش‌فروش به بازار دیگر عاملی بود که کمی خریداران را به عقب برد. در این میان، سقوط اونس به زیر مرز حساس هزار و ۳۰۰ دلار دیگر عامل مهمی بود که سکه بازان را از موقعیت خرید خارج کرد. تا ساعت ۴ بعدازظهر روز گذشته طلای جهانی همچنان زیر کانال یادشده قرار داشت. دیگر عاملی که رشد قیمت سکه را کند کرد، نبود همراهی دلار بود. روز گذشته، شاخص بازار ارز در ساعات ابتدایی روز تلاش کرد که از مرز ۶ هزار و ۵۰۰ تومان خود را بالا بکشد، ولی چنین اتفاقی رخ نداد و از اواسط روز قیمت مسیر نزولی را برای حرکت انتخاب کرد. دلار که تا ساعت یک بعدازظهر در بازار غیررسمی تا محدوده ۶ هزار و ۴۹۰ تومان بالا رفته بود، حدود ساعت ۴ عصر تا محدوده ۶ هزار و ۴۶۰ تومان عقب رفته بود. این محدوده قیمتی کمی بالاتر از روز سه‌شنبه قرار داشت، ولی به اندازه‌ای نبود که معامله‌گران سکه را برای نگه‌داری این فلز گرانبها در سطوح ابتدای روز ترغیب کند. حتی روند کاهشی دلار در اواسط روز تمایل سکه بازان برای فروش را افزایش داد. در واقع، روز چهارشنبه سکه بیشتر از دلار سیگنال کاهشی گرفت تا افزایشی.

به گفته فعالان، اگر بازگشت قیمت سکه در روز چهارشنبه تنها یک اصلاح قیمتی باشد، این فلز گرانبها در روزهای آینده توان صعود به سطوح بالاتر را خواهد داشت. این در حالی است که عده دیگری باور دارند، معامله‌گران پیش از رسیدن به عید فطر سکه‌های موردنیاز خود را تهیه کرده‌اند. از نظر این عده، از آنجایی که در آستانه عید فطر تقاضا برای خرید سکه بالاتر می‌رود، معامله‌گران در این مقطع زمانی خریدهای خود را بالا بردند تا سکه‌ها را در نزدیکی عید فطر در سطوح قیمتی بالاتری به فروش برسانند.

یکی از دیگر عواملی که به‌طور غیرمستقیم در بازار سکه نقش داشت، نرخ حواله درهم بود. نرخ حواله درهم به‌طور سنتی با دلار رابطه مستقیم دارد و قیمت شاخص ارزی نیز به‌طور مستقیم ارزش سکه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. روز چهارشنبه در مقاطعی نرخ حواله درهم به بالای مرز هزار و ۷۵۰ تومان رفت ولی در ادامه با عقبگرد از این مرز تا محدوده هزار و ۷۳۰ تومان عقب‌نشینی کرد. عاملی که به‌نظر می‌رسد در انتظارات معامله‌گران بازار داخلی تاثیر داشته است. روز چهارشنبه، ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان زیر ۶ هزار و ۴۰۰ تومان باقی ماند و قیمت این ارز در سلیمانیه نیز افزایش خاصی را تجربه نکرد.