به گزارش «ایبِنا» زنگ آغاز معاملات، دیروز بورس اوراق بهادار تهران ازسوی حجت‌الله صیدی مدیرعامل بانک صادرات ایران و به مناسبت نهمین سالگرد ورود این بانک به بورس نواخته شد. در این مراسم علاوه بر صیدی، رضاصدیق و غلامرضا صوری اعضای هیات‌مدیره بانک صادرات و حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس تهران حضور داشتند. صیدی سپس در نشستی با خبرنگاران گفت: بانک صادرات روزهای مهم و حساسی را پشت‌سر می‌گذارد.

وی افزود: شفافیت و افشا حرف اول را در بازار سرمایه و به‌نظر من اقتصاد می‌زند؛ وقتی می‌خواهند کشورها را رتبه‌بندی کنند یکی از موارد، افشا و شفافیت است. یکی دیگر از موارد برای جلوگیری از فساد نیز این موضوع است. بانک صادرات نه به اجبار بلکه داوطلبانه معتقد به شفافیت است. صیدی تصریح کرد: بسته بودن نماد یکی از مهم‌ترین مشکلات سهامداران است و یکی از اولین اقداماتم در بانک صادرات تهیه مقدمات لازم از جمله صورت‌های مالی سال ٩٥ و برگزاری مجمع بود تا نماد ما باز شود. وی افزود: سازمان بورس اطلاعاتی از ما خواسته است که در‌صورتی‌که ارائه نکنیم بار دیگر نماد بسته می‌شود؛ اما ما با معذوریت‌هایی روبه‌رو هستیم. وی اظهار کرد: به‌دلیل مسائل ساختاری در اقتصاد ما، «نااطمینانی» بالاست و شاهد بودیم که نرخ سودسپرده قبل از عید از ١٥ درصد به ٢٠ درصد رسید. صیدی خاطرنشان کرد به‌دلیل ماهیت صنعت بانکداری، بانک‌ها نمی‌توانند نرخ تجهیز منابع خود را دقیق اعلام کنند.  مدیرعامل بانک صادرات گفت: ما از بنگاه‌ها و دولت مطالبات معوق داریم؛ وضعیت برای وصول مطالبات خُرد مشخص است اما بدهی کلان نیازمند نسخه و توافق خاص است. وی افزود: وقتی سازمان بورس از بانک صادرات پیش‌بینی دقیق می‌خواهد نمی‌توانیم ارائه کنیم؛ زیرا نرخ پول و سود برای ما به‌طور کامل مشخص نیست؛ علت بسته بودن نماد برخی از بانک‌های دیگر در بورس نیز این موضوع است.

صیدی با بیان اینکه برای رسیدن به توافقی خاص با برخی از بدهکاران بزرگ بانک صادرات جلسه برگزار کرده‌ایم، افزود: به‌عنوان نمونه اگر بخواهیم به جای مطالبات، کارخانه‌ای را تصاحب کنیم، باید به سرعت آن را در فهرست فروش بگذاریم و این موضوع ابهامی است که در تمامی بانک‌ها وجود دارد.مدیرعامل بانک صادرات اظهار کرد: با مطالعاتی که درباره بدهکاران بزرگ بانکی انجام دادیم، متوجه شدیم که همه آنها در حال فعالیت هستند، اما مشکل آنها در نپرداختن اقساط، مربوط به تخصیص نامناسب نقدینگی است. وی ادامه داد: شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌آهن، فولاد، پتروشیمی‌ها، تولیدکنندگان مواد غذایی از جمله شرکت‌های بورسی هستند اما گردش نقدینگی در آنها مهم است و بعضا نمی‌توانند بدهی خود را بپردازند؛ به همین علت بانک‌ها نمی‌توانند آن سطح مطلوب مورد نظر درباره شفافیت را رعایت کنند و این موضوع همه ما را آزار می‌دهد.

صیدی درباره تداوم حضور بانک صادرات در بازار سرمایه گفت: ما بانکی ۶۶ ساله هستیم که بارها تاب‌آوری خود را برابر فشارهای مختلف نشان داده‌ایم و سربلند از مشکلات خارج شده‌ایم؛ ما بیش از ۲۲ هزار کارمند و ۴۵ میلیون صاحب حساب داریم. مدیرعامل بانک صادرات اصلاح ساختار سرمایه و ترکیب دارایی‌ها و بدهی‌ها را یکی از مهم‌ترین عوامل در سوددهی این بانک عنوان کرد و افزود: برای رسیدن به سودآوری پایدار باید این اصلاحات را انجام دهیم. صیدی در بخش دیگری از این نشست حجم منابع بانک صادرات ایران را ۱۵۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: میزان دارایی‌های بانک صادرات به ۱۷۸ هزار میلیارد تومان یا ۴۰ میلیارد دلار رسیده است. وی درباره بدهی‌های دولت به بانک صادرات گفت: مطالبه مهمی از دولت در این زمینه داریم؛ هم از ظرفیت‌های در نظر گرفته شده در بودجه ۹۷ در حال استفاده هستیم و هم مذاکرات مورد به موردی را پیگیری می‌کنیم.  مدیرعامل بانک صادرات تصریح کرد: ما بدهکاران ثروتمندی مانند شرکت مترو داریم، اما آنها پول نقد برای پرداخت بدهی خود ندارند. صیدی از محقق شدن روند توقف زیان‌دهی بانک صادرات در سال ۹۷ خبر داد و گفت: در سال ۹۶ هر روزی که می‌گذشت زیان بیشتری به خاطر سود سپرده‌ها و جریمه اضافه برداشت از بانک مرکزی می‌پرداختیم، اما این روند متوقف شده است. وی از انتشار صورت‌های مالی بانک صادرات ظرف روزهای آینده خبر داد و افزود: یکی از مهم‌ترین هزینه‌های سال گذشته ما مربوط به اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی می‌شود، اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال‌جاری نه‌تنها اضافه برداشت و وام شبانه نداریم، بلکه وام شبانه به سایر بانک‌ها پرداخت می‌کنیم.