امیر مسعود رزازان معاون مالی بانک تجارت، با ذکر این نکته که بانک تجارت از دهه‌های گذشته با تامین مالی تعداد زیادی از پروژه‌های بزرگ ملی و تخصیص ۴۰ درصد از منابع خود به این پروژه‌ها، نقش برجسته‌ای در شکوفایی اقتصاد و ایجاد اشتغال در کشور داشته است، گفت: متأسفانه در حدود دو دهه اخیر به دلیل بروز مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها برای دولت و همچنین سایر فعالان اقتصادی بخش غیر‌دولتی، حجم زیادی از دارایی‌های بانک در سرفصل‌های مطالبات از دولت، مطالبات از اشخاص، اموال و املاک تملیکی حبس شده که این انجماد دارایی‌ها مشکل سایر بانک‌های کشور نیز هست و منجر به افزایش نرخ سود سپرده‌ها در بازار پول و به تبع آن زیاندهی این بانک و تعداد زیاد دیگری از بانک‌ها شده است.

رزازان گفت: با وجود آنکه نرخ سود سپرده‌ها بالاجبار و در تقابل عرضه و تقاضای بازار پول به طور قابل ملاحظه‌ای برای بانک‌ها افزایش می‌یابد، لیکن نرخ سود تسهیلات و سرمایه‌گذاری‌ها و همچنین نرخ کارمزد خدمات بانکی قابل افزایش نیست. وی افزود: با وجود تمامی مشکلات، بانک تجارت مصمم است با طراحی و اجرای طرح‌های تحول ساختاری در سه محور، روند زیان را کاهش داده و پس از آن بانک را به مسیر سودآوری برگرداند.

معاون مالی بانک تجارت محور اول این برنامه‌ها را افزایش تحرک و پویایی در تمام ارکان بانک به‌ویژه صف برای دستیابی به اهداف سخت‌گیرانه تعیین شده عنوان کرد. رزازان محور دوم برنامه تحول بانک را انجام اصلاحات اساسی در ساختارهای مالی و عملیاتی بانک عنوان کرد که با استفاده از متخصصان و مشاوران مجرب در حال انجام و مهم‌ترین هدف آن خارج کردن دارایی‌های بانک از حالت انجماد و کاهش هزینه پول است. از نتایج اولیه این اقدامات می‌توان به کاهش ۹/ ۱ واحد درصدی نرخ هزینه پول در دو ماه ابتدایی سال نسبت به میانگین سال قبل و همچنین کاهش بسیار قابل توجه در میانگین اضافه برداشت از بانک مرکزی اشاره کرد. به همین منظور جدا از اجرای طرح‌های ویژه وصول مطالبات و افزایش نقدشوندگی سرمایه‌گذاری‌ها، اموال، املاک مازاد و تملیکی، وصول مطالبات از دولت نیز مورد پیگیری قرار گرفته و در این زمینه بانک تجارت با ارائه طرحی به وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر مراجع ذی‌ربط پیشگام در جهت حل مشکلات است. وی در این خصوص حمایت و توجه ویژه وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی به حل مشکلات بانک‌ها، به‌ویژه در امر مطالبات از دولت را قابل تقدیر دانست.معاون مالی بانک تجارت طراحی روش‌های نوین تامین مالی پروژه‌های بزرگ کشور را محور سوم برنامه تحول بانک عنوان کرد و گفت: طراحی این برنامه که با محوریت معاونت مالی و همکاری سایر واحدهای بانک در حال انجام است، در حال اتمام‌بوده و پیش بینی می‌شود حداکثر تا ۲ ماه آینده مجوزهای مربوطه نیز از مراجع ذی‌صلاح اخذ و آماده پیاده‌سازی شود.

رزازان با خودداری از ارائه جزئیات این طرح، اثرات اجرای آن را بسیار مثبت و مؤثر دانست. وی در ادامه تصریح کرد: ساختار مالی بانک‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فرد و به کلی متفاوت از سایر شرکت‌ها است. بر همین اساس اظهارنظرها و انتشار اخباری که بدون اشراف به جزئیات عملیات و ساختار مالی بانک‌ها انجام می‌شود، غیردقیق و بعضا نادرست بوده که نتیجه‌ای جز ایجاد نگرانی بی‌مورد برای سهامداران و سپرده‌گذاران نظام بانکی ندارد. معاون مالی بانک تجارت به‌عنوان نمونه به اظهارنظرهای اخیر در خصوص مقایسه درآمدهای تسهیلاتی با هزینه سود پرداختی بانک تجارت در دو ماه ابتدایی سال‌جاری اشاره کرد و افزود: این مقایسه که از مفاد گزارش فعالیت ماهانه منتشره بانک در سامانه کدال بورس استنباط و مطرح شده است، از اساس مقایسه درستی نیست؛ زیرا حدود نیمی ازسپرده‌های بانک به مصارفی غیر‌از تسهیلات تخصیص یافته‌اند، از قبیل مطالبات از دولت، سرمایه گذاری‌ها، مطالبات از ناشران اوراق، اموال و املاک تملیکی که برای داشتن تصویری درست باید درآمد این مصارف را با درآمدهای تسهیلاتی جمع و سپس با هزینه سود پرداختی مقایسه کرد.رزازان در این زمینه ابراز امیدواری‌کرد با کامل ترکردن فرمت‌های گزارش‌دهی بانک‌ها که با همکاری سازمان بورس در حال انجام بوده و همچنین تخصصی تر شدن تحلیل‌ها و اظهارنظرها، این‌گونه حواشی بر طرف شود.وی در پایان این گفت‌وگو تصریح کرد: هر چند به دلیل وضعیت اقتصاد کلان کشور، مشکلاتی را سیستم بانکی و به‌ویژه این بانک که دارای بالاترین نسبت مطالبات از دولت است دارند، اما آنچه مسلم است پتانسیل‌های بانک تجارت به مراتب از مشکلات آن بیشتر و برتر است.معاون مالی بانک تجارت بالاترین ظرفیت بانک را وجود نیروی انسانی متخصص، دلسوز و دلبسته به سازمان بانک دانسته و گفت: امیدواریم با تکیه بر این سرمایه اصلی و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های داخلی، طرح‌های تحول بانک با موفقیت اجرا شده و شرایط بهبود یابد.