کارشناسان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بین‌المللی از افزایش قیمت جهانی طلا در روزهای آینده خبر می‌دهند. تحلیلگران اقتصادی رویدادهای مهمی که به روند این هفته بازارهای جهانی شکل خواهند داد را برگزاری ۳ نشست عنوان کرده‌اند: اجلاس پولی فدرال رزرو آمریکا برای تعیین نرخ بهره آتی، نشست بانک مرکزی اروپا در راستای اعلام زمان اتمام برنامه خریداری اوراق و برگزاری دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبر کره‌شمالی که موفقیت یا شکست آن بر روند بازار جهانی طلا تاثیر مستقیم خواهد داشت.

سیاست پولی فدرال رزرو

نشست مقام‌های ارشد فدرال رزرو آمریکا روز چهارشنبه برگزار می‌شود. در شرایطی که نرخ بیکاری آمریکا به پایین‌ترین سطح خود در ۱۸ سال اخیر رسیده است، پیش‌بینی می‌شود فدرال رزرو در این نشست نرخ بهره را افزایش دهد. کمیته بازار آزاد آمریکا روز چهارشنبه نشست ماه ژوئیه خود را برای تعیین نرخ بهره هدف برگزار خواهد کرد. سرمایه‌گذاران بازارهای جهانی پیش از این، اثر افزایش ربع درصدی نرخ بهره را پیشخور کرده‌اند. در واقع، انتظارات عمومی نسبت به افزایش نرخ بهره اطمینان نشان داده است. کارشناسانی که در نظرسنجی این هفته شرکت کرده‌اند، بیش از آنکه به تاثیر رشد نرخ بهره توجه داشته باشند، بر پیشخور شدن اثر آن در صعود ماه گذشته شاخص دلار که به معنای عدم حمایت مجدد از این شاخص است، تاکید دارند. از طرفی بانک مرکزی اروپا نیز به احتمال زیادی، برنامه پایان خریداری اوراق خود را با جدیت بیشتری بروز خواهد داد؛ چراکه نرخ تورم در ناحیه یورو، پس از افت محسوس در ابتدای بهار، ماه گذشته به هدف ۲ درصدی نزدیک شده بود تا شرایط برای چرخش به سمت سیاست پولی انقباضی فراهم شود.

سیگنال چرخش از یورو؟

بانک مرکزی اروپا پس از ۴۳ ماه خرید اوراق قرضه به ارزش ۲۴۰۰ میلیارد یورو، طبق برنامه‌ریزی پیشین خود از ماه سپتامبر (شهریور ۹۷) پرونده این بسته انبساطی را مختومه خواهد کرد؛ اما آیا اقتصاد ناحیه یورو به اندازه کافی برای انجام این چرخش آمادگی دارد؟ بازارهای جهانی به انتظار شنیدن پاسخ این پرسش در نشست هفته جاری سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا نشسته‌اند. نزدیک به ۶ سال از سخنرانی «ماریو دراگی»، رئیس نهاد پولی اتحادیه یورو که وعده داده بود «بانک مرکزی برای ایجاد ثبات در بلوک اروپا، هرگونه اقدام لازم را به اجرا خواهد گذاشت»، سپری شده است؛ اما با اینکه رشد اقتصادی مورد انتظار هنوز محقق نشده، بازگشت به شرایط نرمال مالی در حال بررسی است. برخلاف سایر بانک‌های مرکزی در سراسر جهان، بانک مرکزی اروپا، اوراق بدهی‌ شرکت‌ها را در کنار اوراق قرضه دولتی خریداری کرد و نرخ بهره را به سطوح منفی کاهش داد. اروپا از ابتدای ماه ژوئیه سال ۲۰۱۶ میلادی برنامه خرید اوراق قرضه شرکت‌های سرمایه‌گذاری را شروع کرد. در حال حاضر، نهاد پولی ناحیه یورو نزدیک به ۱۵۷ میلیارد یورو اوراق قرضه شرکتی در اختیار دارد که حدود ۲۰ درصد از کل اسناد بدهی شرکتی واجد شرایط وثیقه‌گذاری (معتبر) را شامل می‌شود. خرید این نوع از اوراق بدهی طی برنامه انبساطی با مقیاس بزرگی بر روند بازدهی اوراق قرضه تاثیر داشته است. براساس پژوهش «دویچه بانک»، روند نرخ بازدهی اوراق بدهی با قابلیت پذیرش به‌عنوان وثیقه، همبستگی زیادی با نرخ بازدهی اوراق غیرقابل پذیرش برای وثیقه‌گذاری داشته که به معنای زیان خریداران بدهی‌های شرکتی است.

گرایش‌ افزایشی اونس طلا

جدیدترین نظرسنجی پایگاه اینترنتی کیتکو از کارشناسان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بین‌المللی از افزایش قیمت جهانی طلا در روزهای آینده حکایت دارد. در نظرسنجی این هفته کیتکو، ۱۷ تحلیلگر ارشد اقتصادی وال‌استریت شرکت کردند که ۱۰ نفر از آنها، معادل ۵۹ درصد کل، اعلام کردند قیمت طلا در طول هفته آینده با افزایش روبه‌رو خواهد شد. برخلاف این کارشناسان، ۴ نفر معادل ۲۴ درصد نیز به کاهش قیمت طلا رای دادند و ۳ تحلیلگر دیگر نیز بر عدم تغییر قیمت طلا توافق داشتند. در نظرسنجی آنلاین که از خرده‌فروشان مین‌استریت انجام می‌شود نیز ۸۳۰ نفر شرکت کردند. در این میان، ۵۰۵ نفر معادل ۶۱ درصد پیش‌بینی کردند قیمت طلا ظرف روزهای آتی افزایشی خواهد بود. کاهشی‌های این هفته نیز ۲۲۳ نفر معادل ۲۷ درصد از جمعیت را تشکیل داده‌اند و ۱۰۲ نفر معادل ۱۲ درصد نیز پیش‌بینی کردند قیمت طلا در کوتاه‌مدت تغییر خاصی را تجربه نخواهد کرد.

13 (3)

13 (2)