به گزارش «ایسنا» به نقل از وال‌استریت ژورنال، پس از نشست بررسی وضعیت اقتصادی اردن در شهر مکه عربستان، کویت و امارات در بیانیه‌ای مشترک با عربستان اعلام کردند ۳کشور کمک‌های اقتصادی به ارزش ۵/ ۲ میلیارد دلار در اختیار اردن قرار خواهند داد که شامل سپرده‌گذاری در بانک مرکزی این کشور، تامین وجوه موردنیاز ضمانت‌های مدنظر بانک جهانی، پروژه‌های توسعه‌ای و تامین‌مالی کسری بودجه این کشور برای ۵ سال آینده خواهد بود.

اردن که از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا به‌شمار می‌رود، در سال‌های اخیر توانسته بود ثبات خود را با وجود جنگ در کشورهای همسایه حفظ کند، اما در هفته‌های اخیر، مردم این کشور در اعتراض به نرخ بالای بیکاری، افزایش قیمت‌ها و برنامه دولت برای افزایش پایه مالیاتی به خیابان‌ها آمده‌اند. پادشاه اردن برای آرام کردن معترضان نخست‌وزیر سابق را برکنار و یک اقتصاددان اردنی را که پیش‌تر در بانک جهانی مشغول به کار بوده است به سمت نخست‌وزیری منصوب کرد.

لایحه مالیاتی جنجالی جدید در کنار کاهش بدهی‌های عمومی یکی از اصلاحات اقتصادی مورد نیاز صندوق بین‌المللی پول است. طبق سیاست‌های ریاضتی جدید، مالیات‌های جدیدی معرفی خواهند شد و یارانه نان حذف می‌شود. همین مساله باعث شده است بهای نان در اردن ۲ برابر افزایش یابد. در حال حاضر نرخ بیکاری اردن ۱۸ درصد است که یکی از بالاترین نرخ‌های چند سال اخیر محسوب می‌شود.