دو نیمه متفاوت در بازار‌ها

با این حال، روز دوشنبه، روز افزایشی‌های بازار نبود و سکه نتوانست حرکت در مسیر افزایشی را ادامه دهد. در حالی که برخی این افت را به عوامل فنی نسبت دادند، از سوی فعالان، دلایل متفاوت دیگری برای افت قیمت عنوان شد. برخی افت قیمت اونس تا ساعت ۳ بعدازظهر را در کاهش بهای سکه موثر دانستند؛ گروه دیگری به نزول بهای دلار در بازار غیررسمی تا ساعت ۴بعد‌ ازظهر اشاره کردند و عده دیگری حبابی بودن سکه را در افت آن موثر عنوان کردند. از نظر آنها این افت رفتار خریداران را با احتیاط بیشتری مواجه کرد. سکه در شرایط کنونی بالای ۲۰۰ هزار تومان حباب دارد. بخشی از فعالان نیز تغییر موقعیت معامله‌گران در بازار آتی سکه را در انتظارات بازیگران نقدی بازار موثر دانستند.  روز یکشنبه حداقل بهای دلار بالای ۲ درصد رشد کرد که سکه بازان با مانور پیرامون آن قیمت را افزایشی کنند، ولی در روز سوم هفته هیچ عامل بنیادی برای ادامه افزایش قیمت وجود نداشت. دلار ساعت ۳ بعدازظهر روز گذشته در محدوده ۶ هزار و ۶۹۰ تومان قرار داشت. این در حالی است که معامله‌گران دلار تلاش می‌کنند قیمت این ارز با بهای سکه تطبیق دهند. در واقع با قیمت روز گذشته سکه، ارزش دلار می‌توانست بالای ۷ هزار و ۲۰۰ تومان باشد.

روز گذشته، بازار ارز و سکه با دو نیمه متفاوت رو‌به‌رو شد. در ساعات ابتدایی روز، قیمت سکه تمام بهار آزادی از مرز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عبور کرد؛ همزمان دلار نیز در مقطع کوتاهی وارد کانال ۶ هزار و ۷۰۰ تومان شد. با این حال، از اواسط روز فضای بازار تغییر کرد و میزان فروش در هر دو بازار بالا رفت تا قیمت‌ها از کانال‌هایی که عبور کرده بودند، عقبگرد کنند. یکی از عواملی که در ابتدای روز، فضای بازار ارز داخلی را در میان معامله‌گران غیررسمی ملتهب کرد، صعود نرخ حواله درهم به بالای مرز هزار و ۸۰۰ تومان بود. نزول قیمت حواله درهم به زیر این مرز سیگنال مهم کاهشی به بازار بود.

با وجود افت بهای سکه تا ساعت ۴ بعدازظهر، برخی خبرها حکایت از این داشت که در ساعات انتهایی روز بار دیگر سکه بازان موقعیت خرید به خود گرفته و قیمت را بالا آوردند.  قیمت دلار نیز در ساعات انتهایی روز در معاملات غیر رسمی اوج گرفت. برخی معامله‌گران دلار را در مرز ۶هزارو ۸۵۰تومان قیمت زدند.

  نگاه رسمی به نوسانات سکه

مدیرکل ریالی و نشری بانک مرکزی انتظارات تورمی را موجب افزایش قیمت سکه در بازار دانست.

به گزارش بورس نیوز، مسعود رحیمی رشد اخیر قیمت سکه را ناشی از کمبود منابع ندانست و گفت: با توجه به عرضه‌های اخیر سکه از سوی بانک ملی، بازار طلا شاهد کمبود حجمی سکه نبوده و نسبت عرضه‌وتقاضا در سطح تعادل قرار دارد اما افزایش قیمت سکه تنها ناشی از انتظارات تورمی بوده که منشا در ناامنی و نبود ثبات اقتصادی دارد. وی با اشاره به اینکه جو و فضای بازار سکه درگیر حاشیه شده تاکید کرد: مسائل‌ذکر شده در علل افزایش نرخ سکه شاید جنبه تاثیرگذاری واقعی در قیمت‌ها نداشته باشد؛ اما برخی افراد با دامن زدن به اینگونه مسائل و القای آن به بازار، درصدد افزایش نرخ سکه گام برمی‌دارند.

سکه تمام بهار آزادی که در دوازدهمین روز خردادماه، روی قیمت ۲میلیون و ۱۳۰ هزار تومان قرار داشت، به یکباره از روز سیزدهم خرداد در مسیر افزایشی قرار گرفت و به‌طور مرتب، سقف‌های جدیدی را ثبت کرد. روند افزایشی سکه با رشد ۳۵ هزار تومانی آغاز شد ولی پس از تعطیلات و عبور قیمت از مرز مقاومتی ۲میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، شیب افزایش قیمت به اندازه‌ای تند شد که رکوردهای جدیدتری به ثبت رسید. به‌عنوان مثال، روز یکشنبه، سکه ۱۵۰ هزار تومان رشد را طی یک روز به ثبت رساند که از ابتدای سال ۹۲ بی‌سابقه بود. در واقع آخرین‌بار، در روزهای نوسانی انتهای سال ۹۱، رشد روزانه سکه چنین ارقامی را به خود دیده بود. قیمت ۲ میلیون و ۴۶۵ هزار تومانی روز یکشنبه نیز بالاترین قیمت بسته شده تاریخ سکه بود.

به گفته فعالان، نزدیک شدن به عید سعید فطر یکی از متغیرهایی بود که خرید فیزیکی را در بازار سکه بالا برد. با این حال، در کنار این متغیر، عوامل مهم‌تری در رشد کم‌سابقه سکه در روز یکشنبه اثرگذار بودند. مهم‌ترین موضوع از نظر فعالان به تغییر انتظارات معامله‌گران و به‌تبع آن تغییر موقعیت آنها مربوط بود. به گفته برخی بازیگران بازار، مسکوت ماندن دو ماهه بررسی FATF در مجلس شورای‌اسلامی یکی از عواملی بود که شیب افزایش قیمت سکه را بالاتر برد. از نظر برخی فعالان، معامله‌گران در واقع بیشتر تصویر بدبینانه‌ای از تصمیم مجلس برداشت کرده‌اند و با جوسازی پیرامون آن قیمت‌ها را صعودی کردند. البته عده دیگری باور داشتند، این موضوع در رشد قیمت اثر چندانی نداشت و افزایش بهای دلار عاملی بود که به کمک افزایشی‌های بازار سکه آمد. پس از ۴ روز کاری افزایش قیمت، افزایشی‌های بازار سکه در روز دوشنبه به‌طور موقت از بازار خارج شدند. آنها نتوانستند سکه را بالای مرز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نگه دارند، در نتیجه فروش‌ها در این بازار بالا گرفت. باید دید در روزهای آینده، سکه‌بازان با تحرکات خود می‌توانند سکه را به بالای مرز روانی ببرند، حادثه‌ای که از نظر بازیگران فنی بازار می‌تواند موج دوم نوسان افزایشی فلز گرانبهای داخلی را کلید بزند.